Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan Kanal İstanbul Projesi'nin
güzergahının netleştirilmesi ve kesitlerinin ortaya konulması için etüt proje
sözleşmesinin imzalandığını söyledi.
Ulaştırma
sektörünün en önemli bileşenlerinden birisinin su yolları ve denizcilik alanı
olduğunu belirten Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan,
Türkiye'nin su yollarını geliştirerek, lojistik sektörünü güçlendirecek,
İstanbul Yeni Havalimanı gibi büyük projelerle entegre olacak, İstanbul
Boğazı’nın trafik yükünü hafifleterek, buradan tehlikeli madde taşıyan
tankerlerden dolayı olası felaketi önleyecek yeni su yolu projesi hayata
geçirmek için çalışmalarına başladığını söyledi.
Kanal
İstanbul Projesi'nin ulaştırma, lojistik ve turizm sektörleri gibi geniş bir
yelpazede etkisi büyük bir proje olduğuna dikkati çeken Bakan Arslan, Kanal
İstanbul Projesi Etüt, Proje ve Danışmanlık Hizmetleri Teknik Şartnamesi'nin
hazırlanması için izlenecek yöntem/strateji, görev, yetki ve sorumluluklar,
mühendislik çalışmaları, diğer faaliyetler ve bu faaliyetlerin iş planlamasının
bu şartnameyle belirlendiğini ifade etti.
İstanbul
Boğazı'ndan yıllık ortalama 53 bin geminin geçtiğini anlatan Bakan Arslan,
özellikle tehlikeli madde taşıyan gemilerin boğazda oluşturduğu riskli
geçişlerin oldukça fazla olduğunu vurguladı.
Bakan
Arslan, geçmişte birçok kazanın yaşanmasından dolayı, İstanbul Boğazı’nın
tarihsel dokusunun ve insan hayatının korunması için alternatif bir kanal
projesinin hayata geçirilmesinin planlandığını dile getirerek, şöyle devam
etti:
"Kanal
İstanbul Projesi ile İstanbul Boğazı'ndaki yaşam ve kültürel varlıkları tehdit
eden gemi trafiği minimize edilerek, boğazın her iki girişinde yoğun trafiğe
maruz kalan gemilere alternatif geçiş imkanı sağlanacak. Bununla birlikte
ülkemize ve bölgesine yeni bir uluslararası su yolu ulaştırma koridoru
kazandırılacak. Proje alanı alternatif güzergahları değerlendirilmiş olup, en
ideal güzergah tespit edilmeye çalışılmıştır. Kanal koridoru yaklaşık 43
kilometre olup, Kanal kesiti ve kesin güzergahı etüt proje ve danışmanlık hizmetleri
sonunda belirlenecek."
"Proje
alanında Bakanlıkça 162 zemin sondaj çalışması yapıldı"
Ayrıca
proje alanında Bakanlık tarafından 162 zemin sondaj çalışması yapıldığını
belirten Bakan Arslan, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin imar plan
çalışmalarını, TOKİ'nin çevre düzenleme çalışmalarını yaptığını, bazı
üniversitelerin de raporlar hazırladığını aktardı.
Kanalın,
İstanbul'un Avrupa yakasına yapılması planlanan, dünyadaki benzerlerine göre
topografik yapısı, zemin, hidrografik, sismolojik, ekolojik ve güzergah
uzunluğu olarak spesifik bir yapısının olduğuna dikkati çeken Arslan, kanalın
güzergahının netleştirilmesi ve kesitlerinin ortaya konulması için etüt proje
kapsamında 3 Temmuz'da sözleşme imzalandığını kaydetti.
Söz
konusu sözleşme kapsamında Bakanlıkça yürütülecek çalışmalar hakkında Bakan
Arslan şu bilgileri verdi:
"Ekolojik,
çevresel ve mühendislik ve ÇED etki analizinin yapılması, Karadeniz, Marmara ve
Ege denizlerindeki su hidrodinamiği ve akış rejimlerinin incelenecek, yapılan
saha çalışmalarına ilave geoteknik, jeolojik, hidrojeolojik, jeofizik gibi
çalışmalar yapılacak, benzer projelerin mühendislik teknolojilerinden
faydalanılarak, fizibilite raporu hazırlanacak, kamulaştırmayla ilgili hususlar
belirlenecek, yapım işleri için ihale dosyaları hazırlanacak, Kanal İstanbul
Projesi’nin diğer ulaşım modlarıyla entegre bölgeleri belirlenecek."
Kaynak:
ulasimonline.com