Habur'un
kapatılması hem hükümetin gündeminde hem de ihracatçının gündeminde. Halen
giriş çıkışlar devam ediyor. Sayılarda biraz azalma var. Mallarının Kuzey
Irak'ta mahsur kalmasından endişe edenler beklemede veya başka güzergahlara
yöneliyor.
Habur'un
kapatılması hem hükümetin gündeminde hem de ihracatçının gündeminde. Halen
giriş çıkışlar devam ediyor. Sayılarda biraz azalma var. Mallarının Kuzey
Irak'ta mahsur kalmasından endişe edenler beklemede veya başka güzergahlara
yöneliyor. Habur kapı trafik rakamları hem çıkış hem giriş yönünden trafiğin
devam ettiğini gösteriyor. 30 Eylülde 1.523 giriş, 1.930 çıkış olmuş. Bir gün
sonra 1 Eylülde giriş bin 25'e gerilemiş. 500 azalma gerçekleşmiş. Çıkışlar da
1.533'e düşmüş. Orda da 400 azalma görünüyor. 2 Ekim'de 1.820 TIR girmiş, bin
240 çıkış olmuş. Giriş yapan sayısı artışta, çıkışta düşüş devam ediyor. Son üç
günde çıkış yapan TIR sayısı 1.930'dan 1.240'a gerilemiş. 700 adetlik azalma
dikkat çekiyor.
Bu
trafiğin devam edip etmeyeceğine hükümet karar verecek. Kuzey Irak'taki
referandum sonrası gündeme gelen yaptırımlar kapsamında eğer Habur kapatılırsa,
ne olacak? Kuzey Irak'a giden, daha doğrusu Habur'dan geçen malların yüzde 80 –
85'i güneye, yani Irak'a gidiyor. Kapı kapanırsa Kuzey Irak değil Irak'a
gidecek mallara yeni yollar bulmak gerekiyor. Bu konu da ilgili bakanlıklar hem
de sektör çalışma yapıyor. Sektör örgütleri, lojistik firmaları Antalya'da
toplantı yaptı. Irak'a yoğun çalışan sektör temsilcileri ile bir araya geldi.
Irak'la çok yoğun çalışan şirketler Habur'u tek alternatif olarak gördüklerini
ifade etti. UND yetkilileri, "Şu anda bakanlık alternatifler üzerinde
düşünüyor" diyor. Peki alternatifler ne?
Öncelikle
belirtelim hiçbir alternatif, maliyet ve hız yönünden aynı olmuyor. Yol uzuyor,
maliyet artıyor. Birinci seçenek İran üzerinden gidiş. Bakanlığın
değerlendirdiği bir diğer hat ise İsrail- Ürdün-Irak güzergahı. Ancak bunun
için Irak'ın izin vermesi gerekiyor. Irak, İsrail üzeri bir hattı kabul
etmeyebilir. Yetkililer, "Kabul ederse biz zaten İsrail'e Ro-Ro ile
geçiyoruz, mevcut bir hattımız var. Oradan Ürdün'e geçiyoruz, burada
indiriyoruz malları. Irak'a devam edilebilir. Ancak Irak kabul etse bile bu hat
çok maliyetli. Şu anda 4-5 günde giden ürünler bu güzergahta 14 güne kadar çıkıyor.
Maliyetler de 5 ila 10 katına kadar çıkıyor" dedi. Bir başka seçenek
Süveyş Kanalı üzerinden gidilmesi. Fakat o da 10 bin dolarlara çıkıyor. İsrail
üzerinden ise 7 bin dolarlara geliyor.
Basra’ya
Ro-Ro alternatif olabilir
TİM
Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen'le konuştuk. Aymen, "Aslında
Habur'dan başka diğer alternatifler maliyet ve zaman açısından ihracatçıyı
büyük sıkıntıya sokar. Umarız kapı kapanmaz. Ancak tabii ki bu hükümet
meselesi, güvenlik meselesi. Şu anda problem yok. Kapı henüz kapanmadı"
dedi. Eğer kapanırsa alternatifler konusunda beklentiniz, öneriniz nedir
şeklindeki soruma da şu cevabı verdi:"Basra'ya Ro-Ro konulabilir belki.
