Bir ilk
gerçekleşti. Ankara’da hükümet, özel sektör, lojistiğin bütün tarafları aynı
masada master plan için buluştu. Amaç 7 trilyon dolarlık küresel lojistik
pazarında, Türkiye’yi, coğrafi konumunun avantajıyla üs yapmak.
Türkiye’nin
2023 yılı hedeflerini ve 2035 – 2050 hedef yılları vizyonunu kapsayacak
lojistik projeleri için temel ilke ve politikaları belirleyecek olan Türkiye
Lojistik Master Planı (TLMP) projesi hazırlama çalışmaları UDHB Demiryolu
Düzenleme Genel Müdürlüğü idaresinde başladı.
Dünya genelinde
7 trilyon dolar hacme ulaşan lojistik pazarından Türkiye’nin payını artırmak
için Türkiye Lojistik Master Planı (TLMP) projesi hazırlama çalışmaları UDHB
Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü idaresinde başladı. Türkiye’de 84 lisanslı
depo, bin 223 antrepo, 19 serbest bölge, 466 küçük sanayi sitesi, 298 OSB, 28
yük limanı, terminali ve 20 lojistik merkezi hem birbirine hem de uluslararası
yollara bağlamak, bu konuda sorunları, çözümleri ve iş takvimini belirlemek
amacıyla toplanan çalıştayın ön raporu yakında kamuoyuna açıklanacak. 25
Temmuz’da gerçekleşen Türkiye Lojistik Master Planı 1. Çalıştayı’nda elde
edilen verilerin düzenlenmesi sonucu hazırlanan taslak rapor katılımcılara
gönderildi. 14 Ağustos itibariyle geri dönüşler alındı. Önümüzdeki günlerde de
açıklanması bekleniyor.
Demiryolu
Düzenleme Genel Müdürlüğü’nün düzenlediği çalıştaylar dizisi, lojistik
sektörünün de gündeminde. Kamu özel bütün tarafları, demiryolu, denizyolu, hava
ve karayolu gibi bütün modlarını temsil eden STK’ları aynı masa etrafında
buluşturan çalışmayı sektör çok önemsiyor.
Her kesim
rapora kendi sorunlarını ve görüşlerini yansıtma çabası içinde. Türkiye
Lojistik Master Planı (TLMP) Çalıştayı Türkiye’nin 2023 yılı hedeflerini ve
2035 – 2050 hedef yılları vizyonunu kapsayacak ve ulaştırma – lojistik projeleri
için temel ilke ve politikaları belirleyecek. Türkiye’nin bölgesinde lojistik
üssü olabilmesi, ekonomisinde lojistik faaliyetlerin payının arttırılması için
lojistik sektörünün ihtiyaçlarının belirlenecek. Yeni kurulacak lojistik köy/
merkez/ üslerin yer seçim kriterlerinin belirlenmesi, mevcut olanların yeniden
değerlendirilmesi ve diğer lojistik faaliyetlerin iyileştirilmesini sağlayacak.
“Türkiye
uluslararası üs olur”
Raporda Türkiye’nin
konumu şöyle saptandı:
► Türkiye; Asya
ile Avrupa kıtaları arasında yer alan, bulunduğu stratejik alandaki mevcut ve
potansiyel pazarlara dağıtım ve hizmet verebilecek lojistik üs konumuna sahip
bir ülkedir. Ayrıca Kuzey Afrika ve Orta Asya ülkeleri için transit geçiş
ülkesidir.
► Dünyanın en
önemli enerji yolları üzerinde bulunması Türkiye’nin lojistik sektöründe operasyonel
gücünü arttırmaktadır.
► Avrupa’nın en
büyük kamyon filolarından birisi olup kara nakliyesinde yeterli sermaye
birikimi sağlanarak gelişmiş bir karayolu taşımacılık ağına sahiptir.
► Avrupa’nın
lojistik üssü olmaya aday olan Türkiye; büyüyen ekonomisi ve coğrafi üstünlüğü
nedeni ile yabancı sermayeli şirketlerin birbiri ile yarıştığı bir ülkedir.
► Lojistik
alanda 2005-2015 arasında ülkeye 1.9 milyar dolar tutarında yabancı sermayeli
yatırım gerçekleşmiştir.
► GSYİH’da
lojistik Türkiye’nin yüzde 12’lik kısmını oluşturmaktadır.
► Türkiye’nin
mevcut üretim ve mal hareketinin %85’ini üretim ve satış şirketleri kendileri
yapıyor.
►Hizmet maliyet
oranı: Satış fiyatının %8-15 arasında değişmektedir.
Lojistik
merkezler ele alındı
Çalıştayda
lojistik merkezler de konuşuldu. Demiryolunun diğer ulaşım modları ile
bütünleşik olarak değerlendirilememesinin yarattığı sorunlar ele alındı.
