Ücretinin
pahalı bulunması nedeniyle araç geçişinin sınırlı kaldığı Osmangazi Köprüsü'nde
zarar milyonlarca doları buluyor.
Vatandaş,
Osmangazi Köprüsü'nden geçişi pahalı buldu. Devletin günlük 40 bin geçiş
garantisi verdiği köprüyü kullananların sayısı 5-6 binlerde kaldığı belirtildi.
İDO vapurlarına göre yüzde 35 daha pahalı olan geçişler için devlet günde
milyonlarca dolar zararda.
Yeni
Şafak gazetesinin haberine göre, Osmangazi Köprüsü'nde geçiş ücretlerinin aşırı
pahalılığı iki haftada anlaşıldı.
11-26
Temmuz tarihleri arasını kapsayan 16 günde sadece 100 bin araç geçti. Geçiş
ücretini pahalı bulan sürücüler, TAV'ın işlettiği İDO seferlerine mahkum oldu.
Günde 40 bin araçlık geçiş garantisi veren devletin cebinden iki haftada 60
milyon lira (yaklaşık 20 milyon dolar) çıktı.
Körfezin
iki yakasını birleştiren köprü, 30 Haziran günü düzenlenen törenle hizmete
açılmıştı. Bayram nedeniyle ilk 9 günü bedava olan köprüden paralı geçiş 11
Temmuz günü başladı. Ücretli geçişlerin üzerinden yaklaşık 3 hafta geçti. İlk
iki haftaya ilişkin geçiş rakamları dev yatırımlar arasında yer alan Osmangazi
Köprüsü'nün geçenlerin sayısının beklentinin çok altında olduğunu gösterdi.
16
günde sadece 100 bin araç
Yeni
Şafak'ın elde ettiği bilgilere göre; 11-26 Temmuz tarihleri arasını kapsayan 16
günlük sürede Osmangazi Köprüsü'nden geçen otomotiv ve ağır vasıta sayısı 97
bin 535 adet. Otomobil eşdeğer geçiş sayısı ise 100 bin 932 adet oldu. Bu sayı
devletin günlük taahhüt ettiği 40 bin araç sayısı ile kıyaslandığında hedefin
çok altında kaldığını ortaya koydu.
İstanbul
ile İzmir arasındaki ulaşım süresini 9 saatten yaklaşık 3 saate indirecek
Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi'nin en büyük ayağını oluşturan Osmangazi
Köprüsü Yap-İşlet-Devret modeliyle hayata geçirildi. Osmangazi köprüsü ile bu
güzergahta bulunan otoyollar için devlet geçiş garantisi verdi. Bu kapsamda günlük
40 bin geçiş rakamı taahhüt edildi. Geçişin az olması devletin kasasından daha
fazla para çıkması anlamına geliyor. 11-26 Temmuz tarihleri arasını kapsayan 16
günlük sürede geçiş yapan araç sayısı üzerinden yapılan hesaplamaya göre;
devlet eksik kalan geçişler nedeniyle günde milyonlarca lira ödemek zorunda
kaldı. 16 günlük geçişlerden dolayı devletin kasasından çıkan para miktarı; 59
milyon 541 lira (yaklaşık 20 milyon dolar).
Devlet,
22 yıl daha karşılayacak
1
Temmuz'da geçişlere başlanan köprüde Ramazan Bayramı nedeniyle ücret alınmadı.
Bu dönemde köprü en yoğun günlerini yaşadı. 1 haftada 700 bine yakın araç
geçti. Bu sayı köprüye olan ihtiyacı fazlasıyla gösterdi. Fakat ücretli
geçişler başlayınca köprü, bayramda yakaladığı yoğunluktan eser kalmadı. Araç
yoğunluğu bayram günü ile kıyaslandığında yüzde 10'unun altında olduğu
anlaşılıyor. Bayramda günlük ortalama 100 bin araç ağırlayan köprü, ilerleyen
dönemde bir günlük rakama ancak 16 günde ulaşabildi.
Devlet,
geçiş garantisi nedeniyle 22 yıl daha zararı karşılamaya devam edecek.
YENİ
ŞAFAK
Kaynak:
lojiport.com