Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Üye Şirketlerden / YARIM ASIRLIK CEYNAK LOJİSTİK'TEN YATIRIM ATAĞI

YARIM ASIRLIK CEYNAK LOJİSTİK'TEN YATIRIM ATAĞI

YARIM ASIRLIK CEYNAK LOJİSTİK'TEN YATIRIM ATAĞI03.01.2020
Ülkemizin iki stratejik limanını işleten kuruluş, Ceyhan'da Türkiye'nin en büyük lisanslı depoculuk tesisini kurdu. Mersin Serbest Bölgesi 'nin en büyük işletici ortağı.Samsun ve Mersin'e iki dry port projesi de gündemde.

Türkiye'de ekonomik kriz bir türlü gündemden düşmese de, ülkesinin potansiyeline inanmış, yalnızca işine odaklanan ve alanında büyümeyi sürdüren bir lojistik kuruluşumuz var. Babası Ali Avcı'nın taşıdığı bayrağın bir ucundan tutarak yarışa katılan oğul Berzan Avcı da, genlerindeki girişimcilik enerjisini Cey Grup'un her alanda büyümesine katkıda bulunarak gösteriyor. Türkiye'nin lojistik sektörünün gelişimin de öncü roller üstlenen Cey Grup yatırımlarına önümüzdeki dönemde de hız kesmeden devam edecek.

Cey Grup Yönetim Kurulu Üyesi Berzan Avcı ile firmayı, yatırımları ve geleceği konuştuk.

Limancılık sektöründe hızla ilerliyorsunuz. Önce Samsun, ardından Tekirdağ Limanı'nın işletme hakkını devraldınız. Samsun'dan başlayalım. Samsunport'da neler gerçekleştirdiniz? Samsunport'un geleceği ile ilgili planlarınız nelerdir?

Samsun Limanın 2010 yılında devralınmasından günümüze Samsunport'a 50 milyon $ tutarında yatırım gerçekleştirdik. Bunun sonucunda toplam elleçleme kapasitemiz 5 kat artarak 11,5 milyon tona çıktı. Ayrıca özelleştirme öncesi limanda mevcut olmayan konteyner operasyonlarını başlattık. 2011 yılında Arkas ile ilk adımı attık. Daha sonra MSC ve CMA CGM onları izledi. 2018 yılında limanımızda 75000 TEU konteyner elleçledik. Hedefimiz 2020 yılında 100.000 TEU'ya ulaşmak.

Samsunport, Türkiye'nin Karadeniz'e açılan kapısı. Limanımızın başta Karadeniz limanları olmak üzere Dünya'nın birçok limanı ile doğrudan bağlantısı var. Özellikle Rusya ile yapılan ticarette en önemli aktarma ve lojistik merkezidir. Rusya'nın önemli limanları ile Samsunport arasında Ro-Ro, konteyner ve tren feri hatları mevcut. Özellikle ülkemizden Rusya'ya yapılan tarım ürünleri ihracatı limanımızdan gerçekleşiyor. Antalya bölgesinden yola çıkan meyve sebzeler 12 saat içinde Ro-Ro ile Rusya'ya sevkiyata hazır hale geliyor ve 3 -4 günlük zaman içerisinde Rusya pazarında dağıtımı yapılıyor. Özellikle Samsunport'da her türlü yükü elleçleyebildiğimiz tren taşımacılığı ile ilgili ciddi bir altyapımız olduğunu söyleyebilirim. Limanın içinde 10 km'den uzun bir demiryolu hattımız mevcut. Sanayi limanımızda yer alan farklı ray aralığına sahip 2 adet rampalarımız ve boji değiştirme istasyonlarımız Rusya ile aramızda tren feri hattı kurulmasını mümkün kıldı. Ayrıca yurt içinden tren hattı ile de limanımıza önemli miktarda mal sevkiyatı gerçekleşiyor. Ancak ne yazık ki son 2 yıldır Samsun-Sivas arasında gerçekleştirilen modernizasyon çalışmaları sebebi ile demir yolu hattı kapalı.

Berzan Avcı, bu yılki Atlas Lojistik Ödülleri'nde Yurtiçi Lojistik İşletmecileri L1 Birincisi ödülünü UTİKAD Başkanı Emre Eldener'in elinden aldı.

?Görünen o ki Samsun-Sivas tren hattını yoğun olarak kullanıyorsunuz. Bu hattaki modernizasyon çalışmaları sizi nasıl etkiledi?

