Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ DİJİTAL PLATFORMLARA GENEL BİR BAKIŞ (II)

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ DİJİTAL PLATFORMLARA GENEL BİR BAKIŞ (II)

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDEKİ DİJİTAL PLATFORMLARA GENEL BİR BAKIŞ (II)18.08.2017Hatırlarsanız, bir önceki yazımda lojistik sektörünün dijital platformlarının bir değerlendirmesini yapmaya başlamıştım. Lojistik sektörünün ve denizcilik sektörünün dijitalleşme anlamında diğer sektörler ile kıyaslandığında bir hayli geri kaldığı tespitini yaptıktan sonra sizlere bu alanda hizmet veren dört platformu (www.track-trace.com; ww.inttra.com; www.searates.com; www.linespace.com) kısaca tanıtmaya çalışmıştım. Bu yazımda, kaldığım yerden devam etmeye çalışacağım.

www.freightos.com platformu 2011 yılında kurulmuş ve ağırlıklı olarak deniz ve havayolu taşımacılığında online pazaryeri olarak hizmet vermekte. “Find the perfect freight quote”  yani en iyi navlunu bulun sloganıyla hizmet veren işletmenin 128 çalışanı bulunmakta. Hem yükletenlere hem de taşıyıcılara yönelik hizmet veren platformun temel ilkesi yükletenlere belirledikleri rotalarda alternatif navlunları sunmak ve “online booking” yapabilmesini sağlamak. “SaaS Enabled Marketplace” olarak da tanımlanan bu modellerin en temel ilkesi bulut üzerinde yer alan yazılımların birden fazla kullanıcı tarafından aynı anda erişilebilmesini sağlayabilmek. Startup bir işletme olarak tanımlayabileceğimiz Freightos yatırım dünyasının da ilgisini çekmiş bir işletme; General Electric firmasının yatırım fonu olan GE Ventures 2017 yılında bu platforma Seri B yatırımı kapsamında 25 milyon dolar fonlamış durumda. Hong Kong merkezli firmanın 2012 yılından bu yana aldığı toplam yatırım miktarı ise 50 milyon dolar.

www.bigschedules.com platformu 2015 yılında kurulan ve denizcilik sektörüne sofistike yazılımlar üreten CargoSmart firması ile ortaklığı bulunan bir yapılanma. Denizcilik sektöründe konteyner taşımacılığı ağırlıklı hizmet veren işletmenin iki temel hedefi gemi takibi yapmak ve denizyolu konteyner taşımacılığı rota alternatiflerini schedule temelinde sunmak.

Alexa.com verilerine göre dünya sıralamasında 866 bininci sırada olan platformun sosyal medyada çok yoğun olmasa da hareketli olduğunu görebiliyoruz.

www.icontainers.com platformu da aynen freightos gibi kullanıcılarına online marketplace hizmeti vermekte. Global ölçekte hizmet verme konusunda kısıtları olan işletmenin aktif olduğu bölgeler İspanya, ABD, Birleşik Arap Emirlikleri ve Tayvan. www.icontainers.com’u kapıdan kapıya denizyolu konteyner taşımacılığında online navlun teklifi veren ve 2015 yılında 10 milyon euro ciro gerçekleştiren bir start-up olarak da tanımlayabiliriz. Diğer bir ifade ile, online freight forwarder’lık işini yapıyor ve önemli bir iddia ile müşterilerinin karşısına çıkıyor: “3 dakika içinde rezervasyonunuzu bu platformdan yapabilmeniz mümkün.” Kendilerini lojistik sektörünün Expedia’sı olarak da tanımlıyor ve konumlandırıyor.  Denizyolu konteyner taşımacılığındaki navlun alma ve verme sürecini önemli derecede dijitalleştiren bu işletme, 2016 yılunda, Serane Capital’dan 6.7 milyon dolarlık önemli bir yatırım aldı ve toplam yatırım bedeli 9 milyon dolara ulaştı. İ-Container alexa.com sıralamasına göre 138 bininci sırada olan platformun sosyal medyada da etkin olduğu gözlenmekte.

“Is Maersk Ready to Reinvent Itself (Maersk Kendini Bütünüyle Değiştirmeye Hazır mı)” başlığı ile Maersk danışmanı Lone Thier tarafından hazırlanan ve sonrasında kamuoyu ile de paylaşılan rapor denizcilik sektörü için çok önemli ipuçlarını içermekte.  Denizcilik ve lojistik sektörü kapsamında teknolojik anlamda oyun değiştiricilere ihtiyaç olduğunu ve Tesla Motors’un otomotiv sektöründe yaptığını denizcilik sektöründe de yapılması gerekliliğini ortaya koyan raporun dijitalleşme konusuna bakışı ise çok devrimci. Yazımı bu rapordan bir alıntı ile sonlandırmak istiyorum: “Dijitalleşme; düzen bozuculuk (disruption) ve üstel büyüme değildir. Dijitalleşme, düzen bozuculuğun ve üstel büyümenin ön şartıdır. Maersk, tartışmasız bir şekilde, dijitalleşme konusunda yatırım yapar ise şirketin daha önce konteyner gemilerine ve petrol işine yapmış olduğu yatırımların sonuçlarına benzer kuantum sıçraması yaşanabilir.”

Prof. Dr. Okan TUNA

Dokuz Eylül Üniversitesi DETTO Koordinatörü

otuna@deu.edu.tr

Kaynak: yesillojistikciler.com