Türkiye’nin
2016’daki dış ticaret yükünün %87’si deniz yoluyla taşındı. 2002’de 189.9
milyon olan deniz yoluyla yük taşımacılığı yüzde 150 arttı.
Hava
taşımacılığında zirveye oynayan Türkiye, deniz taşımacılığında da kelimenin tam
anlamıyla sıçrama yaşadı. Türkiye’nin 2016’daki dış ticaret yükününün yüzde
87’si deniz yoluyla taşındı. Rekor artış, 2002’den sonra yapılan tershane,
liman, gümrük alanı ve serbest bölge yatırımlarıyla geldi.
Filo
rekor kırdı
2002’de
yıllık 189,9 milyon ton olan deniz taşımacılığı, 15 yılda yüzde 150 artış
gösterdi. Türk işletmecilere ait deniz filosu, 2017’nin ilk 10 ayında 430.2
milyon yükle rekor kırdı. 2002’de Türk sahipli gemi filomuz 569 iken, 2017
itibarıyla Türk Deniz Ticaret Filosu bin 547 adet dev yük gemisiyle dünya
sularına açılmış oldu. 2017’de faal tersane sayısı 79’a ulaştı.
Yolcuda
da artış var
Yükseliş
sadece yükle sınırlı kalmadı, deniz yolunu tercih eden yolcu taşımacılığı da 15
yılda yüzde 50 yükseldi. 2002’de deniz yoluyla seyahat eden yıllık yolca sayısı
100 milyondan, 148 milyona çıktı. Ayrıca 2002’de 6,2 milyon araç deniz yoluyla
taşınırken bu rakam 2017’de 13 milyon oldu.
Denetimler
işe yaradı
Gemicilik
kurallarına uymadığı için gittiği limanda alıkonulan Türk bayraklı gemi oranı
da düştü. Daha önce oran yüzde 17 iken, Ulaştırma Bakanlığı birimlerinin
denetim ve kontrolleriyle rakam yüzde 5’e indirildi. Böylece Türkiye kara,gri
ve beyaz olmak üzere üç kategoride değerlendirilen güvenlik sınıflamasında
beyaz listeye tırmandı.
Akşam
Kaynak:
lojiport.com