İlk
6 ayda 376 bin TEU konteyner elleçleyen Aliağa limanları, katma değeri artırmak
için lojistik köy istiyor.
Son
yıllarda yapılan liman yatırımlarıyla taşımacılık konusunda atağa kalkan
Aliağa, bunun meyvelerini toplamaya başladı. Ulaştırma, Denizcilik ve
Habercilik Bakanlığı'ndan alınan istatistiklere göre, yılın ilk 6 ayında
Aliağa'daki limanlardan elleçlenen konteyner yük hacminin Alsancak Limanı'nı
geçmesi, ilçenin uzun zamandır istediği lojistik köy talebini tekrar gündeme
getirdi.
Aliağa
Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Saka, bölgede elleçlenen bu yükten
daha fazla katma değer sağlamak için bir lojistik köy kurulması gerektiğini
dile getirdi. Yılın ilk 6 ayında Aliağa limanlarında elleçlenen konteyner hacmi
376 bin 600 TEU olurken, Alsancak Limanı'nda ise 318 bin 819 TEU yük
elleçlendiğini vurgulayan Aliağa Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adnan
Saka, "Denizcilik firmaları zaman, maliyet ve derinlik avantajı ile daha
fizibl olan Aliağa limanlarını tercih ediyor. Bölgede elleçlenen bu yükten daha
fazla katma değer sağlamak için bir lojistik köy kurulması gerekiyor. Toplam
yük elleçlemesinde Alsancak Limanı yılın ilk 6 ayında 4 milyon 800 bin ton yük
elleçlerken, Aliağa limanları 27 milyon 358 bin ton yük elleçlemesi yaptı. Gemi
hareketlerinde ise 2017'nin ilk yarısında 2 bin 506 geminin yanaştığı Aliağa,
İstanbul Ambarlı'yı sollayarak İzmit'ten sonra ikinci yoğun bölge oldu. 1903
geminin yanaştığı Alsancak Limanı ise İskenderun, Mersin, Ambarlı, Tuzla,
İstanbul, Samsun ve Tekirdağ'ın ardından 11. sırada yer aldı" diye
konuştu.
Adnan
Saka, Türkiye ekonomisinde sanayi ve ticaret denince akla ilk gelen yerler
arasına giren Aliağa'nın denizcilik sektöründe de başrole yükseldiğini söyledi.
Aliağa limanlarının genel yük elleçleme kapasitesi ve gemi trafiğinin yanı sıra
konteyner taşımacılığında da zirveye doğru ilerlediğini ifade eden Saka,
"İlçede 2009 yılında hizmete giren konteyner limanları 8 yıl gibi sektör
için çok kısa sürede müthiş bir aşama kaydetti ve Alsancak Limanı'nı geçti.
Açıkçası bu sonuç beklediğimiz bir durumdu. Bizim bu noktadaki düşüncemiz
Alsancak Limanı mı, Aliağa limanları mı ikilemine girmeden en uygun, en iyi
hizmeti en verimli şekilde nasıl verilebilir bunu bulmak üzerineydi. O dönem
'su akar yolunu bulur' demiştik. Görüldüğü gibi işletmeler modern ve teknolojik
olursa ekonomik olarak yük ve işlev artışları kendiliğinden gelişiyor. Alsancak
Limanı'nda gerek duyduğu alt yapı yatırımlarının gerçekleşmesini ve modern
teknolojilerle donatılarak hizmet vermesi gerektiğini düşünüyoruz. Alsancak
Limanı'nın kapatılması gibi bir durum söz konusu olmamalı. İzmir limanlar
şehridir ve bölgedeki limanların işlevine devam etmesi gerekiyor" şeklinde
konuştu.
Kara,
deniz, demiryolu ulaşım ağlarının odağında yer alan Aliağa, Manisa, Denizli
başta olmak üzere, Batı Anadolu'nun dünya ticaretine açıldığı bir nokta haline
geldiğini kaydeden Saka, "İzmir'de bir diğer tartışılan konu lojistik
köyün nereye yapılacağı ile ilgili. Ekonomide polisiye tedbirler çare olmaz.
APM Terminalleri'nin işlettiği Petlim Limanı'nın devreye girmesi konteyner yük
hareketlerine direkt etki etti ve ilerleyen dönemlerde limanda kapasite artışı
olmaya devam edecek. İzmir'den Aliağa'ya doğru kayan yük hareketlerinin
Çandarlı Limanı'nın da devreye girmesiyle birlikte bölgedeki mevcut potansiyel
katlanarak artacak. İleride bu büyük rakamların bölgeyi kilitlememesi için
Aliağa'daki yük hareketlerinin planlı bir şekilde gerçekleşmesi gerekiyor,
bunun içinde bölgede mutlaka bir lojistik üs yapılanmasına gidilmeli"
dedi.
Doğru
yer, doğru planlama
Adnan
Saka, "Yalnız taşıma ile lojistik olmuyor. Buraya gelen malları,
bölgemizde ayrıştıracak ve yeniden sevkiyatını yapacak bir lojistik köy
kurmamız gerekiyor. Bunun altyapısını şimdiden hazırlamak zorundayız.
Aliağa'daki herhangi bir limana bir gemi ile dökme olarak binlerce ayakkabı
geldiğinde, bir firmanın o ürünleri lojistik köye alarak orada, ambalajlayıp,
parti parti farklı adreslere göndereceği bir yapıda çalışabilmemiz gerekiyor.
Bu sistemi kurduğumuzda, malın asıl sahibi buradaki lojistik köyde hizmet veren
bir firma ile anlaşacak, navlun maliyetlerini düşürmek için bazı işleri buraya
aktaracak ve ürün buradan son tüketiciye ulaşacak. Aliağa'da elleçlediği
yüklerden çok daha fazla katma değer sağlamış olacak. Aliağa'da lojistik köyü
kurmak için doğru yeri seçip, doğru planlama ile zamanında yatırımlarını
yapmamız" dedi.
Kaynak:
ulasimonline.com