Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / KREDİ BULAMAYAN AVRUPA TERSANELERİ ÇÖKME NOKTASINDA

KREDİ BULAMAYAN AVRUPA TERSANELERİ ÇÖKME NOKTASINDA

KREDİ BULAMAYAN AVRUPA TERSANELERİ ÇÖKME NOKTASINDA25.02.2009

AB Avrupa Komisyonu tarafından yapılan açıklamaya göre, Avrupa'daki gemi inşa tersaneleri kredi kaynaklarının kurutulmasında dolayı çökme noktasına geldi.

Bu tersanelerin çok yüksek kredi talepleri ve kullanılabilecek kredi miktarlarının ise beklentilerin çok gerisinde kalmasının ekonomik kurutuluşu imkansız hale getirdiği belirtilen açıklamada, Avrupa Birliği Brüksel Merkez Sanayi sözcüsü durumun son derece ciddi olduğunu belirterek, Asya tersanelerinin daha da indirdiği gemi inşa fiyatları karşısında Avrupalı tersanelerin zaten ayakta durmalarına da imkan bulunmadığını vurguladı. Verilen yeni siparişlerin zaten 2008 yılı üçüncü çeyreğinden başlayarak kurumaya başladığını belirten Komisyonun Alman sözcüsü Verheugen, Avrupa'nın bu son derece niş pazarda yüksek tekniğe dayalı sofistike gemi inşa etmek gibi öncülüğünü de kaybetmek gibi bir tehlikeyle karşı karşıya kaldığını söyledi.

 

İptaller 5.3 milyar dolar

Bir taraftan dünya gemi inşa sanayinde toplamda yüzde 90'a varan iptaller yaşanırken, gemi motorları siparişlerindeki iptaller ise 5.3 milyar doları aşıyor. Gemi inşa tersaneleriyle birlikte bu sanayiye hizmet veren üretim yapan 12 yan sanayi gibi, mekanik mühendislik, kimya sanayi, tekstil sanayi ve çelik sanayi gibi pek çok ana sanayi de önemli Pazar kaybına uğramakta.

Avrupa'da faaliyet gösteren 150 gemi inşa tersanesinden 40'ı uluslararası pazarlara hitap etmekte ve bu sanayide 120,000 kişi istihdam edilmekte.

Kredi sıkıntısına ek olarak dünyanın en güçlü gemi inşa kredi bankası olan Alman HSH Nordbank'ın konteyner gemileri inşası için verdiği kredi mekanizmasını programından çıkararak, 4,400 çalışanından bu departmanlarda çalışan 1,100 kişinin iş akdini feshettiği açıklandı.

Hamburg ve Schleswig-Holstein Eyaletleri ile and ABD'li yatırımcı JC Flowers ortaklığındaki bankanın yıllık gemi inşa kredi portföyü 30 milyar euro'yu (37.7 milyar dolar) aşıyordu.

Osman Öndeş/Referans