Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Havayolu / HAVADA BİRLEŞMELER ZORUNLU BU, BATMADAN YAPILABİLMELİ

HAVADA BİRLEŞMELER ZORUNLU BU, BATMADAN YAPILABİLMELİ

HAVADA BİRLEŞMELER ZORUNLU BU, BATMADAN YAPILABİLMELİ04.03.2009

Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı "Global ekonomik krizin yaşandığı şu dönemde havacılık sektöründe birleşmeler kaçınılmaz. Bir yandan ekonomik kriz, diğer yandan petrol fiyatlarındaki artış şirketleri birleşmeye zorlayacak. En güzeli, şirketlerin batma noktasına gelmeden birleşmeye yönelmeleri olacaktır" dedi. Sabancı, Pegasus olarak kendilerinin de satın almalara sıcak baktığını belirterek "Uluslararası arenada görüştüğümüz şirketler var, olası fırsatlara, satın almalara olumlu bakıyoruz ama netleşen bir durum yok henüz" diye konuştu

 

Türkiye'nin en büyük özel havayolu şirketi Pegasus'un Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, global ekonomik krizin yaşandığı şu dönemde havacılık sektöründe birleşmelerin kaçınılmaz olduğunu belirterek "Bir yandan ekonomik kriz, diğer yandan petrol fiyatlarındaki artış şirketleri birleşmeye zorlayacak. En güzeli, şirketlerin batma noktasına gelmeden birleşmeye yönelmeleri olacaktır" dedi. Sabancı, Pegasus olarak kendilerinin de satın almalara sıcak baktığını belirterek "Uluslararası arenada görüştüğümüz şirketler var, olası fırsatlara, satın almalara olumlu bakıyoruz  ama netleşen bir durum yok henüz" diye konuştu.

 "Dünya % 1.8 Türkiye % 6 büyüdü"

Ali Sabancı, havacılık sektörünün dünya ve Türkiye'deki durumuna ve Pegasus'un hedeflerine ilişkin DÜNYA Perşembe Rotası'nın sorularını yanıtladı. Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre Türkiye'de 2008 yılında toplamda 74,3 milyon yolcunun havayolları ile seyahat ettiğini kaydeden Ali Sabancı, "Bu rakamla, Türk havacılık sektörünün yüzde 6 oranında büyüdüğünü ve dünyada ise geçen yıla oranla yüzde 1.8'lik bir büyüme gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Türkiye'de şu anda yaklaşık 240 uçak, 14 havayolu şirketi ve üç tane de kargo taşımacılığı yapan havayolu şirketi var" dedi. Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği'nin dünyayı sarsan küresel finansal krizin henüz Türkiye'yi etkilemediği yönünde bir açıklama yaptığını hatırlatan Sabancı, şöyle devam etti: "Avrupa'da 30 kadar özel havayolu şirketi ya kapandı ya da kapanmak üzere. Aynı şekilde Amerika'daki havayolları da ciddi tedbirler alıyor. ABD'de 50'ye yakın havayolu şirketi krizden etkilenerek battı. En son Boeing, krizin 12 ila 18 ay süreceğini ve bu sürecin oldukça sıkıntılı geçeceğini öngördüğünü açıkladı. Boeing, 2009'da petrol fiyatlarının tekrar artış göstererek 70-90 dolar bandında olacağını öngörüyor. Ancak tüm bu olumsuzluklara rağmen, 20 yıl içinde sektörün averaj olarak yılda yüzde 5 büyüyeceği yönündeki tahmini değiştirmiyor."

