Türkiye
Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Başkanı Mustafa Kenan Selçuk,
Uluslararası Katılımlı III. Ulusal Liman Kongresi’nde akademisyen, limancılık
sektörü temsilcileri ve paydaşlarıyla bir araya geldi. Türklim Başkanı Mustafa
Kenan Selçuk, limanlarda dijitalleşmeye ağırlık verilmesi ve akıllı liman yapılanmasının
önemine dikkat çekti.
2-3
Kasım tarihinde düzenlenen III. Ulusal Liman Kongresi, İzmir Dokuz Eylül
Üniversitesi Denizcilik Fakültesi ev sahipliğinde gerçekleşti. Kongreye katılan
T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz ve İçsular Düzenleme
Genel Müdürlüğü yetkilileri, Deniz Ticaret Odası yetkilileri, çok sayıda
akademisyen ve sektör temsilcilerine hitap eden TÜRKLİM Yönetim Kurulu Başkanı
Mustafa Kenan Selçuk, yaptığı konuşmasında sektörün gelişimi için sanayi 4.0’ın
öneminin kavranmasına dikkat çekti. Yaptığı konuşmasında sanayinin tarihine
değinen Selçuk, sanayinin bugün geldiği noktaya atıfta bulunarak sanayi 4.0’ın
daha öncekilere göre daha karmaşık bir yapıda olduğunu söyledi. Liman 4.0’ın
‘küresel tedarik zincirindeki tüm üyelerin dahil olduğu bir elektronik
platformda akıllı limanların yapılanması’ olarak tanımlayan Selçuk, ”Limancılık
sektörü, 3. Sanayi Devrimindeki temel unsur olan otomasyon sürecine hızlıca
adapte olmuş, uzaktan kumandalı rıhtım vinçleri (STS, MHC), saha istif vinçleri
(RTG, RMG) ve otomatik terminal traktörleri (AGV) ile insansız terminaller
işletmeye başlamıştır. Dolayısıyla limancılık sektörü 4. Sanayi Devrimi için
gerekli olan ilk adımı zaten atmıştır. Ancak limanları 4. aşamada daha kapsamlı
bir süreç beklemektedir. Liman 4.0 uygulaması ile Liman otoriteleri
bağlanabilirliklerini, otonom sistemlerini ve büyük veri (big data)
analizlerini arttırmak için dijitalizasyon seviyesini yükseltmelidir” dedi.
Üretimin
pazara yakın noktalara çekilmesi Çin için tehdit oluşturuyor Çin gibi
gelişmekte olan ülkelerde düşük iş gücüne dayalı, devasa kapasiteli ve uzun
tedarik zincirli üretim modellerinin ömrünün azaldığını sözlerine ekleyen
Selçuk, Uluslararası ticaret ve lojistiğin yıllık gelişimi zamanla azalacağına
değindi. Selçuk; ‘’Endüstri 4.0 ve Yeni Küreselleşme Modeli ile üretimin pazara
yakın noktalara çekilme eğilimi, ucuz iş gücüne dayalı devasa üretim yapan Çin
gibi ülkeler için bir tehdit oluşturmakta, ellerindeki önemli üretim gücünün
azalmaması için onları önlem almaya zorlamaktadır. Çağımızın en önemli lojistik
projesi olan Bir Kuşak Bir Yol (One Belt One Road) projesi, Çin’in yeni
küreselleşme modeline karşı geliştirdiği çok kapsamlı bir önlemler girişimdir.
Çin OBOR projesi ile tehlikeye giren küresel üretim üstünlüğünü sürdürme
amacındadır” dedi. Çin gibi ekonomisi güçlü olan bir ülkenin ileriye yönelik
sanayi ve iş gücü ataklarını konuşmasında değerlendiren Selçuk, endüstri 4.0
teknolojilerini kullanan, online kanallarla müşteriye bağlı olan, dijital
pazarlar kuran ve bunun gibi gelişimlere ayak uyduran işletmecilerin ayakta
kalacağını anlattı.
Kaynak:
transmedya.com