"Lojistik"
genelde çeşitli modlarla veya çeşitli modların kombinasyonuyla ama hep “yük
taşıma” olarak anlaşılıyor. Oysaki olay çok farklılaştı. En yakın gelişme “raf
yönetimi” mesela. Bir büyük perakendecinin ürünlerini dükkanlarına,
mağazalarına taşımanın ötesinde, mağazanın rafını takip etmeye, eksileni anında
yerine koymaya dayanıyor. Bu anlamda konu “stok yönetimini” de içeriyor. Fakat
bir de şirketlerin ihtiyaçları doğrultusunda, belli süreler ve belli bütçeler
çerçevesinde talep edilen uzmanlığa erişimini sağlayan” şirketler var. Bir
çeşit “uzmanlık platformu” durumundaki bu şirketler de kendilerini genel
anlamda “lojistik” fonksiyonu ile tanımlıyorlar. Bir firmanın İK departmanı
ihtiyacı mı var? Önde gelen firmalarda üst düzey tecrübesi olan bir uzmanla 2-3
haftada o firmaya İK altyapısını kurabiliyorlar. Finans depertmanı mı yok? Yine
uzman şirketlerden uzmanların liderliğinde birkaç hafta içinde kuruyorlar.
Firmaların lojistik de dahil verimli süreç yönetimi ihtiyaçlarını
karşılıyorlar. Lojistik süreç yönetimine de müdahale edebiliyorlar… Expertera
bunlardan biri.
KOBİ'lerin
geleceği lojistik süreçte
Expertera
kurucusu ve CEO’su Alp Sezginsoy, “Expertera, kurumsal firmaların ve büyük
şirketlerin lojistik ihtiyaçları, KOBİ’lerin lojistik ihtiyaçları ve yatırım
yapan fonların kendi portföylerindeki şirketlerde gelişme sağlamak amacıyla
lojistik hizmetlerde talepler alıyor. Firmanın dijital ya da lojistik alanında
dönüşümü de bunu içerebilir. Holdingler tarafına bakıldığında kendi
bünyelerinde bulunan şirketlerde verim artışı sağlamak, tedarik zinciri
organizasyonlarının optimize edilmesi, süreçlerin analiz edilmesi gibi
çalışmalar da yapıyoruz. Temel odak konuları verimlilik. Süreç yönetimi de öne
çıkıyor. KOBİ’ler tarafında işin stratejisi önem taşıyor. Lojistiğe daha yalın
yaklaşıyorlar, ama çeşitli kırılımlar görülüyor. Soğuk zincir, üçüncü parti
lojistik, kendi tedarik zinciri yönetiminin daha verimli kullanılması gibi
konular öne çıkıyor. Özellikle bu alanlarda destek sağlıyoruz. Yatırım yapan
fonların ise ciddi bir yönetim değeri elde ettiklerini, firma içinde daha uzun
vadeli değer yaratmaya yönelik odaklandıkları ve bu firmalarda lojistiği
stratejik bir değer olarak gördükleri anlaşılıyor. Tüm bu alanlarda firmaların
taleplerini karşılayan her türlü anlık desteği veriyoruz” dedi.
Sezginsoy’un
dikkat çektiği nokta şu: Hiçbir KOBİ ticari hayatı boyunca KOBİ boyutunda
kalmak istemez. Ölçek ekonomisinin rekabeti belirlediği bir dünyada KOBİ olarak
devam etmenin de fazla imkanı yok. Bu bakımdan ayakta kalmak için KOBİ’lerin
büyük organizasyonlar yolunda evrimleşmeleri gerekiyor. Dolayısıyla lojistik
süreçleri küçük ve orta ölçekli firmalarda yerleştirmek büyük önem taşıyor.
Lojistik süreçleri hayata geçirmek için çok büyük emtia hareketlerinin olmasına
gerek yok. Lojistik süreç yönetiminde danışmanlık hizmetleri bu bakımdan çok
önemli. Bu hizmete özellikle KOBİ’lerin ihtiyacı var!
