Bosch
Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Dirk Hoheisel otonom araçların ilk olarak lojistik
sektöründe ve araç paylaşımında kullanılmaya başlayacağını aktarıyor.
Kazasız,
emisyonsuz ve stressiz"… Dünyanın en büyük otomotiv parça tedarikçisi
Bosch'un otonom sürüş teknolojilerindeki vizyonunu en güzel özetleyen üç
kelime... Akıllı teknolojilerin mobilitenin geleceğini değiştirdiği bir
dönemden geçiyoruz. Arabalar akıllı asistanlara dönüşüyor, evden işe en kısa
yolu hesaplıyor, sürücü hatalarını sensör teknolojileriyle minimuma indiriyor
ve hem güvenliği artırıyor hem de yaşam kalitesini yükseltiyorlar. Bosch
Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Dirk Hoheisel'in ifadeleriyle bir sonraki adımda ise araç
paylaşım uygulamaları ve taksiler de sürücüsüzleşecek. Dr. Hoheisel Bursa'daki
Bosch fren fabrikasını ziyareti sırasında DÜNYA TeknoTrend'e Bosch'un bu yılki
ana odağı olan otonom sürüş teknolojilerinin mobilitenin geleceğini nasıl
değiştireceğine dair değerlendirmeler yaptı. Dr. Hoheisel sürücüsüz Uber'in ve
sürücüsüz taksilerin yolda olduğunu, otonom araçların yaygın kullanımının ilk
olarak lojistik sektörü ve araç filolarında başlayacağını vurguladı.
Sürücüsüz
fabrika 'milkrun'ları
Özellikle
araç paylaşım kültürünün yaygınlaşması gerektiğine vurgu yapan Dr. Hoheisel
"Uber gibi araç paylaşım uygulamaları otonom sürüş teknolojilerinin
yaygınlaşmasıyla sürücüsüz hale gelecek" diye konuştu ve "İlk etapta
pahalı olacak bu teknolojiler öncelikle lojistik gibi alanlarda ve filo
kullanımlarında başlayacak" değerlendirmesini yaptı. Bu araçların mola
vermesine gerek olmayacak ve dolayısıyla 7/24 çalışabiliyor olacaklar.
"Lojistik sektöründeki tırları düşünün. Otobanda arka arkaya giden ve
birbirine bağlı beş tır görüyor olacağız. Şeritten çıkmayan, molaya ihtiyaç
duymadan binlerce kilometre gidebilen… Ya da fabrikalardaki milkrun araçlarını
düşünün. Endüstri 4.0 çatısı altında bile otonom sürüş kendine ciddi yer bulacak"
diye aktarıyor Hoheisel.
Yüzde
39 yakıt tasarrufu da sağlayacak
2013
yılından beri Almanya'da A81 otoyolunda ve Amerika'da Interstate 280 üzerinde
test araçları sürücüsüz yol alıyor. Otonom sürüş yapılan çalışmalara göre
sadece güvenliği artırmıyor verimi de artırıyor. ABD'de yapılan bir araştırmaya
göre otobanda araçların öngörülü bir şekilde çalışması sayesinde yüzde 39'a
kadar yakıt tasarrufu yapılabiliyor.
5
basamakta otonom sürüş
Hoheisel
otonom sürüş teknolojilerini L1'den (seviye 1) L5'e (seviye 5) bir ölçekte
değerlendiriyor. L1 sadece akıllı bazı özelliklere sahip bir araçken, L5
tamamen sürücüsüz ve otonom bir şekilde trafiğe çıkan araçlar. L2 seviyesi
şeritten çıkmama gibi özelliklerle sürücüleri desteklese de, sürücü hala
ellerini direksiyondan ayıramıyor. L3'e gelindiğinde araç sürüşü kendi kontrol
edebiliyor fakat herhangi bir aksilikte sürücü tetikte olmalı ve hemen müdahale
edebilmeli. Bosch teknolojileriyle L3 seviyesi trafik pilotlu akıllı araçlar
2018 yılında yollarda olacak.
'Araçta
bilgisayar açabileceksiniz'
L4'e
gelindiğinde "Hala bir sürücü, tekerlekler ve fren var" ifadeleriyle
gelinecek seviyeyi açıklayan Hoheisel "Ama kitabınızı açabilir,
bilgisayarınızı çıkartabilir ve çalışabilirsiniz" diyor. L4 araçlar tüm
kritik manevraları kendisi yapabiliyor olacak. Beklenmedik bir durumda ise
sürücü aracın içinde ve müdahale edebiliyor olacak. L5 seviyesi ise tamamen
sürücüsüz araçlar. Bu araçlarda direksiyon bile olmayacağını aktarıyor Hoheisel
ve 'Robotaksi' veya 'Sürücüsüz Uber' olarak düşünmemizi istiyor.
Türkiye
sürücüsüz araçlara hazır mı?
Dr.
Dirk Hoheisel: Neden olmasın? Eğer yol altyapısı ve trafik düzenlemeleri
sürücüsüz araçlara uyuyorsa sorun olmaz. Biz Bosch olarak yerel
müşterilerimizle çalışmaya hazırız. İstanbul gibi metropollerde yol ve altyapıyı
otonom sürüşe hazır hale getirmek, farkındalık yaratmak, araç paylaşım
kültürünü yaygınlaştırmak ve alternatif toplu taşıma yöntemleri kullanmak zaman
alsa da, bu şartları yerine getirdiğimizde İstanbul'un trafik sorunu ciddi
ölçüde çözülecek. İlk iş otonom sürüş teknolojileri hakkındaki farkındalığı
artırmak ve insanlara otonom sürüşün hayatımıza katacakları hakkında bilgi
vermek. Bosch Ortadoğu Başkanı Steven Young: Otonom parketme otonom sürüşten
daha önce kullanımda olacağı için şu anda alışveriş merkezlerinden ve
otoparklardan bir ilgi var. İstanbul özelinde smart city uygulamalarının
geleceği için İSPARK gibi kurumlarla da görüşmelerimiz sürüyor.
Haber:
Hilal SARI / DÜNYA
Kaynak:
ulasimonline.com