Vergi Daireleri Otomasyon Projesinin (VEDOP) 3. aşamasının da ay sonunda devreye girmesiyle birlikte vergiyle ilgili bütün işlemler artık elektronik ortamda yapılacak ve takip edilecek. 2007 yılı Temmuz ayında başlanan ve 99 milyon dolarlık ihale bedeli olan VEDOP-3'le ilgili çalışmalar tamamlandı. Yeni sistem bu ayın sonlarında uygulamaya konulacak ve vergi sistemiyle ilgili elektronik altyapı da tamamlanmış olacak.Vergi dairelerinin web tabanlı on line çalışmasını sağlayacak sistem ile Türkiye çapında 585 mal müdürlüğü de otomasyona geçiriliyor.
Gelir İdaresi Bilgi İşlem Merkezinin bankalar ve diğer ilgili birimlerle elektronik entegrasyonunu da güçlendirecek VEDOP-3 ile beyanname verme işleminden sonra vergide tahsilat, haciz, arşivleme ve takip işlemlerinin de elektronik ortamda yapılması sağlanacak.
E-TAHSİLAT VE E-HACİZ
VEDOP-3 ile birlikte hayata geçirilecek bazı işlemler şöyle:
- Vergi daireleri online çalışacak: Mevcut sistemde işlemler yapılıyor, ancak bunlar 1 gün sonra görülüyordu. Yeni sistemde, vergi daireleri de birbirine entegre haline getirildi. Bu şekilde Balıkesir'de faaliyet gösteren A mükellefiyle ilgili bütün bilgiler, Antalya'daki vergi dairesinde de görülebilecek.
- E-Tahsilat: Vergi, ceza ve gecikme zamları, elektronik ortamda tahsil edilecek. Gelir İdaresi Başkanlığı, E-Tahsilata ilişkin yazılım işlemlerini tamamladı. Bankalardan da birer yazıyla sisteme uyum için gerekli altyapıyı hazırlamaları istendi. Bankaların buna ilişkin hazırlıklarını yapmaları ve yazılım işlemlerini tamamlamalarının ardından E-Tahsilata geçilecek. Bankalar, mükelleflerin güncel borçlarının yanı sıra geçmişe dönük tahakkuk bilgilerini de görebilecek. Bu çerçevede geçmiş dönemlere ait vergi borcu, gecikme zammı ve faizi de bir tuşla ekrana gelecek.
Bu sistemde banka vergiyi tahsil ettiği anda vergi dairesindeki “mükellef cari hesabına” işlenecek ve yurdun her yanında her mükellefin borç ve alacakları on line izlenebilecek. Bu şekilde mükellefin vergiyle ilgili durumu da ekrandan anında görülebilecek. Bu uygulama “borcu yoktur” yazısının alımı ve benzeri durumların yarattığı sıkıntıyı da ortadan kaldıracak.
- Mükellef Cari Hesabı oluşturulacak. Bu sistemde, vergi mükelleflerinin bütün vergi borç ve alacakları banka hesaplarında olduğu gibi tek kalemde gösterilecek. Borç ve alacak bir potada eritilecek ve hesapta borç ya da alacak rakamı yer alacak. Bu şekilde her mükellefin durumu tek tuşla anında izlenebilecek.
- E-Haciz: Devletin vadesi geçen vergi alacaklarının tahsili için elektronik ortamda haciz işlemi gerçekleştirilebilecek. Bunun için bankaların yanı sıra önümüzdeki süreçte Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ve Trafik Tescil ile elektronik bağlantılar kurulacak. Otomasyon sistemi ve veri paylaşımı yoluyla, vergi borcunu ödemeyen mükellefin banka hesabının durumuyla, gayrimenkul, araba ve diğer mal varlıkları anında görülebilecek. E-Haciz sisteminde herhangi bir yazışmaya gerek olmadan elektronik ortamda bütün icra işlemleri yapılabilecek.
e-Haciz için de halen pilot uygulamada bulunuluyor.
DEFTER VE FATURALAR ELEKTRONİK ORTAMDA DÜZENLENECEK
- E-Fatura: Pilot uygulaması devam eden e-Fatura sisteminde belgelerin elektronik ortamda düzenlenmesi öngörülüyor.
Gelir İdaresi Başkanlığı halen 6 firmanın bulunduğu ve çok sayıda yeni firmanın talepte bulunduğu E-Fatura için altyapı çalışmalarını sürdürüyor. Bu çerçevede yeni bir “Mesajlaşma ağı” oluşturulacak ve firmaların karşılıklı alış verişini sağlayacak sistem kurulacak. Bankaların yazılım çalışmasını tamamlamasının ardından fatura dahil tüm belgeler internet ortamından düzenlenecek.
- Defterler de elektronik ortamda tutulacak. Buna ilişkin altyapı çalışmaları da önümüzdeki dönem tamamlanacak. Merkezi sistem kanalıyla, vergi denetim elemanlarının defter ve faturalara internet ortamında ulaşmaları temin edilecek.
- Otomatik Arşiv Sistemi: Bütün veriler aynı anda arşive de yüklenecek. Güncel olmayan veriler, burada depolanacak.
- İş Sürekliliği ve Olağanüstü Hal Merkezleri: Bilgilerin yedekleneceği İş Sürekliliği Merkezi Ankara'da faaliyete geçirildi.
Olağanüstü Hal Merkezi ise Konya'da hizmete sokuldu.
- Kağıtsız yazışma: Dokümantasyon yönetimi ve iş akış sisteminin internet ortamına alınmasıyla birlikte bütün yazışmalar elektronik ortamda yapılacak.
GÜVENLİK SİSTEMLERİ YENİLENDİ
Bu arada VEDOP-3 ile birlikte bilgi işlem merkezindeki “LOG Kayıt Sistemi” de güçlendirildi, İdarenin güvenlik sistemi yenilendi.
Aralarında dönemin Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, dönemin Genelkurmay Başkanı Orgeneral Yaşar Büyükanıt ile Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, CHP Genel Başkanı Deniz Baykal ve MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli'nin de bulunduğu bazı kamu görevlileri ve siyasilerin usulsüz şekilde mal varlığı ve vergi sorgulamasına alınmasının ardından bütün şifreler de güncellendi.
Yeni sistemde yapılan bütün işlemlerin, kullanıcı bazında kaydının tutulması sağlanacak. Bu şekilde usulsüz sorgulamaların da önüne geçilecek.
- İnternet Vergi Dairesi yenilendi. İnternet Vergi Dairesi daha kullanışlı olacak şekilde düzenlendi ve mükelleflerin de burada daha fazla işlem yapabilmelerine olanak tanındı.
İnternet Vergi Dairesi, E-İmza ile de uyumlu hale getirildi.
Kaynak: Star Gazetesi