Samsun-Sivas Divriği hattının modernizasyonu planlanan süreden biraz uzadığı için şu an tren yolu ile limanımıza gerçekleşen taşıma durmuş durumda. Öncesinde mermer, rulo saçlar gibi ağır yükler limanımıza tren hattı ile ulaşıyordu. Şimdi bunların hepsi karayoluna dönmek zorunda kaldı. Bu da hem ciddi bir trafik, hem de emisyon açısından daha olumsuz şartlar demek. Samsun-Sivas Divriği hattının bir an önce açılmasını bekliyoruz.

Geçtiğimiz günlerde Samsun'da bir Rus heyeti ağırladınız. Çıkan haberlerde heyetin, iki ülke arasında bir Ro-Ro hattı için görüşmeler yaptığını öğrendik. Bu konuda bilgi verir misiniz?

2 ay önce Türkiye Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Rusya Ulaştırma Bakanlığı heyetleri limanımızda bir araya geldi. Samsunport-Kavkaz arasında yeni bir Ro-Ro hattını yürürlüğe sokmak için görüşmelerde bulunuldu. Görüşmeler sonucunda taraflar arasında bir protokol imzaladı. Bundan sonraki adım da Kavkaz'da atılacak. Ticaretin geliştirilmesi için gümrük ve ulaştırma alanında karşılıklı ne tür kolaylaştırıcı adımlar atılabileceği tartışıldı. Umuyoruz bu görüşmelerin sonucunda 2 ülke arasında ticaret daha kolaylaşacak, hem limanımızın hem de ülkemizin iş potansiyeli artacaktır.

Gelelim Tekirdağ Limanı'na orada neler yaptınız?

1 Ocak 2019 tarihinde yıllardır liman operasyonlarını yüklendiğimiz Tekirdağ Limanını TDİ'den devraldık ve Ceyport Tekirdağ olarak hizmete açtık. Elbette asıl işimiz şimdi başlıyor. Hedefimiz Samsunport'ta yaptığımız gibi limanımızı müşteri ihtiyaçlarına en iyi şekilde hizmet verecek modern bir liman hüviyetine kavuşturmak. Yapacağımız yatırımların sonucunda Ceyport Tekirdağ Limanında kara ve deniz dolgu alanları ile mevcut 150.000 m2'lik liman sahası 260.000 m2'ye yükselecek ve rıhtım uzunluğu ise 2300 m'den 3400 m'ye ulaşacak. Sonucunda limanımız proje ve genel kargo, kuru ve sıvı dökme yük, konteyner ve Ro-Ro gemileri için daha yüksek kapasitede hizmet verebilecek. Tabii bütün bu iyileştirme çalışmaları yapılırken müşterilerimizin ihtiyacına cevap verecek şekilde hizmetimizi kesintisiz sunmaya devam ediyoruz.

Ceyport Tekirdağ'a yapacağınız yeni yatırımlarla liman ne tür imkânlara kavuşacak?

Liman sahası ve rıhtımlarda yapacağımız büyütme çalışmaları sonucunda aynı anda hizmet verebileceğimiz gemi ve kargo miktarı artacak. Aynı şekilde yenileme projesi kapsamında limanımızda gerçekleştireceğimiz antrepo, silo ve sıvı tank terminal yatırımlarımız ile Trakya Bölgesinin endüstriyel ve tarımsal üretim ile ticaret alanları ihtiyaç duyduğu depolama imkânına kavuşacak. Şu anda limanda açık alan dışında depolama imkânı bulunmuyor. Ayrıca Batı Marmara bölgesinde demiryolu bağlantısı ve tren feri rampası altyapısına sahip hem Ro-Ro, hem de feribot hizmetleri sunan tek limanız. Bandırma ve Derince limanları ile karşılıklı iş potansiyelimizi daha da artırmak istiyoruz. Avrupa'dan limanımıza tren ya da tren feriyle ulaşıp elleçlenmesinin ardından araçları Ro-Ro seferleri ile Körfez bölgesine ve ardından Anadolu'ya ulaştıracak bir ulaşım sistemi üzerinde çalışıyoruz.

Bu çok ilginç bir proje. Biraz daha ayrıntılı anlatabilir misiniz lütfen?

Şimdilik bu kadar söyleyebilirim. Ama proje gerçekleşirse uzun süre lojistik sektörünün gündeminde kalacaktır. Samsun'da da, Tekirdağ'da da multimodal bir liman yapma arzusundayız. Yani hedefimiz bütün yük gruplarında müşterilerimize hizmet verebilmek olacak. Tekirdağ'daki tüm yatırımlarımızı 1,5 yıl içinde tamamlamayı planlıyoruz. Bizden sonra Devletimize kalacak 50 milyon dolarlık bir yatırım olduğunu söyleyebiliriz.

Mersin Serbest Bölgesi ile ilgili ne söyleyeceksiniz?