Evet,
“küresel rekabet muazzam bir ivmeyle büyüyor. Küçük firmaların ve
girişimcilerin gerek yerel gerekse global pazarda farklılık yaratabilmeleri
için tek bir şansları inovasyon. Bu inovasyonun tasarlanan üründe, piyasaya
çıkış modelinde, satış kampanyasında ya da elektronik ticareti kullanımında bir
inovasyon olması gerekiyor.” Bütün bunlar doğru. Bu alanlarda danışmanlık
hizmetlerin KOBİ’lere her bakımdan büyük avantaj sağlayacağı da doğru. Fakat
işin lojistik boyutu da var. Sezginsoy'un dediği gibi “Bir ürünün nerede, ne
zaman ve ne şekilde üretileceği bilgisi dahi lojistiğe bağlı. Dolayısıyla
KOBİ’lerin geleceği lojistik süreçlerde.”
Yeni
hizmet: Expertera Zen
Sezginsoy’a,
KOBİ’ler için özel çalışmaları olup olmadığını sordum. Cevabı şöyle: “Son 1,5
yıldır KOBİ müşterilerimizde ciddi artış olmaya başladı. Çünkü bu iş modelini
yeni yeni anlamaya ve tanımaya başladılar. Aslında sunduğumuz hizmete en çok
KOBİ’lerin ihtiyacı var. Çünkü oldukça limitli kaynaklara sahipler. Limitli
kaynaklara sahip oldukları için de süreci çok iyi optimize etmeleri gerekiyor.
Expertera, bu limitli kaynakların uygun kullanılmasını sağlıyor. Bunun için
KOBİ ve yenilikçi firmalara yeni hizmetimiz Expertera Zen’i çıkardık. Zen
finans, İK dijital pazarlama, yazılım ve tasarımcı gibi her firmanın temel
ihtiyacı olan alanlarda KOBİ’lerin bolca değerlendirebileceği bir hizmet.
Kendimiz de büyüyen bir firma olarak, KOBİ’lerin ne ihtiyaçları olduğunu çok
iyi anlıyoruz. Örneğin, hızla büyümüş ama İK’sı bulunmayan bir KOBİ, aynı gün
içinde ve garantili olarak (Zen’de uzmanlarla 1 haftaya kadar garantili çalışma
süresi var) daha önce en önde gelen firmalarda üst düzey tecrübesi olan bir
uzmanla 2-3 haftada kendi İK altyapısını kurabiliyor, işe alım için birlikte
çalışabiliyor, ya da maaş/ prim sistemini kurabiliyor. Veya finans
çalışmalarındaki ihtiyacı için, eski kurumsal firmalarda ya da PwC, Deloitte
gibi denetim firmalarında deneyimli uzmanlarla yine 2 haftalık çalışma ile bir
check up yaparak nakit akış sistemini kurabiliyor. Aynı zamanda yazılım,
tasarım, dijital pazarlama gibi dijital dönüşümle artık zorunlu hale gelen
uzmanlıkları da bu şekilde veriyoruz.”
Tam
zamanlı çalışma şart değil
Bu
fonksiyonların, firmalar ana işlerine odaklanmışken, son ürünün kalite ve
maliyetine doğrudan etki eden dışsal katkıların uzmanlık düzeyinde sağlanması
anlamında, başka ifadeyle geniş anlamda ‘lojistik’ fonksiyonlar olduğunu
söyleyebiliriz. Expertera, Sezginsoy’un anlatımına göre, tüm EMEA
coğrafyasında, Avrupa-Ortadoğu ve Afrika on-demand (talep üzerine) uzmanlık
pazarında bu bölgeye özel odağı olan tek oyuncu. Temel prensibi ‘ihtiyaç
kadar.’ Firmaların kendi alanlarında en iyi uzmanlarla sürekli olarak tam zamanlı
çalışmasına ihtiyaç da yok, olanak da yok. Müşterilerine saatlik, günlük,
haftalık, aylık ya da proje bazlı uzmanlığa erişim sağlıyor. Expertera’nın
uzmanlık platformunda tüm sektörlerden ve coğrafyalardan yaklaşık 15 bin uzman
bulunuyor.
Kaynak:
dunya.com