"Sadece ciddi yönetilen gruplar ayakta kalacak"

Türkiye'de henüz böyle bir şirket iflası yaşanmadığını vurgulayan Sabancı, "Sonuç olarak Türk havacılık sektörü 2008'i küçülmeden, varolan filoları muhafaza ederek, hatta biraz daha büyüyerek kapattı diyebiliriz" dedi. Dünya ekonomisinin yavaşlamasının havayolu taşımacılığını da etkileyeceğini kaydeden Ali Sabancı, şunları söyledi: "Dünya genelinde havayolu firmaları maliyetlerini azaltmak ve ağlarını genişletmek için çok yoğun bir şekilde birleşmeler yapmaya başladı. 2009 Türkiye için de belli ki zor geçecek ve sadece ciddi yönetilen kurumlar ayakta kalabilecek. Bir yandan ekonomik kriz, diğer yandan petrol fiyatlarındaki artış şirketleri birleşmeye zorlayacaktır. Global kriz, arzın talepten daha hızlı düşmesiyle dengelenebilir. Bu da havayolu şirketlerinin birleşmeleriyle mümkün olacaktır. Biz, sektör oyuncuları arasında birleşmelerin kaçınılmaz olduğunu düşünüyoruz. En güzeli, şirketlerin batma noktasına gelmeden birleşmeye yönelmeleri olacaktır. Bu arada devlet desteğine de ihtiyaç duyulacaktır. Bu konuda bazı sübvansiyonlar gündeme getirilebilir." Pegasus'un da bir özel havayolu şirketini satın alma planları yaptığına işaret eden Sabacı, uluslararası arenada görüştükleri şirketler olduğunu, olası fırsatlara, satın almalara olumlu baktıklarını ancak şu anda netleşen bir durumun olmadığını ifade etti.

Pegasus 2008'de de satışlarını artırdı

Pegasus olarak 2008 yılında da satışlarının büyüyen iç ve dış hat tarifeli uçuşlarıyla beraber arttığını anlatan Ali Sabancı, şu bilgileri verdi: "Operasyonlarımız her geçen gün daha verimli hale geldi. Buna karşın yılın önemli bölümünde yakıt fiyatlarının normal seyrinin çok üzerine çıkmış olmasından dolayı hedeflediğimiz kârlılık seviyesinin altında kalsak da, bizim dışımızdaki birçok havayolundan daha iyi bir mali performans gösterdiğimizi görüyoruz. 2005-2008 arasında sektör yüzde 20 büyürken aynı dönemde Pegasus yüzde 57 büyüme gösterdi. Pegasus'un girdiği pazarlar  ise yüzde 49 büyüdü. Dolayısıyla Pegasus'un girdiği pazarlarda rekabet arttı ve Pegasus pazarın büyümesinden daha fazla büyüdü." Sabancı, 2007 yılında 320,5 milyon Euro ciro elde ettiklerini ve 4,1 milyon yolcu taşıdıklarını belirterek 2008 yılında ise 4,4 milyon yolcu taşıdıklarını dile getirdi.

"2015'te 38 uçaklı bir filoya sahip olacağız"

Ali Sabancı, 2008 yılında olduğu gibi 2009 yılında da Boeing'den sipariş ettikleri yeni nesil uçaklarıyla filolarını büyütmeye devam edeceklerine işaret ederek, sözlerine şöyle devam etti: "Bizim 2015 yılına kadar planladığımız bir büyüme stratejimiz var. Bu süre içinde Pegasus'u 38 uçaklı bir filoya sahip, sektörün öncü kuruluşlarından biri haline getirmek istiyoruz. Türkiye'nin en büyük özel havayolu şirketiyiz.  Uzun vadede de büyümeye devam edeceğiz. Bu kapsamda 12 olan Boeing 737-800 siparişimizi 24'e yükselttik." Bunun 2 milyon dolarlık bir yatırım olduğunu söyleyen Sabancı, "2015'e kadar hepsini almış olacağız. Türkiye'de bu kadar büyük çapta uçak siparişi veren ilk özel havayolu şirketiyiz" dedi. Sabancı, ekonomideki son gelişmeler doğrultusunda 2009 yılının nasıl geçeceği konusunda kesin bir şey söylenin imkansız olduğuna işaret ederek "Ancak bugünlerde çok söylenegeldiği gibi "Krizler, içinde fırsatları da barındırıyor". Biz de bu ortamda en doğru fırsatları yakalamanın gayreti içindeyiz. 2009 yılında da filomuza katacağımız uçaklarla gerek iç hat gerekse dış hatlarda pazar payımızı büyütmeyi, aynı zamanda da karlılığımızı artırmayı planlıyoruz" diye konuştu. Perşemberotası