Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu hattının en önemli kesimini oluşturduğu Demir İpek Yolu olarak da adlandırılan Orta Koridor üzerinden Çin'den yola çıkan 1056 metrelik 5. blok tren Türkiye'ye ulaştı.
Çin'den Türkiye'ye doğru 20 Temmuz'da yola çıkan dev tren, 30 Temmuz 2020 tarihinde Gürcistan/Ahılkelek'ten saat 09.00'da hareket ederek Kars'a ulaşırken, Gürcistan/Ahılkelek Köseköy/İzmit parkurunu normalde 70 saat yerine gümrük işlemleri dahil 52 saatte tamamlayarak eski rekorunu tekrarladı.
01 Ağustos 2020 tarihinde saat 9.00'da Köseköy'e ulaşan 50 konteynerden oluşan 1.992 ton ağırlığındaki tren, 1.056 metre uzunluğu ile Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattından geçen en uzun ithalat treni özelliğine sahip bulunuyor.
50 adet 40 feet konteyner yüklü treninde ağırlıklı olarak elektronik malzemeler ile maske gibi tıbbi malzemeler ile ayrıca Almanya ve İtalya varışlı 4 adet konteyner yer alıyor.
Çin-İzmit Taşımacılığı 10 Güne Düşecek
Bakü-Tiflis-Kars ve "Orta Koridor" üzerinden Çin (Xi'an) – Türkiye (İzmit-Köseköy) güzergahında sefer yapan trenlerin yakın zamanda ortalama 10 günde seferlerini tamamlaması hedefleniyor.
Çin -Türkiye arasında yılda 100, daha sonraki yıl 200 blok tren işletilecek
Haftada iki kez olmak üzere yılda 100 blok tren, takip eden yılda ise yıllık 200 blok tren işletilmesi diğer hedefler arasında bulunuyor.
Çin, Rusya üzerinden Avrupa'ya yaptığı demiryolu yük taşımacılığının yüzde 30'unu da Orta Koridor'a kaydırmayı planlıyor. Böylece kuzey hat olarak belirtilen Çin-Rusya (Sibirya)- Belarus üzerinden Avrupa'ya gerçekleşen yılda 5 bin 500 trenle yapılan taşımaların ilk etapta yılda bin, daha sonra ise bin 500 seferinin Türkiye üzerinden ulaştırılması söz konusu olacak.
Yeni Rekorlar Bekleniyor
TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğü, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı işbirliğinde BTK ve Orta Koridor'un (TITR- Trans Hazar Uluslararası Taşımalar Birliği) daha aktif hale gelmesi yönünde bölge ülkeleriyle işbirliğini sürdürmeye devam ediyor.
TCDD Taşımacılık, Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü ile işbirliğinde gümrük işlemlerini "Basitleştirilmiş Usul" kapsamında tren başına 10-15 dakikaya düşürürken, BTK demiryolu hattından yapılan taşımalarda güzergah ülkeleri ile anlaşmalar ile piyasa koşullarına uygun ortak tarifelerin uygulamasını sağlıyor. Bu düzenlemelerle BTK ve Orta Koridor'da gittikçe artan yük taşımalarında birçok yeni rekor bekleniyor.
Hız Rekoru 12 Günle Kırıldı
Hatırlanacağı üzere, Trans-Hazar Uluslararası Taşıma Konsorsiyumu tarafından Xi'an'den Orta Koridor üzerinden Köseköy/İzmit (Türkiye) İstasyonuna kadar organize edilen üçüncü tren iki parkurda hız rekoru kırmıştı. Tren, Khorgoz (Çin) geçiş noktasında, Khorgoz-Kazakistan (Altınkol) sınırını geçtikten sonra İzmit Köseköy İstasyonuna 12 günde ulaşmıştı.
Konteynerlerin Bakü limanından Azerbaycan'da bulunan Beyuk-Kesik istasyonuna kadar taşınması standart 24 saat yerine rekor seviyede 14 saat içinde gerçekleşirken, Türkiye parkurunda normalde belirlenen 70 saat yerine konteyner treni Türkiye'yi 50 saatte aşmıştı. Bu taşımalarda yük taşımacılığında ortalama 28 kilometre olan ticari hız 42 kilometreye çıktı.
Türkiye'ye doğru yola çıkan n 6'ncı ve 7'inci trenlerin bazı vagonları ise blok trenlerle Marmaray'dan geçerek İstanbul /Halkalı'ya oradan da Avrupa'ya ulaştırılacak.
Kaynak:
www.tcddtasimacilik.gov.tr