Birleşik Arap Emirlikleri (BAE)'de halen inşaatı devam eden 4.4 milyar dolarlık Dubai metrosunun kırmızı hattının bu yıl Eylül'de, yeşil hattın ise Mart 2010'da hizmete girmesi bekleniyor. Ülkenin başkenti Abu Dabi de yakın geçmişte şehri baştan başa saracak ve aynı zamanda diğer emirliklere de bağlanacak yeraltı ve yerüstü demiryolu taşımacılık projesine start verildiğini açıkladı.
BAE hükümeti aynı zamanda tüm ülkeyi dolaşacak 325 km uzunluğundaki demiryolu ağının yapımından sorumlu Union Rail adlı şirketin resmen kurulduğunu duyurdu. Petrol zengini Suudi Arabistan'ı kuzeyden güneye kesecek ve Ürdün sınırından Riyad'a, oradan da Körfez'deki Ras El Zur'a ulaşacak demiryolu projesinin Ekim 2010'da hizmete girmesi bekleniyor.
SUUDİ ARABİSTAN
Yakın zamanda Suud hükümeti, Mekke ve Medine ile Cidde'yi birbirine bağlayacak yaklaşık 18.5 milyar dolar tutarındaki Harameyn demiryolu projesinin ilk safhası için El Rajhi konsorsiyumu ile yaklaşık 1.8 milyar dolarlık bir anlaşma imzaladı. Geçen ay yayınlanan bir habere göre Harameyn hızlı tren hattı üzerindeki dört istasyonun dizayn işini İngiliz Foster / Partners ile Buro Happold adlı şirketler aldı.
Aynı zamanda Suud Demiryolları Organizasyonu, 1100 km'lik yeni demiryolu projesi için seçilen şirketin gelecek ay açıklanacağını duyurdu.30 yıllık ve 5 milyar dolar değerindeki demiryolu inşa ve işletme projesi için dört Suudlu ve yabancı konsorsiyumun ihaleye katıldığı öğrenildi.
Yine Cidde kentine yapılması planlanan 5.6 milyar dolarlık monoray projesiyle şehirdeki trafiğin önemli ölçüde rahatlaması bekleniyor. Cidde'nin başlıca 12 caddesi üzerine kurulacak raylı sistem projesinin inşaatı üç aşamada tamamlanacak. Yeni taşımacılık sisteminin yıllık işletme masrafının ise 100 milyon doları bulacağı tahmin ediliyor.
KATAR
Doğal gaz zengini Katar'da kapsamlı bir demiryolu projesi için hükümet, Almanya'nın milli demiryolu şirketi Deutsche Bahn (DB) ile geçtiğimiz yıl ön anlaşma imzaladı.
Milyar dolarlık anlaşmaya göre DB, ülkede beş adet raylı sistem kurulmasıyla ilgili teknik ve finansal çalışma yapacak. Ülke içindeki raylı sistem aynı zamanda Körfez demiryollarına da bağlanacak.
PAN-ARAP DEMİRYOLU
Tüm bölge ülkelerini birbirine bağlayacak raylı sistemle ilgili ilk planlar Körfez Dayanışma Konseyi tarafından 1998'de Lübnan'daki bir Birleşmiş Milletler toplantısında yapılmıştı. Ortadoğu'da 2003'e kadar Suriye, Irak, Mısır ve Ürdün ile Suudi Arabistan'da Dammam ve Riyad arasındaki 400 km'lik raylı sistem hariç hiç bir ülkede demiryolu bulunmuyordu. Toplam 20 bin kilometreye ulaşacak projenin ilk fizibilete çalışmasına ise ancak Eylül 2007'de başlandı.
Geçen yıl, çalışmaya Konsey'e üye olmayan Yemen'in de dahil edilmesi ve bu ülkeyle de demiryolu bağlantısı kurulmasına karar verildi. Toplam bin kilometreyi bulacak ek raylı sistem, Umman'ın başkenti Muskat ile Yemen sınırındaki Şihin kentini birbirine bağlayacak.Geçtiğimiz yıl Bahreyn kralı Hamad Bin İsa El Halife, Körfez demiryollarının Türkiye ile bağlanmasını da teklif etmişti.
Kaynak: ZAMAN GAZETESİ |