Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM) Lojistik Konseyi Başkanı Aymen, "Yüzde 10 ile
15 oranındaki işletme maliyetinin yakıttan kaynaklanması nedeniyle bu durum
navluna yansıdı" dedi.
Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM) Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, konteyner
krizinin ardından yaşanan artıştan sonra yakıt fiyatlarındaki yükselişin de
navlunu artırdığını söyledi. Aymen, "Yüzde 10 ile 15 oranındaki işletme
maliyetinin yakıttan kaynaklanması nedeniyle bu durum navluna yansıdı"
dedi.
Liman
masraflarının değişkenliği konusunda limit getirilmesi, limanlarda özelleştirme
nedeniyle devletin müdahalesinin mümkün olamaması gibi hususlarda yapılacak
düzenlemelerin ihracatçıyı bir nebze de olsa rahatlatacağını ifade eden Aymen,
"Bu adımlar, ana sorunun küresel bağlamdaki değişimlerden kaynaklanması
nedeniyle krizi sıfırlamaya yetmeyebilir. O nedenle krizin süresi ile ilgili
kesin bir tarih vermek kolay değil. Ancak, öne çıkan öneriler ihracatçının
önünü görebilmesi konusunda faydalı sonuçlar ortaya koyacak" diye konuştu.
"Çözüm
için birlik olunmalı"
Türkiye
İhracatçılar Meclisi olarak lojistik konusunda devam eden sorunların çözümüne
önem verdiklerini bildiren Aymen, "Bu kapsamda düzenlenen Lojistik
Değerlendirme Toplantıları’nı bazı konteyner hat şirket temsilcileri, Deniz
Ticaret Odası ve Vapur Donatanları Derneği temsilcilerinin katılımı ile gerçekleştirdik"
şeklinde konuştu.
Toplantılarda
navlun krizinin çözümüne yönelik birlikte hareket edilmesi gerektiğini bildiren
Aymen, "Deniz nakliye şirketi yöneticileri kendi sorunlarını çözmek
amacıyla bir takım adımlar atıyorlar. Ancak, ihracatçıyla aralarındaki ilişkiye
kısa vadeli bakmamaları gerekiyor. Kazan-kazan ilkesi gereğince uzun vadeli
başarılara birlikte imza atmanın faydalı olacağını değerlendiriyoruz"
dedi.
Sorunun
çözümüne ilişkin alternatiflere değinen Aymen, "Bu kapsamda, gemilerin
dolu gidip boş dönmesi nedeniyle maliyetin gidişe eklenmesi, belirli
rotalardaki stabil fiyatların bazı bölgelerde çok esnek olması nedeniyle
armatörlerin yüksek navlun olan sahalara yönelmeleri hususlarında çalışma
yapılması olumlu olabilir" şeklinde konuştu.
Arkas
ve Yang Ming Anadolu şirketi ortaklığıyla Uzakdoğu’ya doğrudan seferler
yapıldığını anımsatan Aymen, bu tarz girişimlerin ihracatçıyı rahatlatacağını
söyledi.
Barış
SEDEF / DÜNYA
Kaynak:
ulasimonline.com