Gemicilikte
insan kaynaklı hataları ve maliyetleri en aza indirmeyi amaçlayan gemicilik
şirketleri insansız gemi çalışmalarını hızlandırdı. Japon konteyner hattı
Nippon Yusen K.K. 2019 yılında Pasifik'de insansız bir geminin testlerini yapacağını
duyurdu.
Korku
filmlerinde gördüğümüz bir sahne vardır; ne kaptanı ne de mürettabatı olmayan
dev bir gemi sislerin arasında yolculuk eder. İşte gemicilik sektörünün
geleceği buraya doğru gidiyor. Dünyanın önde gelen gemicilik şirketleri uzaktan
kumanda ile yönetilen insansız gemi çalışmalarına hız verdi. Bunun son örneği ise
Japon dev Nippon Yusen oldu.
Havacılık,
demiryolu, karayolu, madencilik ve birçok endüstride meydana gelen kazalarda
insan faktörü yüzde 70-80 oranında pay sahibiyken, yapılan son araştırmalara
göre denizcilikte bu oran yüzde 96 civarında. Gemicilikte insan kaynaklı
hataları ve maliyetleri en aza indirmeyi amaçlayan gemicilik şirketleri
insansız gemi çalışmalarını hızlandırdı. Japonya’nın en büyük konteyner hattı
Nippon Yusen K.K. 2019 yılında Pasifik Okayanusu’nda insansız bir geminin
testlerini yapacağını duyurdu.
Nippon
Yusen, rotasını Japonya- Kuzey Amerika olarak belirlediği test yolculuğunun
uzaktan kumanda edileceğini ve gemide sadece operasyonun güvenli şekilde
yapılmasını sağlayacak bir ekip bulunacağını açıkladı. Nippon’un başarılı
olması, 334 milyar dolarlık küresel gemicilik sektöründe maliyetlerin aşağı
çekilmesi ve güvenliğini artırılmasına yönelik çalışmalarda önemli bir yol
katedilmesi anlamına geliyor.
Rolls
Royce prototip üretti
Tokyo
merkezli kargo taşıma şirketi, son yıllarda dünya genelinde insansız gemi
geliştirmeye çalışan şirketlerin son örneği. Rolls- Royce Holdings ve gübre
üreticisi Yara International da insansız gemiler üzerinde çalışıyor. Bu yöndeki
çalışmalara ilk başlayan şirketler arasında bulunan ve 2014’te bir prototip
üreten Rolls Royce, gemisinin benzer ölçülerdeki diğer gemilerden yüzde 5 daha
hafif olacağını ve yüzde 15 daha az yakıt tüketeceğini bildirmişti.
Yara
Birkeland 2020’de denizlerde
Yara
ile Norveçli gemi teknolojileri şirketi Kongsberg bu yılın başlarında dünyanın
ilk tam otonom kargo gemisini üretmek için ortaklık yapacaklarını
duyurmuşlardı. Kontrol amacıyla insanın bulunacağı ilk seferler 2018 yılında
başlayacak. 2020’de ise Yara Birkeland ‘tek başına’ ilk yolculuğuna çıkacak.
Japonya’nın
ikinci ve üçüncü büyük gemicilik hatları Mitsui O.S.K Lines ve Kawasaki Kisen
Kaisha da otonom gemi teknolojisi üzerinde çalışmalar yürüten şirketlerden. Bu
arada bir İngiliz Lloyd’s Register da 2019’da Atlantik’de güneş enerjisiyle
çalışan insansız bir araştırma gemisi kullanmayı planlıyor.
Askeri
alanda kullanılıyor
Benzer
bir teknololi askeri alanda kullanılmaya başlandı bile. ABD ordusu geçtiğimiz
yıl Sea Hunter isimli otonom bir savaş gemisini suya indirdi. Gemi, düşman
denizaltılarını tespit etmek için tasarlandı. 40 metre uzunluğundaki gemi
okyanusun yüzeyinde iki üç ay boyunca mürettebatı olmadan hatta uzaktan bile
kumanda edilmeden hareket edebiliyor.
Deniz
kazalarının yüzde 96'sı insan hatalarından kaynaklanıyor
Sektör
uzun zamandır insansız gemi teknolojisini hedefliyor. Böylelikle küresel
gemiciliğin daha hızlı, güvenli ve daha temiz hale gelmesi hedefleniyor. ABD
Sahil Güvenlik tarafından yayınlanan bir araştırmanın sonuçlarına göre
denizlerde yaşanan kazaların yüzde 96’sı insan hatasından kaynaklanıyor.
Örneğin ABD donanması son bir senede Pasifik Okyanusu’nda karıştığı 4 kazadan
ikisi ölümle sonuçlandı. Bu kazalardan biri geçtiğimiz günlerde yaşandı. ABD
Donanması’na ait “USS John S McCain” adlı savaş gemisinin dün Singapur
açıklarında bir petrol tankeriyle çarpışması sonucu yaşanan kazada 10 ABD
askeri kayboldu.
Korsan
saldırıları azaltacak
Ayrıca
son yıllarda denizlerdeki korsan vakalarının artması, gemi mürettebatı için önemli
bir tehdit haline aldı. Denizlerde kariyer isteyen vasıflı eleman bulunması
konusunda da kronik bir sıkıntı yaşanıyor sektörde. İnsansız gemiler
maliyetlerin aşağı çekilmesi anlamına da geliyor. Bazı araştırmalara göre,
denizcilerin bir geminin maliyetleri içindeki payı yüzde 44 civarında.
Büyükdenizlerde yapılan gemicilik ayrıca küresel sera gazı emisyonlarının yüzde
2.5’ini oluşturuyor. Sektörde radikal bir değişim yapılmazsa, gelecek yıllarda
bu rakamın önemli ölçüde artabileceği uyarısı yapılıyor.
Evrim
KÜÇÜK / DÜNYA
Kaynak:
ulasimonline.com