Türkiye’nin
‘çılgın projesi’ olan Kanal İstanbul’da 5 güzergaâh yarışıyor. Önemli bir
mesafe alınan projede; Küçükçekmece, Silivri, Kınalı ve Büyükçekmece’den iki
hatla Karadeniz’e bağlantı üzerinde çalışılıyor.
Çılgın
proje olarak anılan ‘Kanal İstanbul’da çalışmalar hızlandı. Konuyla ilgili
bilgi veren Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Kanal
İstanbul projesinde son olarak 5 güzergah alternatifinde detaylı çalışma ve
sondajlar yapıldığını söyledi. Arslan, etüd proje çalışmalarının temmuzda
başladığını ve şu ana kadar toplamda 4 bin metreyi bulan 162 sondaj yapıldığını
ifade etti. Arslan, “Çalışmalar sonunda, tatlı su kaynaklarını, tarım
arazilerini dikkate alarak, çevreye en az olumsuz etkisi olacak, hatta olumlu
etkisi olacak alternatifleri de çalışarak güzergahı netleştireceğiz” dedi.
Daha
önce yapılan çalışmalarda 3 alternatif güzergah belirlendiği açıklanmış, hatta
Başbakan Binali Yıldırım, spekülasyonlara dikkat çekerek, “Güzergahı resmen
tanımlamadık. Herkes fal bakıyor” açıklamasında bulunmuştu. Dün Bakan Arslan
tarafından yapılan ‘5 alternatif güzergah’ açıklaması, gözleri yeniden Kanal
İstanbul’un muhtemel geçiş noktalarına çevirdi.
Bölgelerin
değerleme uzmanlarına göre bu 5 güzergah Küçükçekmece-Başakşehir-Arnavutköy,
Silivri Evcik Barajı’ndan Karadeniz’e bağlantı hattı, Kınalı’dan Silivri’ye
olan hat, Büyükçekmece’de paralel doğu ya da batı aksı. Proje büyüklüğü ve
Marmara’dan Karadeniz’e bağlantısı açısından bu 5 güzergahın muhtemel geçiş
rotalarından olabileceği vurgulanıyor.
En
güçlü 3 ihtimal
Kanal
İstanbul için 5 muhtemel güzergah içinde en güçlü adaylar ise öncelikle
Küçükçekmece’den başlayıp Başakşehir-Arnavutköy hattına kadar olan alan. Burada
projenin Küçükçekmece Gölü’nden Karadeniz’e çıkabileceği ifade ediliyor. İkinci
ihtimal ise Kanal İstanbul’un Silivri etrafından Karadeniz’e yönelmesi. Son
olarak da Büyükçekmece Gölü’nden devam etmesi ihtimali var. Uzmanlara göre
Kanal İstanbul’un göllerden ve göllere bağlı vadilerden geçmesi maliyet
açısından daha avantajlı. Örneğin, proje Küçükçekmece Gölü’nden başlayıp
Altınşehir Vadisi’ne geçerse 45 kilometrelik kanalın 20-25 kilometresi doğal
vadide ilerleyebilecek. Burasının sadece derinleştirilmesi yeterli olacak.
Uzmanlar aynı zamanda ‘rezerv alan’ olarak boş bırakılan bölgenin büyük
ihtimalle proje için değerlendirileceğini kaydediyor.
Kamulaştırma
engeli
İki
paralel hat boyunca doğu ve batı aksı olmak üzere iki ihtimali barındıran
Büyükçekmece’de ise ‘kamulaştırma maliyetlerinin’ engel teşkil ettiği belirtiliyor.
Buna göre, belirli arkeolojik alanlar ve kamulaştırma bedellerinin göz önünde
bulundurulduğu kaydediliyor. Kınalı bölgesinden başlayıp Silivri’den
Karadeniz’e çıkacak bir alanın ise halen planlara dahil olduğu, ancak ‘doğal
eşik’ nedeniyle bölgenin farklı alanlarının değerlendirildiği ifade ediliyor.
Derinliği
25 metre
43
kilometre uzunluğunda olması planlanan Kanal İstanbul için daha önce Panama ve
Hollanda kanallarında incelemeler yapılmıştı. Kanal İstanbul, her iki yakasında
toplam 100 bin konut inşa edilerek yaklaşık 500 bin kişinin yaşayacağı bir
şehir haline getirilecek.
Bu
konutların bulunacağı binalar en fazla 6 katlı olabilecek. Kanal İstanbul’da 6
tane de köprü inşa edilecek. Proje ilk açıklandığında nüfus 1.2 milyon kişi
olarak öngörülmüş ancak nüfus yoğunlaşması nedeniyle düşürülmüştü. Kanal İstanbul’un projesi alt kısımdan kesik
V harfi şeklinde hayata geçirilecek. Projedeki kanalın derinliğinin ise 25
metre olacağı hesaplanıyor.
‘Birçok
finansman modeli olacak’
Projenin
büyüklüğü nedeniyle karma finansman modelinin uygulanabileceğini dile getiren
Bakan Ahmet Arslan, “Yap-işlet modeli, kamu olarak yapılan işler ve gelir
ortaklığı yöntemiyle yapılan işler var. 42-43 kilometrelik, dünyanın en büyük
gemilerinin geçeceği kanaldan bahsediyoruz. Kanalın etrafının düzenlenmesi,
etrafındaki çarpık yapılaşmanın ortadan kaldırılması, kentsel dönüşüm, yapay
adaların yapılması, her birinin özellikle finansman modeli biraz birbirinden
farklı olacak. Dolayısıyla birçok finansman modeli aynı anda bu projede
kullanılır olacak” dedi.
Arslan,
rekreasyon alanları yaratılacağını, çıkacak hafriyatla 3. havalimanı ve kömür
ocağı çukurlarını dolduracaklarını anlattı. Böylece yeşil alan olarak
İstanbul’a nefes aldıran yerler yaratacaklarını bildiren Arslan, kanalda
oluşturulacak yapay adalara ilişkin çalışmanın da eş zamanlı yürüyeceğini
söyledi. Arslan, “Hedefimiz, çalışmaları kısa sürede bitirip projeyi ülkemize
kazandırmak. Bir an önce etapları tamamlayıp, ihale edip işe başlamak
istiyoruz. Önemli mesafe kat ettiğimizi ifade etmekte fayda var” dedi.
Milliyet
Kaynak:
lojiport.com