Konteynerlerle içeriden taşıma yapılabilir ama o zaman da güvenlik sorunu var.
Kuzey Irak'a giden malların yaklaşık yüzde 85'i Irak'a gidiyor zaten.
Almanya'dan sonra 3. pazarımız. Kuzey Irak pazarını kaybetmek bizim için çok
önemli değil ama önemli olan güneyi kaybetmemek. Bu nedenle bizim için Habur
dışında hem malların acele gitmesi zaman alacak hem de maliyet artacak. Bölgeye
rahat ulaşmak açısından öyle bir organizsayon kurulmuş durumda, içeri doğru
giden mallar Zaho'da değişiyor TIR kafaları değişiyor, dorseler Iraklı
TIR'larla gidiyor içeri. Orada oturmuş bir sistem var. Şu anda başka bir
kapının açılması, İran üzerinden açılacak bir kapıda İran sorun çıkaracak.
Ayrıca bizim bıraktığımız pazara mutlaka İran girecektir. Şu anda tüm
sektörlerde pazar lideriyiz. Dolayısıyla Habur'un kapanması bizim için çok
sıkıntılı. Hem maliyet hem zaman açısından çok zorlaştırıyor. Geçen gün
Antalya'da bunun toplantısını yaptık başkanla. Irak'a yoğun çalışan sektör
temsilcileri ile bir araya geldik. Ortaya çıkan şey Irak'la çok yoğun çalışan
arkadaşlarımız Habur'u tek alternatif olarak görüyorlar. O nedenle umarız bu kapı
kapanmaz, bu sorun çözülür. Umarız referandum sonucunda böyle bir karar
almazlar, geri adım atarlar. Öbür türlü büyük sıkıntı. Ancak tabii ki hükümet
güvenlik nedeniyle böyle bir karar vermek zorunda kalırsa yapacak bir şey yok.
O zaman bir şey yapmak zorunda kalırız."
Hava
ve deniz navlunu yüzde 5 arttı
Türkiye'den
Irak'a en fazla taşıma yapan şirketlerden biri de Taha Kargo. Şirket, bu ülkeye
karayolu, havayolu ve denizyolu olmak üzere üç farklı moddan taşıma yapıyor.
Taha Kargo Yönetim Kurulu Başkanı Emin Taha, Habur'un kapatılması gibi bir
durumda Irak'a yapılan ihracatın büyük zarar göreceğini dile getirerek şunları
söyledi: "Bizim Irak'a tek çıkış kapımız Habur. Kuzey Irak pazarını
kaybetmek bize büyük kayıp yaşatmaz ancak Habur üzerinden yapılan ihracatın
yüzde 85'i Irak'a gidiyor ki, bu pazar bizim için çok önemli. Bu kapı kapanırsa
Irak'a olan tüm ihracatımız çok olumsuz etkilenecek. Bu kapı kapanırsa kendi
bacağımıza kurşun sıkmış gibi oluruz. Bu nedenle hükümetimiz doğru bir karar
vererek bugüne kadar kapıyı kapatmadı. Umarız da bu kapı kapanmaz. Alternatif
olarak düşünülen Ovaköy Kapısı henüz yeterli altapıya sahip değil. İki tarafta
bu konuda çalışıyor. Ancak burada altyapının belli bir seviyeye gelmesi en az 5
ayı bulur" dedi. Taha Kargo olarak tüm taşıma modlarında hizmet vermeye
devam ettiklerini belirten Emin Taha, ancak güvenlik endişesiyle Kuzey Irak'a
taşıma yapmaktan çekinenler olduğu için deniz ve havayoluna talep artışı
olduğunu, bunun bir yansıması olarak da hava ve deniz navlunlarında yüzde 5
artış olduğunu söyledi.
Aysel
Yücel- Dünya
Kaynak:
lojiport.com