Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / RO-RO TAŞIMACILIĞI

RO-RO TAŞIMACILIĞI

RO-RO TAŞIMACILIĞI13.05.2009

Türkiye RO-RO taşımacılığına hızlı girdi ama, en büyük RO-RO işletmesi değişik nedenlerle bir yabancı sermaye grubuna satıldı. UTİKAD'ın Lojistik Sektör Raporu'nda da bu satışın önemi vurgulanıyor.

Raporda deniliyor ki; RO-RO taşımacılığında en önemli gelişme 2007 yılında ülkemizin en büyük RO-RO filosuna ve en yoğun hatlarına sahip olan UN RO-RO işletmesinin bir uluslararası fon şirketine satılması olmuştur. İşletmenin satışından sonra yaşanan fiyat artışları sektörde, Avrupa taşımalarında stratejik önemi bulunan RO-RO taşımalarının verimliliği ve sürdürülebilirliği konusunda kaygıları artırmıştır.

Raporda yer alan bilgilere göre Deniz Ticaret Odası, RO-RO taşımalarının kapsamına lokomotifler, vagonlar, kendi tekerleğiyle hareket edebilen veya çekilebilen bütün araçlar, makineler, nakil vasıtaları da katmaktadır. Buna göre 2006 yılı sonu itibarıyla RO-RO taşımalarına uygun deniz ticaret filosunda toplam 20 adet RO-RO gemisi bulunmaktadır.

Türkiye'de uluslararası karayolu taşımacılığı yapan işletmelerin araçlarını taşıyan aktif  8 hat bulunmaktadır. Bu hatlardan en yoğun olanı UN RO-RO işletmesi tarafından İstanbul Pendik terminalinden İtalya'nın Trieste Limanı'na verilen servistir.

Söz konusu serviste taşınan araç sayısı 2007 yılında bir önceki yıla göre yüzde 11.9 artarak 64 bin 569'a yükselmiştir. Aynı işletmeye ait Ambarlı-Trieste hattında ise 2007 yılında 20 bin 787 araç taşınmıştır. Çeşme-Trieste, Tekirdağ-Trieste, Samsun-Novorossiysk, Zongundak-Ukrayna, Rize-Poti ve Trabzon-Soçi diğer aktif RO-RO hatlarıdır. Yıllar itibarıyla RO-RO hatlarında taşınan araç sayısına ilişkin verilere bakıldığında, geçtiğimiz 10 yılda, taşıma sayısının yüzde 70.6 arttığı görülmektedir.

Türkiye'nin karayolu komşularına açılan sınır kapılarından 2007 yılı boyunca giriş çıkış yapan araçlara ait rakamlara göre 2007 yılında RO-RO hatlarıyla taşınan karayolu araçlarının sayısı, gümrük kapılarımızdan çıkan araç sayısının yüzde 17.8'ine ulaşmıştır.

Pendik-Trieste hattında taşınan araç sayısı, Kapıkule ve Habur Sınır kapılarından sonra üçüncü sıraya yükselmiştir.

Türkiye'den çıkış yapan araçların yüzde 29'u Kapıkule Sınır Kapısını, yüzde 21'i Irak'a açılan Habur Sınır Kapısı'nı kullanmaktadır. Pendik-Trieste yüzde 9 payla üçüncü sıradadır. RO-RO hatlarının Türkiye'nin uluslararası karayolu sevkıyatlarındaki öneminin anlaşılması için Avrupa'ya yönelik taşımalardaki payına göz atmak gerekir. Buna göre RO-RO hatları ile taşınan karayolu araçlarının sayısı 206 bini geçmiş durumdadır ve toplam Avrupa çıkışlarındaki oranı yüzde 49'u aşmıştır.

Avrupa ile ticaretimiz göz önünde tutulduğunda ihracatımızın yaklaşık dörtte birinin RO-RO servisleri ile taşındığı sonucunu çıkarmak mümkündür. Bu durum RO-RO hatlarının stratejik önemini açıkça ortaya koymaktadır.

Tekrarda yarar var: Uluslararası taşımacılıkta olan biten hakkında en doğru ve toplu bilgiyi UTİKAD yayınlarında bulabildiğim için, sayın okuyucularıma UTİKAD kaynaklı bilgileri aktarıyorum.

Kaynak: Dünya Gazetesi