İhracat
taşımaları 6 ayda yüzde 8 arttı. Ancak bu süre içinde yapılan 600 seferin 450
bini ülkeye boş döndü. Altı ayda boş girişler yüzde 11 arttı. Taşımaların
arttığı Ortadoğu'ya yapılan tek yönlü ticaret bu düşüşte ana etken.
Uluslararası
Nakliyeciler Derneği (UND), ocak-haziran dönemi taşıma istatistiklerini
açıkladı. İhracat taşımaları 6 ayda yüzde 8 arttı. Ancak bu süre içinde yapılan
600 seferin 450 bini ülkeye boş döndü. Altı ayda boş girişler yüzde 11 arttı.
UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, “İhracatımızın en fazla arttığı Ortadoğu
ülkeleriyle ticaretimiz tek taraflı. Böyle olunca da araçlarımız boş geliyor.
Boş dönüşler nedeniyle ihracat navlunları olması gerekenden daha yüksek. Taşıma
dengeli hale gelse navlunlar da düşecek, ihracatçının maliyeti azalacak” dedi.
Ortadoğu’da
büyük artış
Bölgesel olarak
baktığımızda ise ilk 6 ayda yüzde 15 büyüme ile en ciddi artışın olduğu bölge
Ortadoğu olmaya devam etti. İran yüzde 22 büyüme ile ihracat taşımalarımızın en
çok arttığı ülkeler arasında yer almaya devam etti. Ancak ihracat artışında
birinci sırayı yüzde 33 ile Beyaz Rusya aldı. Avrupa’ya yaptığımız ihracat
taşımalarında ise yüzde 2 artış eğilimi devam etti. Doğu Avrupa’ya olan
taşımalar daha istikrarlı görünmekle beraber, Güney Avrupa ülkelerinde de artış
eğilimleri görülüyor, Özellikle İspanya’ya yüzde 16 oranındaki artış dikkat
çekiyor. En önemli ihracat pazarlarından Almanya’ya ise 6 ayda yüzde 2 gerileme
dikkat çekiyor.
Fatih Şener,
ihracat taşımalarındaki artışa karşın Türk araçlarının ülkemize boş girişleri
yüzde 11 arttığını dile getirdi. İlk 6 ayda kendi ülkemize 450 bin boş dönüş
yaptık. Her ay ortalama 75 bin araç ülkemize boş dönüş yapıyor. 44 bin araç
Irak’tan, 14 bin araç Suriye’den, 6 bin araç Azerbaycan’dan, 5 bin 500 araç
Gürcistan’dan, 2 bin 500 araç İran’dan, 2 bin 300 araç Bulgaristan’dan boş
dönüş yapıyor. Şener, "İhracatımızın en fazla arttığı Ortadoğu ülkeleriyle
ticaretimiz tek tarafı. Böyle olunca da araçlarımız boş geliyor. Boş dönüşler
nedeniyle ihracat navlunları olması gerekenden daha yüksek. Taşıma dengeli hale
gelse navlunlar da düşecek, ihracatçının maliyeti azalacak. Suriye’ye mesela
geçen yıl 170 bin taşıma yaptık ama bu taşımaları sınıra kadar yapabiliyoruz.
Ayrıca Batıda Bulgaristan ve Romanya’da ise bu ülkenin taşımacıları taşıma
yapıyorlar bizi geri gönderiyorlar. Yine İran’a yapılan taşımamız tek yönlü.
Boş dönmek zorunda kalıyoruz” dedi.
İthalat
taşımaları yüzde 15 arttı
İthalat
taşımalarında geçen yıla göre Ocak-Haziran 2017 döneminde Türk araçları yüzde
15 artış ile 221 bin civarında ithalat taşıması gerçekleştirdi.
Türk araçların
transit taşımaları, yüzde 22 arttı
Türkiye
üzerinden yapılan transit taşımalarda Türk araçları geçen yıl Ocak-Haziran
dönemine göre yüzde 22 artış ile 30 bin adet transit taşıma gerçekleştirdi.
Türk araçları Transit çıkışlarda yoğunlukla Irak ve İran’a, ardından Gürcistan
ve Azerbaycan’a taşıma gerçekleştiriyor. İran plakalı araçlar ülkemizden aylık
2 bin 500 adet transit taşıma gerçekleştirdi ve Ocak-Haziran toplamında 16 bin
adet transit taşıma yapmış. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artış
sağlandı.
Bulgaristan,
Romanya, Gürcistan ve Azerbaycan araçlarının transit geçişlerinde düşüş
yaşandı. En yoğun artış sağlayan ülkeler arasında Ukrayna dikkat çekiyor.
Ukrayna taşıtları geçen yıl ilk 6 ayda 247 adet transit taşıma yapmışken 2017
yılı aynı döneminde 592 adet transit taşıma ile yüzde 140 artış sağlamış.
Almanya taşıtları da yüzde 52 artış ile 1050 adet ile ilk 6 ay toplamında
ülkemiz üzerinden transit taşıma gerçekleştirmiş.
Beyaz Rusya
belgeleri tükendi
BDT ve Orta
Asya ülkelerine bakıldığında; önceki dönemlerde Rusya’nın BDT bölgesine olumlu
bir etki yaratacağı öngörülmüş olmasına rağmen henüz bölgesel olarak bir artış
eğrisine geçilmediği dile getiriliyor. Bu duruma en büyük etken Gürcistan
taşımalarında yaşanan yüzde 11 oranındaki düşüş görülüyor. Beyaz Rusya
belgelerinin tükenmesinin de bir sonraki dönemlerde artış eğilimine olumsuz etkiler
yaratacağı düşünülüyor.
Diğer
tarafından olumlu bir gelişme olarak Rusya sorununun çözülmesi ile birlikte
Türki Cumhuriyetlere olan taşımalarımızın gittikçe artışa geçtigi gözleniyor.
İhracat taşıma pazarında Ocak-Haziran 2017 döneminde yüzde 79 Türk, yüzde 21
yabancı oranı gerçekleşti. Geçen ay yüzde 80 olan Türk payı yüzde 79’a düştü.
Yabancı araçlar toplamda yüzde 3 artış sağladı. Türk araçlarının artış seyrinin
yabancı araçların değişimine göre daha fazla olduğu düşünüldüğünde ilerleyen
dönemlerde Türk paylarının tekrar artabilir. İhracat taşımalarında Irak Hariç
tutulduğunda ise yüzde 71 Türk, yüzde 29 yabancı payı olduğu görülüyor. Irak
hariç Türk araçları yüzde 4 büyüme sağladı.
Aysel YÜCEL /
DÜNYA
Kaynak: ulasimonline.com