Limanların, OSB’lerin büyük sanayi tesislerinin demiryolu bağlantılarının
yapılması, yük merkezlerine limanlara, OSB’lere ve fabrikalara iltisak hatları
sağlanması konusunda mutabakat oluştu.
Sektör
temsilcileri ne dedi?
Yapılan
çalıştay master planına büyük katkı sağlayacak
► Uluslararası
Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Genel Müdürü Cavit
Uğur:
Türkiye
Lojistik Master Planı 1. çalıştayı 25 Temmuz 2017’de Ankara’da
gerçekleştirildi. UDHB Müsteşar Yardımcısı Orhan Birdal’ın açılış konuşmasının
ardından master plan çalışmalarını yürüten Bimtaş ve MCE firmalarının master
plan çalışmasının ilk adımı olarak tamamladıkları mevcut durum tespitini
özetleyen üç sunum yapıldı. Öğleden sonraki oturum ise tüm katılımcıların
farklı çalışma gruplarına bölünmesiyle bir çalıştay formatında yapıldı.
Oluşturulan yedi grupta, belirlenen konular çerçevesinde öncelikli sorunlar
belirlendi ve bunlara ilişkin çözüm önerileri getirildi. Bu çalıştayda ortaya
konan sorunlar ve çözüm önerilerinin master plan çalışmalarına katkı
sağlayacağına eminiz. Master plan çalışmalarının 2018 yılı sonuna dek
tamamlanması bekleniyor.
İlerleyen
dönemlerde saha çalışmalarının yanı sıra 2 çalıştay daha yapılmasının
planlandığı bilgisi verildi. Çalışmalara konularında deneyimli akademisyenler tarafından
destek verildiği ve mevcut durum tespitinin detaylı bir şekilde yapılmış olduğu
değerlendiriliyor. Geniş bir paydaş katılımıyla yapıldığı gözlenen bu
çalıştayın ilerleyen safhalarda daha da kapsamlı ve üst düzey katılımlarla
gerçekleştirilmesi, konuya hem kamu birimlerinin hem de özel sektör ve onların
temsilcisi sivil toplam kuruluşlarının en üst düzeyde önem vermesi çalışmanın
başarıyla tamamlanmasında kritik önem arz ediyor.
Plan, lojistik
maliyetleri ve uluslararası merkez için önemli
► UND İcra
Kurulu Başkanı Fatih Şener:
Master planı
çok önemsiyoruz. Türkiye’nin mevcut lojistik altyapısı, karayolu, demiryolu ve
havayolunun bu konudaki rolü, Türkiye’nin genel kalkınması ile çok ilişkili.
Genel lojistik maliyetlerinin düşmesi için çok önemsiyoruz. Geri kalmış
bölgelerde lojistiğin de geri kaldığını görüyoruz. Toplantıya UND olarak katkı
yapıyoruz. Lojistik maliyetler düştüğünde Türk ürünlerinin maliyeti düşecek,
uluslararası pazarlardaki rekabet gücü artacak. Bu yönüyle Türkiye’ye güç katacak.
Türkiye’nin lojistik üs olması noktasında plan çok önemli rol oynayacak. Çünkü
Türkiye coğrafik konumu ile bu potansiyele sahip. Hükümet son 15 yılda ulaşıma
büyük yatırımlar yaptı ama bunların uluslararası koridorları tamamlar nitelikte
olması lazım.
Bakü – Tiflis-
Kars açılacak yılsonuna kadar ama Kars’tan sonra Ankara’ya kadar hızlı bağlantı
gerekiyor. Türkiye’yi doğu batı aksında kuzey güney aksında ana yollarda
denizyolu, karayolu olarak çok hızlı bağlamamız lazım. Çünkü lojistik hızlı
olan ve ucuz olan yolu seçiyor. Türkiye lojistik olarak cazip bir ülke
olduğunda yatırım cazibesi de artacak. Yabancı doğu bölgelerini de üretim üssü
olarak seçebilecek.
Bizim sektörde ilk
kez böyle bir çalıştay oldu
► Demiryolu
Taşımacılığı Derneği Genel Müdürü Yaşar Rota:
Her taşıma
modunun temsilcisi sorunları ve önerilerini dile getirdi. Özet rapor geldi.
Verimli geçti. Çünkü ilk defa yapılan bir toplantı. Başlangıçtaki verilerden
anladık ki bu konu çok hızlı bir şekilde çözülmeye çalışılıyor. İkincisi de bu
konu herkesi kapsıyor. Bu lojistik merkezlerinin yapılacağı anlamına geliyor. 3
çalıştay yapılacak. Tematik mi olacak uluslararası taşımaya mı olacak, üretim
bazlı mı olacak böyle bir sürü şeyleri de ortaya çıkacak. Ama her fırsatta şunu
dile getiriyorum ki ulaştırma ana planı olmadan lojistik master planı olmaz.
Birlikte yürümesinde fayda var. Sanıyorum şimdi onu birlikte yürürlüğe
koyacaklar. Böyle bir çalışma içerisindeler.
Kaynak: dunya.com