Mavi hatta
işlem gerçekleştiren ancak YYS sahibi olmayan firmaların, sarı ve kırmızı hatta
yönlendirilmeye başlamasıyla işlemlerde süreler uzamaya başladı.
İthalat
işlemlerinde Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası (YYS) bulunmayan A ve B
sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi (OKSB) sahibi firmalar için ‘mavi hat’
uygulaması 15 Ağustos itibariyle sona erdi. Yeni dönem ile birlikte daha önce
mavi hatta işlem gerçekleştiren ancak YYS sahibi olmayan bu firmalar, sarı ve
kırmızı hatta yönlendiriliyor. Yani söz konusu firmalar artık, belge ve fiziki
kontrollere tabi tutulmaya başlandı.
Daha önce mavi
hattan faydalanan 1.459 şirketten sadece 111’i yeni dönem için Yetkilendirilmiş
Yükümlü Sertifikası (YYS) aldı. Ancak 1.348 şirketin hali hazırda YYS belgesi
bulunmuyor. Bu durum çoğu zaman personel sayısının yetersizliğinden dem vurulan
gümrükte işlemlerin daha da uzamasına neden olmaya başladı. Özellikle yoğun iş
hacmine sahip gümrük idarelerinde yığılmaların önümüzdeki günlerde daha da
artabileceği ifade ediliyor.
“Firmalar
bekleme modunda kaldı”
Gelinen süreci
ve neden bin 300 firmanın YYS belgesini almadığını değerlendiren Nazalı Gümrük
ve Dış Ticaret Ortağı ve Eski Gümrük Müfettişi Fatih Uzun ise “Firmalar
‘uygulamada bir erteleme olur mu?’ diye beklenti içerisindeydiler. Birçoğu
zaten YYS için gereklilikleri yerine getirmedi veya getiremedi. Bazıları ise
ortaya çıkabilecek maliyetler nedeniyle bunu tercih etmedi” değerlendirmesini
yaptı.
Fatih Uzun, YYS
belgesi için başvuran bazı firmaların sonradan vazgeçtiğini de açıklayarak,
“Bunun sebebi çoğu firmanın YYS için gerekli olan fiziki ve teknik altyapı ile
güvenlik ve belge kayıt düzenine tam anlamıyla sahip olmaması. YYS için
öncelikle ISO 9001 ve ISO 27001 gibi belgelere sahip olunması gerekiyor. Ancak
bunlar sadece gerek şart, yeter şart değil. Şu an Türkiye genelinde ISO 27001’e
sahip firma sayısı bile oldukça az. Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası
alınabilmesi için firmaların üretim, depolama, sevkiyat ile her türlü
kayıtlarının tutulduğu tesislerinde tabiri caiz ise kuş uçsa kayıt altına
alınabilmesini sağlayan bir sistem kurulmak zorunda Bu işin bir de maliyet
boyutu var. O yüzden bazı firmalar biraz bekleme modunda kaldı” ifadelerini
kullandı.
“Firmaların
sayısı büyük ölçüde artış gösterecektir”
YYS’nin dış
ticaret için gerekli bir sistem olduğunu söyleyen Ünsped Gümrük Müşavirliği
Hissedarı Yusuf Bulut Öztürk de, “Avrupa Birliği’ne uyumlu hale gelmek ve
gereklilikleri tamamlamak istiyor isek, bu gibi değişimleri de yaşamak
durumundayız. YYS, başta pek çok sanayici olmak üzere birçok işletmenin
süreçlerinin büyük ölçüde hızlanmasını sağlayacak, sonradan kontrole yönelik
bir sistem olup, firmaların gümrük müşavirlerinin danışmanlığına ve desteğine
de daha fazla ihtiyaç duyacakları yararlı bir uygulama. Eminiz ki, kısa bir
süre içerisinde bu sistemde yer alan firmaların sayısı da büyük ölçüde artış
gösterecektir” yorumunu yaptı.
Gecikme
maliyeti artırdı
Gümrük Müşaviri
İlhan Bulut, “YYS almak için işlemleri tamamlayamayan büyük firmaların 15
Ağustos’tan sonra mavi hatlarının gitmesi nedeniyle gümrük işlem sürelerinin
uzaması beraberinde önemli maliyetleri getirdi. Hali hazırda Bölge
Müdürlüklerinde de başvuru yoğunluğu oluşmuş durumda” açıklamasını yaptı.
OKSB için 1 ay
ek süre verildi
İstanbul Gümrük
Müşavirleri Derneği ile birlikte Ankara, İzmir, Bursa ve Mersin Gümrük
Müşavirlik Dernekleri, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na OKS’nin uzatılması için
ortak bir yazı hazırlayarak başvurdu. İGMD dün yaptığı açıklamada, Gümrük ve
Ticaret Bakanlığının derneklerin başvurusunu haklı bularak 15 Ağustos’a kadar
başvuranlar için süreyi 15 Eylül 2017 tarihine kadar uzattığını duyurdu.
İGMD Başkanı
Serdar Keskin “Sadece İstanbul’da OKS işlemi yaptırmak için müracaat eden
yüzlerce firma; İstanbul Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğü’nün personel
takviyesi yapmasına rağmen sorun yaşadı. Sanayici, imalatçı ve ihracatçı olan
bu firmalar ithal ettikleri hammaddeyi işleyerek ihracat yapmaktalar. OKS’nin
kaldırılması ihracatı da bu anlamda olumsuz etkileyebilir. İhracatta önemli atılımlar
yapan Türkiye için hem OKS’nin hem de YYS’nin birlikte yürürlükte olması
avantajlı olur” değerlendirmesinde bulundu.
‘Mavi Hat’
önemli zaman kazandırdı
İthalat
işlemlerinde ‘mavi hat’ firmalara gerçek anlamda süre konusunda önemli tasarruf
sağlıyordu. Bakanlık tarafından yayımlanan 2017 Mayıs ayı verilerine göre, mavi
hatta işlem yapan firmaların yüzde 74’ü tüm işlemleri ilk 8 saatte tamamladı.
Bu oran sarı hatta yüzde 49, kırmızı hatta ise yüzde 30 düzeyinde yer aldı.
Mavi hat uygulamasını kullanan firmaların yüzde 90’ı bir gün içerisinde
gümrükten çıkabilirken, bu oran kırmızı hatta sadece yüzde 30 seviyesinde
kaldı.
Kaynak: dunya.com