Türkiye’nin
en fazla mal sattığı ülkeler arasında bulunan Irak’ta yaşanan gelişmeler
gündemin birinci maddesi olmaya devam ediyor.
Türkiye
İhracatçılar Meclisi rakamlarına göre Türkiye Irak’a 2016 yılında 7.2 milyar
dolarlık ihracat yapmış. Kuzey yönetimi tarafından 25 Eylül tarihinde
Bağımsızlık Referandumu kararı alınması ekonomi açısından da belirsizlik
yaratıyor.
Siyasi
alanda referandum öncesinde IKBY’ye gerekli uyarılar yapılırken, Irak’a 2015’te
8.3 milyar dolar, 2016’da 7.2 milyar dolar, 2017’nin ilk 8 ayında ise 5.5
milyar dolar ihracat gerçekleştiren iş dünyası da konuyu yakından takip ediyor.
Son yıllarda Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ilk 5 ülke arasında Irak’ın yer
aldığını söyleyen iş dünyası temsilcileri, yapılan ihracatın büyük bölümünün
IKBY yönetimindeki Kuzey Irak’tan geçtiğini, bu anlamda referandum ve sonraki
süreçte daha olumsuz bir tablonun ortaya çıkması durumunda ihracatın durma noktasına
gelebileceğini söyledi.
Ortadoğu'da
yaşanan iç karışıklıklar lojistik sektörünü olumsuz etkiledi. Daha önce
Suriye'de baş gösteren iç savaş nedeniyle olumsuz etkilenen sektör, şimdi de
Türkiye'nin en fazla taşımacılık yaptığı ülke olan Irak'taki karışıklık
nedeniyle zor günler yaşıyor.
İlk
8 ayda 5.5 milyar dolar
Türkiye’den
Irak’a 2017’nin ilk 8 ayında en çok ihracat 1.1 milyar dolar ile hububat,
bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri alanında yapılırken, ikinci sırada 589
milyon dolar ile mücevher sektörü, üçüncü sırada 548 milyon dolar ile kimya
sektörü, dördüncü sırada ise 465 milyon dolar ile hazır giyim ve konfeksiyon
yer aldı. İki ülke arasındaki en önemli ticaret kalemini ham petrol
oluşturuyor. Ham petrolü; altın, polietilen tereftalattan (PET) döküntü,
kalıntı ve hurdalar, plastiklerin döküntü, kalıntı ve hurdaları, geri
kazanılmış beyazlatılmamış kraft kağıt/karton veya oluklu kağıt/kartondan olan
döküntü, kırpıntı, hurdaları izliyor.
“Irak'ın
tamamına ihracat yapıyoruz”
Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyükekşi, yılın 8
ayında Irak'a yapılan ihracatta yüzde 25 artış olduğunu bildirdi.
Kuzey
Irak'taki referandumun ardından Türkiye ile Bağdat yönetimi arasında yaşanan
yakınlaşmanın ihracata nasıl yansıyacağı yönündeki soruyla ilgili Büyükekşi,
geçen sene merkezi yönetimle yaşanan sıkıntılar nedeniyle Irak'la olan
ihracatın düştüğünü hatırlattı. Büyükekşi, şunları kaydetti: "Eylül ayı
hariç 8 aylık rakamlara baktığımda Irak ihracatımızda yüzde 25 artış vardı.
Sadece bu ay yüzde iki düşüş yaşandı. O yüzden merkezi hükümetle şu anda
ticaret açısından bir sorun yok. Bundan sonrası önemli. Çünkü, özellikle Irak'a
ihracatımızın neredeyse yüzde 100'e yakın bir kısmını karayoluyla, Habur Sınır
Kapısı'ndan gerçekleştiriyoruz. O yüzden, eğer geçişte bir sıkıntı olursa
burada başka sorunlar karşımıza çıkar. Bunun için hükümetimizin alacağı
kararları bekliyoruz. Dünya zaten bu yapılan referanduma karşı. Biz gelişmeleri
takip edeceğiz. Bütün havayolları Erbil'e uçuşları durdurdu. Burada
ihracatçıların ve malların ulaşımını nasıl sağlanacak? Ne olacak? Bekle gör
politikası uyguluyoruz."
Referandum
Sonrası Habur Sınır Kapısı’nda Neler Oluyor?
