Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu
Projesi kapsamında Tiflis-Kars istikametinde gerçekleştirilen test sürüşüne
katıldı.
Bakan
Arslan'a, Tiflis-Kars hattındaki test sürüşünde Türk heyetinin yanı sıra
Gürcistan Ekonomik ve Sürdürülebilir Kalkınma Bakanı Giorgi Gakharia ile
Azerbaycan Demiryolları İdaresi Başkanı Cavid Gurbanov da eşlik etti.
Trende
gazetecilerin sorularını yanıtlayan Arslan, üç ülkenin gerçekleştirdiği dünya
çapındaki bu projenin, ekonomik ve beşeri ilişkilerin gelişmesi adına çok
önemli olduğunu söyledi.
Arslan,
projenin fizibilite çalışmalarına değinerek, "Bakü'den kalkan bir trenin
kesintisiz Tiflis'ten Kars'a gitmesine test anlamında eşlik ediyoruz. 19
Temmuz'da parça parça yaptığımız seyahatlerdeki tüm eksikliklerin giderildiğini
görüyoruz. Bundan sonra kesintisiz test taşımacılığı yapılacak aşamaya gelmiş
durumdayız. Projenin bugüne gelmesini sağlayan diğer bakanlarıma teşekkür
ediyorum, adeta bir rüyayı, bir tarihi gerçekleştirdiler." dedi.
"Hayal
gibi görünen bir süreçti"
BTK
Demiryolunun Azeri, Gürcü ve Türk halklarının kardeşliğini, dostluğunu
pekiştirecek önemli bir proje olduğunu vurgulayan Arslan, şöyle devam etti:
"Sayın
Cumhurbaşkanımızın Başbakanlığı döneminde, Sayın Başbakanımızın da Bakanlığı
döneminde projeyle ilgili süreçler başladı. Üç ülke arasındaki görüşmeler
neticesinde hayal gibi görünen bir süreç bu hale geldi. Ben de bürokrat olarak
bu ekipte yer alma şansı yakaladım. O günden bugüne bazen sıkıntılı süreçler
yaşandı bazen de anlaşamıyor muyuz, olmuyor mu diye tereddüt ettiğimiz zamanlar
oldu. Bürokratlarımızla sabahlara kadar müzakere yaptığımız zamanlar yaşadık.
Sabah başladığımız programların ertesi sabaha kadar devam ettiğini biliyorum.
Üç ülkenin dostluğunun, böyle bir proje için iradesini ortaya koyacağını o gün
de görmüştük."
Çalışmalar
neticesinde başlangıçta 1 milyon, gelecek süreçlerde yaklaşık 6,5 milyon yolcu
taşınmasının öngörüldüğünü dile getiren Arslan, ilk aşamada 3,5-4 milyon ton
olan yıllık yük taşıma kapasitesinin de ilerleyen dönemlerde 15-20 milyon tona
ulaşmasını beklediklerini bildirdi.
"100
milyon tonluk yük hareketi var"
Arslan,
yük taşımacılığının ilk aşamasında test sürüşlerinin gerçekleştirileceğini
belirterek, şunları kaydetti:
"Üç
ülkeyle komşu bölgelerdeki diğer ülkelerin de bu hatta alışması ve yük verme
süreçleri biraz zaman alabilecek. Bugünden rakam vermek sağlıklı olmaz. Asya
ile Avrupa arasında güzergahtaki tüm ülkelere 'tek yol, tek kuşak' ifadesine
uygun şekilde hizmet verecek. Denizden ve alternatif yollardan 100 milyonlarca
tonla ifade edilen bir yük hareketi var. Onlarla kıyaslandığında proje çok
avantaj sağlayacak. Hedefimiz, 100 milyon tonluk yük hareketinden ciddi bir
oranı Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye üzerinden hedef pazarlara eriştirmek.
Süre ve tarife avantajıyla ekonomik olmayan taşımalar da ekonomik hale gelecek.
Bu proje yeni taşıma kapasiteleri oluşturacak, yeni pazarlara gidebilecek
yükler için avantajlı olacak. Projeden çok umutluyuz."
Bakan
Arslan, yolculuğun ardından Ahılkelek İstasyonu'nu ziyaret etti ve Sınır
Tüneli'nde incelemelerde bulundu.
Kaynak:
T.C.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI