Tarihi
İpek Yolu'nu canlandıracak "Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı"nda ilk
katar, Kazakistan'dan getirilen tahılı Mersin Limanı'na taşımak üzere yola
çıktı.
Tarihi
İpek Yolu'nu canlandıracak "Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu
Hattı"nın açılışı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Azerbaycan
Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Kazakistan Başbakanı Bakıtcan Sagintayev,
Özbekistan Başbakanı Abdulla Aripov ve Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili
katıldığı törenle yapıldı.
Cumhurbaşkanı
Erdoğan: Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattı kararlılığımızın eseri
Bakü'ye
yaklaşık 90 kilometre mesafedeki Alat Limanı'nda düzenlenen açılış töreninde,
Türkmenistan ve Tacikistan'dan gelen yetkililer de hazır bulundu.
Törende,
Kafkas Müslümanları İdaresi Başkanı Allahşükür Paşazade, Bakü Rus Ortodoks
Kilisesi Temsilcisi Arkiyepiskopu Aleksander, Roma Katolik Kilisesi Azerbaycan
Temsilcisi Vladimir Fekete ve Dağ Yahudileri Cemaat Lideri Milih Yevdayev de
yer aldı.
Yük
konteyneri Mersin yoluna çıktı
Açılış
konuşmalarının ardından Kazakistan'dan getirilen tahılın taşındığı treni
Türkiye'ye uğurlayan liderler, başka bir trenle limandan Alat İstasyonu'na 12 dakika
süren bir yolculuk yaptı.
İlk
sefer Kazakistan'dan getirilen tahılın bulunduğu yük konteyneri Alat
İstasyonu'ndan Mersin Limanı'na taşınıyor.
Projenin
76 kilometresi Türkiye'den geçiyor
Bakü-Tiflis-Kars
Demiryolu Hattı'yla, bölgedeki taşıma potansiyelinin değerlendirilmesi için Asya
ile Avrupa arasındaki eski tarihi İpek Yolu üzerinde bulunan Türkiye, Gürcistan
ve Azerbaycan arasındaki ilişkilerin daha da kuvvetlendirilmesi hedefleniyor.
Uzunluğu
838 kilometre olan yeni demiryolunun, 76 kilometresi Türkiye, 259 kilometresi
Gürcistan ve 503 kilometresi ise Azerbaycan topraklarından geçiyor.
Hattın
Türkiye bölümünde dört istasyon, üç köprü ile 76 kilometrelik demiryolu inşa
edildi. Türkiye ile Gürcistan sınır geçişinin sağlandığı tünelin 2 bin 375
metresi Türkiye, 2 bin 70 metresi ise Gürcistan topraklarında bulunuyor.
BTK
Demiryolu Hattı'nın Gürcistan kısmındaysa 105 kilometrelik demiryolu hattı
yapıldı,154 kilometrelik ray yenilendi. Azerbaycan'da ise 503 kilometrelik
demiryolu hattı projeye uygun hale getirildi.
Londra'dan
Pekin'e demiryoluyla kesintisiz gidilecek
Hattın
devreye girmesiyle Londra'dan Pekin'e kesintisiz demiryoluyla ulaşmak mümkün
hale geldi.
Hatla
Çin'den yola çıkan yükün Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar Denizi ile
Bakü Alat Limanı'na, oradan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya
taşınması öngörülüyor.
İlk
etapta hatla yıllık 1 milyon yolcu ve 6 buçuk milyon ton yük taşınabilecek.
Taşıma kapasitesinin 2034'e kadar 3 milyon yolcu ve 17 milyon ton yüke
çıkartılması planlanıyor.
BTK
demiryolunun, bölgedeki taşıma koridorlarına önemli bir alternatif oluşturması,
proje ortağı Türkiye'nin ise BTK ve Marmaray ile birlikte Çin-Avrupa demiryolu
trafiğinde önemli bir rol üstlenmesi öngörülüyor.
Çin'den
Avrupa'ya giden demiryollarının tamamı Rusya üzerinden geçiyor.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nun devreye alınmasıyla, mesafe yaklaşık 7 bin
kilometre kısalacak.
Bakü-Tiflis-Kars
demiryolu güzergahında taşınacak ürünler, Çin'den Avrupa'ya demiryoluyla 15
günde ulaşabilecek.
Kaynak:
ulasimonline.com