İzmir'de
APM Terminals'in işlettiği Petkim Konteyner Terminali, hizmete girdiği aralık
ayından bu yana aralarında aktarmasız çalışan dev konteyner gemilerinin de
bulunduğu 110 gemiye hizmet verdi.
Aliağa'daki
Petkim kampüsü içinde geçen yıl devreye giren Ege'nin en büyük konteyner
limanı, ağırladığı dev konteyner gemileri sayesinde Uzakdoğu ve Kuzey Avrupa
gibi pazarlara aktarmasız ticareti başlattı.
Petkim
ile dünyanın önde gelen liman işleticisi APM Terminals arasında yapılan
anlaşmayla aralık ayında hizmet vermeye başlayan Petkim Konteyner Terminali
(PETLİM), hizmete girdiği Aralık 2016 ayından bu yana 110 gemiye hizmet verdi.
Dünyada kullanılan en yüksek vinçlerin hizmete sokulduğu limanda, 16 bin TEU*
kapasiteli dev konteyner gemilerine uygun yanaşma ve elleçleme kapasitesi
oluşturuldu.
Ege
Bölgesi'nin aktarmasız yükleri karşılayabilen tek noktası olan liman sayesinde
özellikle Uzak Doğu ve Kuzey Avrupa ile ticaret, Pire, Malta veya Süveyş Kanalı
limanları kullanılmadan doğrudan yapılmaya başlandı
Türk
dış ticaret sektörünün lojistik maliyet ve sürelerini önemli ölçüde düşüren
limanda, ikinci faz yatırımlarıyla kapasite 1,3 milyon TEU'ya ulaştı.
Yeni
faz için izin işletme izni süreçlerinin beklendiği limanda, yeni dönemde
Karadeniz'deki Rusya ve Gürcistan limanları için yük transferi de yapılması
planlanıyor.
Bölgedeki
büyümenin yüzde 5-6 seviyesinde olmasının APM için çok cazip olduğuna işaret
eden APM Terminals İzmir Genel Müdürü Robert Hambleton, İzmir lokasyonunun gemi
hareketliliği, kara tarafındaki lojistik olanakları ve hızla büyüyen dış
ticaretiyle gelecekte de büyümesini sürdüreceğini dile getirdi.
Deniz
ticaretinin geleceği
Gemilerin
büyümesiyle birlikte liman ihtiyaçlarında da değişkenlikler yaşandığını
söyleyen Hambleton, Türkiye'nin yüklerinin ağırlıklı olarak Süveyş Kanalı
girişi, Malta ve Pire gibi transfer limanlarından aktarma yapılarak hareket
ettiğine vurgu yaparak şunları dile getirdi:
"Eğer
ekonomi büyüyorsa büyük gemilerin doğrudan, aktarma limanı olmaksızın bir kapı
limanına gelmesi gerekiyor. En son nesil gemiler 20-22 bin TEU kapasiteli.
Bunlar transfer limanlarına hareket ediyor. Peki daha önce bu transfer limanlarına
yük taşıyan 14-16 hatta 18 bin TEU'luk gemilere ne olacak? Gemi hatlarının
cevap aradığı bir soru da bu. Bu limanın tasarımı yapılırken ileri görüşlü
yaklaşımla bu büyüklükteki gemilere ve hareketlere cevap verecek şekilde
planlandı. Sonuç olarak, artık diyelim ki bu bölgedeki bir üretici, ürününü
Şangay'a göndermek istiyor, bunun iki yolu var. Ya küçük bir gemiye yükleyerek
Süveyş Kanalı'na, oradan da büyük gemilere aktararak Çin'e gönderebilir ya da
doğrudan buradan büyük bir gemiye yükleyip aktarma olmaksızın gönderebilir.
Aynı durum Kuzey Avrupa içinde geçerli. Malta'da aktarma yapmak yerine APM
İzmir Terminali'nden Rotterdam'a doğrudan gönderebilir."
Karadeniz'e
aktarma limanı
Aktarmasız
seferlerin ithalatçı, ihracatçı ve limanlar açısından önemli avantaj ve
verimlilik getirdiğini, genel olarak lojistikte maliyet ve zamanı azalttığını
belirten Hambleton, hizmete başladıkları aralık ayından bu yana ağırlıklı
olarak direkt sefer yapan gemilere hizmet verdiklerine işaret etti.
Denizcilik
sektörünün de gemi hatlarına bu yönde baskı yaptığına işaret eden Hambleton,
"Yani 14-18 bin TEU'luk gemilerin bu tarafa doğru kaydığını hissediyoruz.
Bu coğrafyada işin geleceği bu. Mega hub limanlardan çok bölgesel hub
limanların gelişeceğini görüyoruz. APM İzmir, bir kapı limanı ama büyük
gemileri elleçleme yeteneği olan bir liman olarak büyüyecek." diye
konuştu.
Limanda
elleçlenen 14-16 bin TEU'luk gemilerde Karadeniz'deki Rusya ve Gürcistan
limanlarına ait yüklerin de bulunduğunu kaydeden Hambleton, APM İzmir'in bir
transfer limanı olup olmayacağı yönündeki soru üzerine, "Bir sır değil,
özel bir planlamamız yok ama işin doğası gereği bu hat üzerinden devam eden bir
hub hizmeti de verebiliriz." diye konuştu.
Kaynak:
dunya.com