Hızla
büyüyen bu ticaret hacminin ise geçiş noktası Habur. Habur sınır kapısı,
Türkiye’deki sınır kapıları arasında Kapıkule’den sonra en çok aracın giriş
çıkış yaptığı ikinci nokta olma özelliğini taşıyor. Türkiye sınır kapılarında
yaşanan araçlı giriş çıkışların yüzde 20’ye yakını Habur’dan gerçekleşiyor.
Referandum ile eş zamanlı olarak Habur Sınır Kapısı’nda da ticaret durma
noktasına geldi. Türkiye tarafından ticaret resmi olarak durdurulmasa da
kontroller artırıldı. Bölgedeki gerilimden endişe duyan ihracatçılar ve
lojistikçiler Habur’dan yapılan sevkiyatı askıya aldı. İhracatçıların yeni
rotasının yüksek maliyetine rağmen İran üzerinden Irak olması bekleniyor. Habur
Sınır Kapısı dışında Kuzey Irak ile geçişi sağlayan diğer sınır kapıları ise
Derecik, Üzümlü ve Gülyazı Sınır Kapıları.
K.
Irak’a yapılan ihracatta İran üzerinden ticaret yapmak istendiğinde kapasite
sorunu ortaya çıkıyor. Esendere’nin günlük 150 TIR, Gürbulak Sınır Kapısı’nın
600 TIR’lık kapasitesi var. Bu hacim bölgedeki ticaretin yarısını karşılamaya
bile yetmiyor. Üstelik İran üzerinden Irak’a yapılacak ihracatta ödenecek
navlun ücretinin 1.500 dolardan 3 bin dolara çıkması maliyetlerin artmasına
neden olacak.
Irak’a
yılda toplam 450 bin sefer yapılıyor. Bu seferlerin çoğunluğu Habur Sınır
Kapısı’ndan gerçekleştiriliyor. Habur’un kapasitesi 2 bin 200, günlük geçiş ise
1700 civarında. Öte yandan Gürbulak Sınır Kapısı’ndan çıkış yaparak İran
üzerinden, Irak’a ulaşmak gibi bir alternatif yol da var.
Habur’a
alternatif kapı; Ovaköy
Gümrük
ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Kuzey Irak'ta yapılan gayrımeşru
referandumun birtakım sonuçları olacağını belirterek Habur'a alternatif sınır
kapıları üzerinde çalıştıklarını söyledi. Tüfenkci, "Nusaybin Ovaköy'de
yeni sınır kapısı açılacak. Ovaköy, Habur'a alternatif olacak" dedi.
Mardin'e bağlı Ovaköy, Şırnak'a bağlı Habur'a yaklaşık 150 kilometre uzaklıkta
ve Suriye sınırında yer alıyor. Öte yandan Habur'dan Irak'a geçiş yapan araç
sayısı yüzde 50'den fazla azaldı. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın verilerine
göre, Habur'dan 26 Eylül-27 Eylül arasında 24 saat boyunca bin 674 araç çıkış,
bin 678 araç girişi oldu. IKYB referandumundan önce, 21 Eylül-22 Eylül arasında
çıkan araç sayısı 4 bin 221, giren araç sayısı ise 3 bin 209 olmuştu. Bakan
Tüfenkci, geçişlerdeki azalmada güvenlik endişesinin de etkili olduğunu
söyledi.
Uluslararası
Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener de, “Irak’a ihracat
yapmanın birkaç yolu var. Bunlardan biri Habur sınır kapısından çıkarak, Kuzey
Irak’a gitmek. Burada Kuzey Irak’a giden TIR’lar, ondan sonraki yol güvenli
olmadığı için ya mallarını orada indirip, Kuzey Iraklı ya da Merkezi Irak
hükümetinden gelen TIR’lara devrediyor ya da TIR’ın arkasında römorku orada
bırakıyordu. Diğer bir yol ise Gürbulak sınır kapısından çıkış yaparak İran
üzerinden, Irak’a ulaşmak. Ancak bu yol uzun oluyor. Örneğin Akdeniz’den yaş
meyve sebze getiren bir TIR 1500 kilometre fazla yol yapıyor. Ayrıca İran’ın da
burada ne kadar izin vereceği önemli. Bir de Esendere sınır kapısı var. Buradan
çıkış yapana TIR’lar Kuzey Irak girmeden, Irak’a ulaşabiliyor.”
Kaynak:
kargohaber.com