Yılda 2 milyar
ilaç kutusunun tüketildiği Türkiye’de ilaç zincirini sağlıklı kılacak GDP
Klavuzu henüz yasalaşmadı. İlaçların taşınma ve depolanmasında uygulanan
uluslararası standartların, yurtiçi dağıtım ağı ne yazık ki tam anlamıyla
oluşturulamadı. Sağlık Bakanlığı’nın GDP Klavuzu’nun yayınlamasının ardından
lojistik ve ilaç firmaları altyapılarını daha sağlıklı hale getirmesi bekleniyor.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO), Parenteral İlaç Birliği (PDA) ve diğer endüstri
tahminleri verilerine göre; İlaçların yüzde 30’u lojistik yüzünden
kullanılamıyor.
İlaçlar
sağlıklı dağıtım bekliyor: Çare GDP Klavuzu
Türkiye ilaç
pazarı son 5 yılda yıllık bazda yüzde 12 büyüdü. 80 milyona yakın bir nüfusa ve
Avrupa’nın 6’ıncı en büyük ilaç pazarına sahip olan Türkiye 22,1 milyar liralık
satış hacmine ulaşarak dünyanın en büyük 17’inci ilaç pazarı haline geldi 2020
yılında Türkiye’nin dünyanın 14’üncü en büyük ilaç pazarı olacağı öngörülüyor.
Görünen o ki
ilaçlara olan ihtiyacımız daha da artacak. Tabi bu noktada ilaçların
lojistiğine olan ihtiyacımız da artacak.
İlaçlar
gıdalardan farklı olarak uygun koşullarda taşınıp taşınmadığını fark etmek çok
mümkün değil. Bu amaçla tüm gelişmiş ülkelerde GDP (good distribution
practice-iyi dağıtım uygulamaları) uygulanıyor. İlaçların geçtikleri her
noktadan izlenmesi gerekiyor. Buna ilaçların şeceresinin çıkarılması da
diyebiliriz. Sağlık Bakanlığı, bunun ilk adımı olarak 2010 yılında İlaç Takip
ve İzleme Sistemi’ni kurarak ülke çapında faaliyete geçirdi. Bu ilaçların
sağlıklı dolaşımı için önemli bir milat oldu. Ancak ilaçların sağlıklı bir
şekilde son tüketiciye ulaşması için GDP’nin de uygulanması gerekiyor. GDP’nin
uygulanmasıyla birlikte depolama, sıcaklık kontrolü, etiketleme ve taşıma
alanında daha birçok standart gelecek. Halihazırda kamyon kasalarında ilaçlar
mevsime göre bazen 60 derece bazen eksi 30 derece sıcaklıkta taşınıyor. Oysa ki
ilaçların 15-25 derece sıcaklıkta ve belirli nem oranında taşınması zorunlu
olması gerekiyor.
2 milyar kutu
ilaç
Türkiye’de
geçtiğimiz yıl 2 milyar kutu ilaç satışı gerçekleşti. Bu ilaç kutuları rakamına
25 binden fazla münferit eczaneden oluşan perakende pazarı da eklendiğinde ilaç
tedarikinin büyüklüğü ve önemi bir kez daha ortayı çıkıyor. GDP Klavuzu,
konusunda Sağlık Bakanlığı’nın uzunca süredir hazırlıkları bulunuyor. Bu konuda
yakın zamanda standartların Türkiye’de uygulanmasını sağlayacak mevzuatın
getirilmesi bekleniyor. Yeni standartların; en çok ilaçların üretim yerinden
son tüketiciye olan kısmı için önemli olacak. İlaçlar, sıralanıp, frigorifik,
uydudan takip edilen, ısı değerleri raporlanan araçlara yüklenip gidecekleri
yere gönderilecekler. Türkiye’nin ısı kontrollü dağıtım araçları varolan
ihtiyaçları karşılayacak düzeyde değil. Geçmişten bugüne kadar ilaç dağıtımında
bulunan firmalarda dahi ısı kontrollü araçlar ihtiyacı karşılayacak düzeyde
değil. GDP için pazarda yatırım yapmayı planlayan bunun için adımlar atın firmaların
olduğu da belirtiliyor. PTT’nin de ilaç lojistiğine özel bir filo kurması
gündemde. İlaç lojistiğinde GDP’nin en iyi şekilde uygulandığı kesim ise
uluslararası kısmı. İlaç ve hammaddeler fabrikalara, depolara, depolardan
fabrikalara kadar tüm standartlar çerçevesinde uygulanıyor. Özellikle ATP
konusunda uzmanlaşmış lojistik firmaları Ekol, Erhanlar, Transbatur gibi
firmalar ilaç lojistiğinde de firmalara iyi hizmet sunuyor.
