Proje
lojistiği son yıllarda önemli aşamalar katederek sınırları aşmış durumda.
Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetleri’nde pazarın tek hakimi olan Türk firmaları,
Avrupa’da da söz sahibi olmaya başladı. Türkiye’nin proje lojistiğinde
gelişmesinde gelecekteki projeler kadar, yapısal standartlar da önemli hale
geldi. Sektörün önündeki en büyük 7 sorunun, yönetmelikle aşılması bekleniyor.
Türk
nakliye firmalarının son dönemde proje taşımacılığına odaklandığını görüyoruz.
Daha önce belirli sayıda hizmet veren firmanın bulunduğu bu alanda artık sektörün
büyük oyuncuları da yer alıyor. Türkiye’de 2 bin adet ağır nakliye belgesi alan
firma buluyor. Bunlardan 800 adedi uluslararası nakliyeci, 600 adedi inşaat
firması, 40-50 adedi devlet kurumu, 40-50 adedi yurtdışı firması, 200 adet de
özmal ekipmanı ile bu işi gerçekleştiren firma bulunuyor.
Ağır
Nakliyeciler Derneği Başkanı Tamer Erdoğan şu ana kadar 42 üyeye ulaştıklarını,
hedeflerinin ise kendi öz mal ekipmanı olan 200 adet proje taşımacının derneğe
katılmasını sağlamak olarak açıkladı. 2010 yılına kadar denetlenmeyen proje
taşımalarının bu tarihten sonra sıkı bir şekilde denetlendiğini belirten
Erdoğan, sektörün denetimlerin ardından büyük cezalarla karşı karşıya kaldığını
dile getirdi. Çözüm bulabilmek için UND, Kadir Has Üniversitesi ve Vinç İşletmecileri
Derneği biraraya geldi ve “Ağır Ve Havaleli Yüklerin Taşınmasına İlişkin
Yönetmelik” taslağı hazırladı. Tamer Erdoğan, Almanya, Fransa, Belçika ve
Hollanda’dan örnek alınarak hazırlanan yönetmeliğin 2015 yılından beridir
beklediğini hatırlattı. Başkan Erdoğan, yönetmelikle birlikte çözüm getirilecek
konuları 7 ana başlıkta anlattı.
Sektörün
en büyük sorunu: Yol izin Belgesi.
Türkiye’de
tek yön Yol izin Belgesi 14 gün geçerli olarak düzenleniyor. Hafta sonu belge
alınmadığı için önemli iş kaybı oluşuyor. AB’de bu belge yıllık olarak
düzenleniyor.
Hız
sınırlaması
AB’de
hız sınırlaması 80 km iken bu limit Türkiye’de 50 km. Hız sınırının düşük
olması operasyonu yavaşlattığı gibi genel trafik seyir hızını da düşürüyor.
Gece
sürüş kısıtlamaları
Ağır
nakliye araçlarının gece seyir etmesi yasak. Sıcak havalarda özellikle yaz
dönemlerinde gündüz sefer yapılması sürücü, karayolu ve araç için handikap
oluşturuyor. Karayolu sıcak havada daha çok zarar görüyor, lastik daha fazla
aşınıyor. Avrupa’da ise ağır nakliye araçlarının gece seyretmesi teşvik
ediliyor.
Öncü
araçlara standart getirilmesi
Türkiye’de
kullanılan öncü araçların herhangi bir standardı yok. Avrupa’da olduğu gibi
tepe lambasının olması seyir yerinin belirlenmesi gerekiyor. Öncü araçlar;
otoyollarda arkadan, diğer yollarda önde seyreder.
Otoyollar
yasak
Ağır
nakliye taşımalarında TEM otoyolunun kullanımına izin verilmiyor. Yalnızca E-5
güzergâhının kullanılabilmesi de beraberinde çeşitli sorunları getiriyor.
Araçlar gereksiz yere şehiriçi trafiğine kaydırılıyor.
Köprü
limitleri
Köprülerde
54 tonluk limit, ağır nakliyeleri engelleyen konulardan bir diğeri. 3. Köprü
için verilmesi beklenen izinler henüz tanınmış değil.
Köprü
tahdidi raporu
150
ton üzeri taşımalar köprü geçişlerinde üniversite destekli köprü tahdidi raporu
almak zorunda. Sektör temsilcileri bu raporun devlet tarafından verilmesini
talep ediyor.
Kaynak:
transmedya.com