Türkiye’de
20.000 dolayında tankerin 2018 yılına kadar ADR uyumlu hale getirilmesinin
ciddi bir kaynak ihtiyacı doğurduğunu belirten PETDER Genel Sekreteri Niyazi
İlter, bakanlığın TSE ve sektörle birlikte başlattığı belgelendirme sürecinin
devam ettiğini söylüyor.
Petrol
Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Niyazi İlter, 2016 yılı sonu itibarıyla
petrol piyasasında; 4 rafineri (lisanslı 6 rafineri), 91 dağıtıcı ve 12.638
istasyonlu akaryakıt bayisinin, LPG piyasasında ise 87 dağıtıcı ve 10.651
otogaz istasyonunun EPDK’da lisansıyla piyasada faaliyet gösterdiğini söylüyor.
Akaryakıt ve LPG dağıtım şirketi sayısının tarihinin en yüksek rakamına
ulaştığını belirten İlter, şunları aktarıyor: “Akaryakıt sektörünün oluşturduğu
toplam parasal büyüklük 2016 yılında 2015’e göre artan tüketim ve vergilerin
etkisiyle yaklaşık %8 arttığı ve yaklaşık 123 milyar TL’ye ulaştığı tahmin
edilmektedir. Türkiye’de akaryakıt ve LPG sektörlerinden sağlanan dolaylı
vergilerin toplamı, tüketime de bağlı olarak her yıl artış göstermiştir.
Tüketim verileri üzerinden yapılan hesaplamalara göre, petrol sektöründen
sağlanan dolaylı vergilerin 2016 yılında yaklaşık 7 milyar TL düzeyine ulaştığı
tahmin edilmektedir. Önümüzdeki dönemlerde ülkemizde sektörümüz için hedefimiz,
petrol piyasasının hem kaliteli hem de müşteri ihtiyaçlarına hitap edecek
farklılaştırılmış ürünlerle ve teknolojik ilerlemelerle birlikte gelişen
hizmetlerle büyümesini sürdürmesidir. Dünyada ve Türkiye’de enerjiye olan
talebin artacağını, ülkemizde petrol piyasasının Türkiye ekonomisini takip
ederek büyümeye devam edeceğini öngörmekteyiz. Türkiye otomotiv yakıtları
pazarı büyümeye devam ederken rekabet, dünya petrol fiyatları, düzenlemeler,
vergiler ve döviz kuru tüketim dengelerindeki belirleyici unsur olmaya devam
edecektir.”
HİZMET
KALİTESİNDEN ÖDÜN VERİLMİYOR
Niyazi
İlter, akaryakıt sektörünün lojistik süreçlerini, kaliteden ödün vermeksizin
sağlık, emniyet ve çevre (SEÇ) kriterlerini sürekli iyileştirme gayretiyle
yönettiğinin altını çiziyor. Sektörde benzin, motorin, denizcilik-havacılık
yakıtları, fuel oil, kalorifer yakıtı olarak piyasaya arz edilen akaryakıt
ürünleri açısından 5 milyon m3 seviyelerinde, LPG'de ise 700 bin m3 seviyesinde
bir depolama kapasitesi olduğunu aktaran İlter, “Bu depolama tesislerinde
stoklanan ürünler, rafinerilerden veya diğer dağıtıcılardan boru hattı,
tankerler veya denizyoluyla temin edilmektedir. Ürünler yurtdışından istasyona
varıncaya kadar birçok nakliye aşamasından geçmektedir. 2016 yılında sadece
terminal ve depolardan istasyonlara yaklaşık 2 milyon ton benzin, 20 milyon ton
motorin ve yine yaklaşık 3 milyon ton LPG otogaz taşındı” diyor.
BELGELENDİRME
SÜRECİ DEVAM EDİYOR
Türkiye’de
tehlikeli madde taşımacılığında kullanılan tanker sayısının 20.000 dolaylarında
olduğunun tahmin edildiğini belirten Niyazi İlter, sözlerini şöyle sürdürüyor:
“Bunun önemli bir bölümünün ADR'li olmaması sebebiyle ciddi bir kaynak ihtiyacı
ortaya çıkmıştır. Bakanlığın 2018 yılına kadar tüm araçların ADR uygunluğu veya
bu uygunluğun sağlanmasının mümkün olmayacağı araçlar için taşıtların ‘uygun
taşıt’ olarak belgelendirilmesine yönelik TSE ve sektörle birlikte başlatmış
olduğu çalışmalar sonucunda belgelendirme süreci devam etmektedir. Bu süreçte
yer alan tüm kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları iş birliği ve
koordinasyon içerisinde çalışmıştır. Belirli bir süreç dâhilinde ilgili tüm
taşıtların ADR’li olmasının önemli olduğu görülmektedir. PETDER olarak sağlık,
emniyet ve çevre standartlarını artırmaya yönelik tüm çalışmaları desteklemeye
devam edeceğiz.”
Kaynak:
lojistikhatti.com