2017 yılında gerçekleştirilen ihale ile Türkiye Denizcilik İşletmeleri'nin Mersin Serbest Bölge İşleticisi A.Ş.'deki (MESBAŞ) %21 oranındaki payı Cey Grup şirketlerine geçerek en büyük hissedar konumunu aldı. Daha sonraki dönemlerde özel sektöre ait diğer devir işlemlerinin ardından bu oranı %51 seviyesine çıkardık. MESBAŞ'taki en büyük ortak konumuna ulaşan Ceynak, Akdeniz Bölgesi'nin dünyaya açılan kapısı ve işlem hacmi bakımından Türkiye'nin en büyük serbest bölgesinde müşterilerine hizmet vermeye devam ediyor.

Ambarlı Limanı'nın hemen yanı başında bir arazi almıştınız. O alanda neler yapacaksınız?

Ambarlı'da da yaklaşık 57 dönümlük o alanı aldığımızda işimizin zor olacağını biliyorduk. Yoktan bir lojistik tesisi yaratacaktık. Bölge yapısı itibarı ile zemini kayan bir yapıya sahipti. Olası heyelanları zemine 2.500 adet fore kazık çakarak önlemeye çalıştık. Böylece hem oradaki İhlas Konutları'nı hem de Ambarlı'yı toprak kaymasına karşı güçlendirmiş olduk. Tesisimizi 3 ayrı bağımsız kattan oluşan konteyner depolama tesisi olarak hizmete sunduk. Bir sonraki aşamada da, iki katlı 16 bin metrekarelik antrepo statüsünde bir depolama tesisi açmayı planlıyoruz. Kimyasal madde depolama alanı olması planlanıyor çünkü o bölgede böyle bir tesise ihtiyaç olduğunu gördük. Biz kurum olarak pazarın ihtiyacına çözüm getirecek projeler yaratmayı ilk hedef olarak düşünüyoruz.

Cey Grup, Türkiye'de yapılan 200 bin tonluk 76 adet silodan oluşan en Türkiye'nin en büyük lisanslı depo projesini tamamlayarak TMO'ya kiraladı.

Ceyhan'da çok büyük bir silo yapıp TMO'ya kiraladınız. Lisanslı depoculuk faaliyetlerinizle ilgili neler söyleyeceksiniz?

Ceyhan'da 200 bin tonluk 76 adet silodan oluşan tesisimiz Türkiye'de inşa edilen en büyük lisanslı depo projesi. 100 dönümlük bir arazide inşaatına başladığımız tesisi tamamlayarak TMO'ya devrettik. Şimdi 70 bin ton depolama kapasitesine sahip benzer bir projeyi Tekirdağ Mahramlı'da gerçekleştireceğiz.

Bir de özel bir soru soralım. Babanızın ne kadar enerjik olduğunu biliyoruz. İşin başında hala babanız var.  Kararlarınızda özgür olduğunuzu düşünüyor musunuz? Nasıl bir iş paylaşımınız var?

Babam Ali Avcı Türkiye'nin lojistik sektörünün gelişimine ilk elden şahit olmuş ve çok önemli katkılar sağlamış kişidir. Onu, iş hayatındaki tecrübeleri ve öngörüleriyle bizim ufkumuzu açan ve yol gösteren bir guru olarak görüyorum. Ben de babamın iş yükünü hafifletmek adına Operasyonel konularda biraz daha fazla görev üstlenmiş durumdayım. Ali Avcı yeni yatırımlar konusunda oldukça tutkuludur. Onu her zaman projelerimizin ve inşaatlarımızın başında ilk günkü heyecanla çalışırken görebilirsiniz. Ayrıca üyesi olduğumuz STK'larda da yoğun bir şekilde faaliyet göstermektedir.

Sizin eklemek istediğiniz var mı?

Şirketimiz hız kesmeden lojistik alanında yatırımlarına devam edecektir. Ceyport Tekirdağ renovasyon ve yenileme projemizden sonra 2020 yılı içerisinde İskenderun'da Kimyasal Tank Terminali projemize başlamayı hedefliyoruz. Proje tamamlandığında, tesis denize sıfır 57 dönüm arazi üzerinde kurulu 300 bin metreküp depolama kapasitesine sahip Doğu Akdeniz'in en büyük tank terminallerinden biri olacak. Öngördüğümüz proje için 15,2 milyon dolar bedelle kendi iskelesine sahip eski Shell arazisini bünyemize kattık ve bu satın alma “2016'nın en değerli satın alma ve birleşmeleri” listesinde 25'inci sırada yer aldı.

Selçuk ONUR

Kaynak: lojiport.com