Koster
piyasası hızlı yükselişe geçti. Tarihi diplerden dönerek bu yıl 660 puanlara
kadar çıkan navlun endeksinde yıl sonunda yüzde 17 büyüme bekleniyor.
Koster
piyasasında yükseliş hızlandı. Geçen yıl 560 puanlara kadar gerileyerek tarihi
dipleri gören İstanbul Navlun Endeksi (İstfix), 660 puanlara kadar yükseldi.
Sektör yılsonunda yüzde 17 artış öngörüyor.
Bu
yılı geçen seneye göre daha iyi geçirdiklerini bildiren Koster Armatörleri ve
İş Adamları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Kocabaş, "Piyasa bu yıl
geçen seneye göre daha iyi bir durumda. 2016 Haziran'da Istfix Bileşik Endeks
tarihi dibini gördü ve endeks yılı 600 puandan ancak kapatabildi. 2017'de ise
kapanışın 700 puana yakın olmasını temenni ediyoruz" dedi.
Koster
navlunlarının Eylül başından itibaren hızlı bir yükseliş eğiliminde olduğunu
belirten Kocabaş, "İstanbul Denizcilik Stratejileri ve Araştırmaları
Enstitüsü'nün 2008 yılından beri yayınladığı İstanbul Navlun Endeksi verilerine
göre koster navlunları endeksi Ağustos ortasından bu yana 560'lı seviyelerden
660'lara kadar geldi. Ortalamada yüzde 20 civarındaki bu iyileşme gemilerin ana
hatlarda gelirlerinin neredeyse yüzde 40-50 arttığına delalet eder"
şeklinde konuştu.
Konteyner
taşımacılığı artıkça ana liman konsepti oturacak
Envanterde
bulunan yaşlı kosterlerin yenilenmesine yönelik ilk toplantının Yalova'da
yapıldığını anlatan Kocabaş, böyle bir projenin Türk gemi inşa ve yan
sanayisine olumlu anlamda yansıyacağını söyledi.
Türk
Bayraklı gemilerin Avrupa'da tutuklanma seviyelerinin büyük gayretlerle
düşürüldüğüne dikkat çeken Kocabaş, "Bunun kalıcı olması için koster
filolarının sektörde standardizasyon ile ilgili gelişmeleri yakından takip
etmesi gerekiyor. Ayrıca böyle bir projenin Türk gemi inşa ve yan sanayiine etkileri
de yadsınamaz" dedi.
Deniz
İpek Yolunun Süveyş'ten sonra Yunanistan'ın Piraeus limanına uzandığını anlatan
Kocabaş, "Koster armatörleri dünyada giderek artan konteyner ticaretinde
ancak 'feeder' hizmeti sağlayabilecektir. Yani büyük gemilerin yanaşamadığı limanlara
koster gemilerinin yanaşmasına yönelik aktarma hizmetleri verilecek. Türkiye'de
de konteyner taşımacılığı arttıkça, ana liman (hub port) konsepti oturmaya
başlayacak ve ana limanlardan tali limanlara 'feeder' hizmeti verilecek"
diye konuştu. Kocabaş, yeni katılan üyelerle KOSDER olarak sayılarının 120'ye
ulaştığını toplam tonajlarının ise 3 milyon DWT'e ulaştığını kaydetti.
"Sürdürülebilir
bir denizcilik fonlama modeli oluşturmalı"
Kocabaş,
Türk sahipli koster filosunun mevcudunun 700 civarında olduğunu bildirdi.
Gemilerde ortalama 8 bin civarında personel bulunduğunu belirten Kocabaş,
"Türk sahipli kosterlere hizmet veren ticari ve teknik yan hizmetleri
hesaba kattığınızda sadece KOSDER üyelerinin Türkiye'de oluşturduğu doğrudan ve
dolaylı istihdam 40 bin kişiye yaklaşıyor" diye konuştu. Türk koster
filosunda yaş ve rekabetçilik ile ilgili sorunların ön plana çıktığını anlatan
Kocabaş," Hızla yaşlanan bir filomuz var. Bu gemiler gittikleri yerde
tutuklanma riskiyle karşılaşıyorlar. Diğer tarafta ise yük sahipleri sigorta
masrafl arını gerekçe göstererek yaşlı gemilerle çalışmak istemiyor"
şeklinde konuştu.
Navlunda
yeni zirveler deneniyor
İstfix'in
haftalık raporuna göre bu hafta nehir/deniz tipi koster navlunlarının yeni
zirveler yapmayı denediği görüldü. Rostov'dan Marmara'ya çıkışların 40 doları
bulduğu rapor edildi. Temryuk ve Yeisk gibi nispeten daha yüksek su çekimli
Azak Limanları'nda bile 3 bin tonluk partiler Türkiye Karadeniz kıyılarına
25-28 dolar/ton'dan teklif edildi. Bu artışların geçtiğimiz hafta hakim bulunan
ağır hava koşullarından dolayı beklemek zorunda kalan yüklerin aniden piyasaya
çıkmasıyla bağlantılı olduğu düşünülüyor. Diğer yandan Türk hükümetinin, tahıl
ithalatlarında faturaları dış ticari ataşeliklerden onaylatılmış fatura
istemeleri sebebiyle ithalatın azalabileceği endişesi var. Konvansiyonel koster
piyasalarında ise navlun teklifl eri bu hafta ya sabit seyretme ya da bir iki
dolar düşme eğilimindeydi. Bir broker bir önceki haftayla kıyasladığında 32-33
dolar/ton'a kadar çıkan 5 bin ton BrailaAdriyatik tahıl işleri için
pazarlıkların bu hafta 29-30 dolar/ton civarında yoğunlaştığını aktardı.
Barış
SEDEF
Kaynak:
dunya.com