Depodan sonraki
süreç için hassasiyet gösterilmeli
Bozulabilir
gıda ve ilaç lojistiğinde uzmanlaşan ve 70 adetlik frigorifik treyler filosuyla
hizmet veren Transbatur, Türkiye-Avrupa-Türkiye arasında ATP standartlarına
göre taşıma yapıyor. Transbatur Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Dilmen,
filolarında hem ilaç taşıması için hem de bozulabilir gıdalar için ayrı
treylerlere sahip olduklarını belirterek, şunları söyledi: “İlaç lojistiğinde
kullanılan treylerler daha hassas ve bu treylerler ilaç taşıma sertifikalarına
sahip . Türkiye’de ilaç lojistiğinde GDP Klavuzu uygulanıyor. İlaçlar
fabrikadan depolara kadar bu standartlar içerisinde getiriliyor. Ancak depodan
sonraki süreçte de soğuk zincirin kırılmaması için aynı hassasiyetin
gösterilmesi gerekiyor”
Sürücü El
kitabı hazırlandı
Firmalarında
frigorifik araç kullanan araç sürücülerine özel olarak gerekli eğitimin
verildiğini belirten Mehmet Dilmen, bu konuyla ilgili olarak özel bir el kitabı
hazırladıklarını ve bunu her şoförün aracında bulundurmasını zorunlu hale
getirdiklerini belirtti. Dilmen, Sürücü El Kitabı’nda yük güvenliğinden, gıda
ve hijyene, GDP, ilaç lojistiğinde dikkat edilmesi hususlardan, güvenli sürüş
ve park yerlerine, ADR’ye, sürücünün yükümlülükleri gibi bir sürücünün ihtiyaç
duyulan pekçok bilginin elkitabında yer aldığını söyledi. Transbatur’da çalışan
sürücülerin ATP, GDP Klavuzu, ADR standartlarını bilmeden işe başlamadığını
dile getiren Dilmen, soğuk zincirin kırılmaması için eğitimli sürücünün önemine
değindi. İlaç lojistiğinde hem taşıma hem de depolama hizmeti veren Erhanlar
Nakliyat, Türkiye’nin bu alandaki önemli firmalarından. ATP, GDP ve ADR
taşımalarında uzman olan firma frigorifik araçlarının yanı sıra +15 ile -25
derecede A tipi antreposu da bulunuyor.
Uluslararası
rekabet ileriye götürüyor
Erhanlar
Uluslararası Nakliyat Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Turan, ilaç lojistiğinde
uluslararası alanda hizmet verdiklerini belirterek “Uluslararası alanda hizmet
vermek, rekabet açısından zor ancak bu rekabet sizleri ileri götürüyor. Tüm
taşımalarınız uluslararası standartlarda ve bütün rakipleriniz aynı altyapıları
sunmak durumunda. Bu rekabet sizleri ileriye taşıyor. Sizi dinç tutuyor. Ancak
yurtiçi taşımalarında henüz bu standartlardan bahsedemeyiz. Bu yüzden yurtiçine
yönelik çok fazla yatırım yapamıyoruz.” şeklinde konuştu. Türkiye ve dünyanın
önde gelen ilaç markalarına hizmet verdiklerini anlatan Turan, ürünlerin
kapıdan kapıya takibinin yapıldığını, izlendiğini ve istenilen sıcak ve nem
derecesinde taşındığına dikkat çekti. “Başka türlü ilaç markalarıyla çalışmak
mümkün değil” diyen Turan, firma olarak soğuk zincir tedariğinde çok titiz
davrandıklarını ve ‘zamanın ilerisinde mottosuyla’ hizmet verdiklerini
vurguladı.
Soğuk zincirde
en önemli olan niteliğin deneyim olduğunu vurgulayan Turan, “1983 yılından beri
bu alanda uzmanlığımız var. Bu iş şoföründen, müşterisine kadar bir sorumluluk
zinciri. Her bir zincir ne kadar güçlü ise o kadar zinciriniz kırılmaz.” dedi.
İlaçların yüzde
30’u lojistik yüzünden kullanılamıyor
Dünya Sağlık
Örgütü (WHO), Parenteral İlaç Birliği (PDA) ve diğer endüstri tahminleri
verilerine göre;
• Aşıların
yüzde 25’i yanlış gönderim nedeniyle soğuk zincir kırılıyor.
• İlaç
firmalarındaki imha nedenin yüzde 30’u lojistik süreçleri kaynaklıdır.
• Sıcaklığa
duyarlı sağlık bakım ürünlerinin neredeyse yüzde 20’si, soğuk zincirin
kırılması nedeniyle nakliye sırasında hasar görür.
• Taşınan
malların yaklaşık yüzde 0,5’i sıcaklık kurallarına uyulmamasından dolayı hasar
görüyor.
Kaynak: transmedya.com