Cezaların
asıl nedeninin İhracatı engellemek olduğunu belirten sektör temsilcileri, “Türkiye
‘beyaz listede.’ Eğer çok ceza kesilirse ‘gri listeye’ düşer. Bu da Türkiye’nin
ihracat gemilerinin uluslararası limanlara giriş çıkışını yavaşlatır” dedi.
YUNAN
adalarına sefer yapan Türk bayraklı ticari yatların liman çıkışlarının 25 Eylül
itibariyle Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nca yasaklanması
sektörde tartışma yarattı. Yunan limanlarında sürekli Türk yatlarına ceza
kesilmesi sonrasında Türk tarafının aldığı ‘yasak’ kararının turizmi olumsuz
yönde etkilediği belirtildi. Turist taşıyan teknelere Yunanistan tarafından
kesilen cezaların asıl nedeninin ise daha farklı olduğu ileri sürüldü.
Türkiye,
Avrupa Birliği ülkelerinin oluşturduğu Paris Memorandumu’na (Paris MoU) üye
ülkeler arasında yer alıyor. Paris MoU’ya üye ülkelerin ticari gemileri çeşitli
kriterlere göre değerlendirilerek beyaz, gri ya da kara listelere alınıyor.
Türkiye de bu alanda ‘beyaz listede’ yer alıyor. İstanbul ve Marmara, Ege,
Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası (İMEAK) Başkanı Metin
Kalkavan’ın açıklamalarına göre; “Beyaz liste, bayrağımızın itibarını artırıp,
denizciliğimize ayrı bir değer kazandırarak gemilerimize ticari açıdan avantaj
sağlıyor. Bu sayede ihracat gelişiyor.” Yunanistan’ın tur teknelerine
uyguladığı cezalar da işte bu noktada devreye giriyor. Sektör temsilcilerine
göre, Yunanistan tur teknelerine ceza keserek, bunları MoU’ya bildiriyor. Bu
sayede Türkiye’nin beyaz listeden gri listeye düşmesi amaçlanıyor. Bu sayede
Türkiye’nin ihracatı engellenmek isteniyor.
TİCARETİ
KAPACAKLAR
Sektöre
yakın bir kaynak da şunları söylüyor: “Yunanistan bunu yaparak yük taşımacılığı
konusunda atak yapmak istiyor. Turizm konusunda ceza kesiyor, ticareti
yakalamaya çalışıyor. Bizim tur teknelerimiz ahşap olduğu için değişim
yapılamıyor. Buradan yakalayıp ceza kesiyorlar. Paris MoU’yu dikkate alan bazı
limanlar gri listedeki gemileri limana bile sokmak istemiyor. Eğer bunu
başarırlarsa Türkiye’nin ticaretini kendileri kapmayı hedefliyorlar.”
TİCARETİMİZ
KISITLANIR NAVLUN FİYATLARI ARTAR
TÜRKİYE’nin
seneler önce gri listede yer aldığını ve çok büyük zorluklar yaşadığını ifade
eden TİM Lojistik Konseyi Yönetim Kurulu Üyesi Bülent Aymen, “Gir listede
olunca, gidilen limanlarda çok daha fazla kontrol yapılıyor. Ek vergiler
çıkılıyor. Gemiler ek incelemelerden geçiriliyor. Beyaz listede olduğumuz için
çok rahat ticaret yapıyoruz. Ayrıca yat ve gemi ihracatında da çok iyi
durumdayız. 1 yılda gemi ve yat ihracatını 1.5 milyar dolar seviyelerine
çıkardık. Bu alanda da Yunanistan’ın rakibiyiz. Türk deniz ticaret filomuzda
çok önemli seviyede. Gri bayrak kategorisine girmemiz, navlun fiyatlarında dahi
artışa neden olur. Ticaretimiz kısıtlanır. Böylece tüm ticaret yara alır” dedi.
YUNANLAR
MUTABAKATA UYMUYOR
TÜRKİYE-Yunanistan
arasında imzalanan ikili mutabakat gereği, 24 metre altı ticari yatların
kontrolünde eksikliği tespit edilen hususların Paris MoU’ya bildirilmeyeceğinin
karar altına alındığını, Yunanların 24 metre altı 12 kişiye kadar olan ticari
yatlardaki eksiklikler nedeniyle yatların limanlarda tutularak Paris MoU’ya
bildirildiğini belirten Metin Kalkavan, Kasıtlı olarak Türkiye’yi ‘Beyaz
Liste’den ‘Gri Liste’ye düşürmek istedikleri anlaşıldı” diye konuştu.
Burak
COŞAN – HÜRRİYET
Kaynak:
lojiport.com