Hatırlarsanız,
bir önceki yazımda lojistik sektörünün dijital platformlarının bir
değerlendirmesini yapmaya başlamıştım. Lojistik sektörünün ve denizcilik
sektörünün dijitalleşme anlamında diğer sektörler ile kıyaslandığında bir hayli
geri kaldığı tespitini yaptıktan sonra sizlere bu alanda hizmet veren dört platformu
(www.track-trace.com; ww.inttra.com; www.searates.com; www.linespace.com)
kısaca tanıtmaya çalışmıştım. Bu yazımda, kaldığım yerden devam etmeye
çalışacağım.
www.freightos.com
platformu 2011 yılında kurulmuş ve ağırlıklı olarak deniz ve havayolu
taşımacılığında online pazaryeri olarak hizmet vermekte. “Find the perfect
freight quote” yani en iyi navlunu bulun
sloganıyla hizmet veren işletmenin 128 çalışanı bulunmakta. Hem yükletenlere
hem de taşıyıcılara yönelik hizmet veren platformun temel ilkesi yükletenlere
belirledikleri rotalarda alternatif navlunları sunmak ve “online booking”
yapabilmesini sağlamak. “SaaS Enabled Marketplace” olarak da tanımlanan bu
modellerin en temel ilkesi bulut üzerinde yer alan yazılımların birden fazla
kullanıcı tarafından aynı anda erişilebilmesini sağlayabilmek. Startup bir
işletme olarak tanımlayabileceğimiz Freightos yatırım dünyasının da ilgisini
çekmiş bir işletme; General Electric firmasının yatırım fonu olan GE Ventures
2017 yılında bu platforma Seri B yatırımı kapsamında 25 milyon dolar fonlamış
durumda. Hong Kong merkezli firmanın 2012 yılından bu yana aldığı toplam yatırım
miktarı ise 50 milyon dolar.
www.bigschedules.com
platformu 2015 yılında kurulan ve denizcilik sektörüne sofistike yazılımlar
üreten CargoSmart firması ile ortaklığı bulunan bir yapılanma. Denizcilik
sektöründe konteyner taşımacılığı ağırlıklı hizmet veren işletmenin iki temel
hedefi gemi takibi yapmak ve denizyolu konteyner taşımacılığı rota
alternatiflerini schedule temelinde sunmak.
Alexa.com
verilerine göre dünya sıralamasında 866 bininci sırada olan platformun sosyal
medyada çok yoğun olmasa da hareketli olduğunu görebiliyoruz.
www.icontainers.com
platformu da aynen freightos gibi kullanıcılarına online marketplace hizmeti
vermekte. Global ölçekte hizmet verme konusunda kısıtları olan işletmenin aktif
olduğu bölgeler İspanya, ABD, Birleşik Arap Emirlikleri ve Tayvan.
www.icontainers.com’u kapıdan kapıya denizyolu konteyner taşımacılığında online
navlun teklifi veren ve 2015 yılında 10 milyon euro ciro gerçekleştiren bir
start-up olarak da tanımlayabiliriz. Diğer bir ifade ile, online freight
forwarder’lık işini yapıyor ve önemli bir iddia ile müşterilerinin karşısına
çıkıyor: “3 dakika içinde rezervasyonunuzu bu platformdan yapabilmeniz mümkün.”
Kendilerini lojistik sektörünün Expedia’sı olarak da tanımlıyor ve
konumlandırıyor. Denizyolu konteyner
taşımacılığındaki navlun alma ve verme sürecini önemli derecede dijitalleştiren
bu işletme, 2016 yılunda, Serane Capital’dan 6.7 milyon dolarlık önemli bir
yatırım aldı ve toplam yatırım bedeli 9 milyon dolara ulaştı. İ-Container
alexa.com sıralamasına göre 138 bininci sırada olan platformun sosyal medyada
da etkin olduğu gözlenmekte.
“Is Maersk
Ready to Reinvent Itself (Maersk Kendini Bütünüyle Değiştirmeye Hazır mı)”
başlığı ile Maersk danışmanı Lone Thier tarafından hazırlanan ve sonrasında
kamuoyu ile de paylaşılan rapor denizcilik sektörü için çok önemli ipuçlarını
içermekte. Denizcilik ve lojistik
sektörü kapsamında teknolojik anlamda oyun değiştiricilere ihtiyaç olduğunu ve
Tesla Motors’un otomotiv sektöründe yaptığını denizcilik sektöründe de
yapılması gerekliliğini ortaya koyan raporun dijitalleşme konusuna bakışı ise
çok devrimci. Yazımı bu rapordan bir alıntı ile sonlandırmak istiyorum: “Dijitalleşme;
düzen bozuculuk (disruption) ve üstel büyüme değildir. Dijitalleşme, düzen
bozuculuğun ve üstel büyümenin ön şartıdır. Maersk, tartışmasız bir şekilde,
dijitalleşme konusunda yatırım yapar ise şirketin daha önce konteyner
gemilerine ve petrol işine yapmış olduğu yatırımların sonuçlarına benzer kuantum
sıçraması yaşanabilir.”
Prof. Dr. Okan
TUNA
Dokuz Eylül Üniversitesi
DETTO Koordinatörü
otuna@deu.edu.tr
Kaynak: yesillojistikciler.com