Tarihi Sirkeci Garında düzenlenen Türk Demiryolu Zirvesi Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun katılımıyla 21 Ekim 2020'de başladı. 4 gün sürecek zirvenin açılışında Bakan Karaismailoğlu konuşma yaptı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından düzenlenen Türk Demiryolu Zirvesi'nin açılışında yaptığı konuşmasında Trans Hazar Uluslararası Taşımacılık Güzergahı Birliğinin üyelerine selam gönderip 21 Ekim Dünya Gazeteciler Gününü kutlamayı ihmal etmedi.
Ulaştırma ve haberleşmede 18 yıldır büyük bir atılım gerçekleştirdiklerini dile getiren Karaismailoğlu, milli bağımsızlığın güçlü bir milli ekonomiden geçtiğini unutmadan ekonomi hedeflerine destek verecek bir ulaşım sistemi inşa ettiklerini anlattı.
Bakan Karaismailoğlu: Türkiye'nin Demiryolları Reformunu Başlatıyoruz
Ulaştırma sektöründe büyük atılımlar gerçekleştirdiklerini söyleyen Bakan Karaismailoğlu tüm bu süreçte demiryollarına da önem verdiklerini belirtti. Ayrıca yapılan yatırımlarla yüksek hızlı tren işletmeciliğinde Türkiye'yi Avrupa'da 6'ncı dünyada 8'inci sıraya yerleştiğini, BTK demiryolu ve Marmaray hattı ile Türkiye'nin uluslararası güzergahta da önem kazandığını kaydetti.
Karaismailoğlu, "Yaptıklarımız elbette yeterli değil. İlk günkü heyecanımızla, Türkiye'mizin ve vatandaşlarımızın çağın gereği olarak artan ihtiyaçlarını bir bir karşılamaya devam ediyoruz. Ülkemizin dünyanın lider ekonomilerinden biri olma hedeflerine gayret ve azimle hizmet etmeyi sürdüreceğiz." ifadelerini kullandı.
"Demiryollarına 18 Yılda 169 Milyar Lira Harcama Yaptık"
Bakan Karaismailoğlu, Türkiye'nin demiryolu hikayesini anlatarak, 2002'den sonra bu alana tekrar yoğunlaştıklarını, 2003-2020 yılları arasında, ulaştırma ve iletişim sektörüne yapılan yaklaşık 907,2 milyar liralık yatırımın yüzde 18,6'sını demiryollarına ayırdıklarını, bu alana 169,2 milyar liraya yakın bir harcama gerçekleştirdiklerini söyledi.
Demiryolu ağını 12 bin 83 kilometreye ulaştırdıklarını dile getiren Karaismailoğlu, sinyalli hat uzunluğunu yüzde 155, elektrikli hat uzunluğunu yüzde 176 artırdıklarını söyledi.
Yüksek hızlı tren hatlarıyla sağlanan tasarruflara değinen Karaismailoğlu, bu önemli projeler sayesinde, karbondioksit emisyonu, enerji, zaman ve bakım giderleri açısından, 2019'da 4 milyar 839 milyon lira tasarruf sağladıklarını bildirdi.
"Demiryolu Araçlarının Türkiye'de Üretilmesi Amacıyla Yerli Sanayiyi Geliştiriyoruz"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, demiryolu araçlarının Türkiye'de üretilmesi amacıyla yerli sanayiyi geliştirdiklerini belirterek, Sakarya'da hızlı tren ve metro araçları, Çankırı'da hızlı tren makasları, Sivas, Sakarya, Afyon, Konya ve Ankara'da hızlı tren traversleri, Erzincan'da yerli ray bağlantı malzemeleri üreten tesisler kurduklarını söyledi.
Bugüne kadar 403 adet yeni nesil milli yük vagonunu hizmete verdiklerini dile getiren Karaismailoğlu, 100 adet daha yerli yük vagonu üretip hizmete alacaklarını bildirdi.
Karaismailoğlu, demir yollarında yük ve yolcu taşımacılığı ile manevra hizmetleri için kendi araçlarını ürettiklerini kaydederek, milli dizel elektrikli lokomotifi ve milli elektrikli tren setini ürettiklerini, bunun yanı sıra hibrit lokomotif ve 5MW gücünde milli elektrikli lokomotif projelerinin sürdüğünü anlattı.
Demiryolu taşımacılığında sağlanan ilerlemelerden bahseden Karaismailoğlu, Bakü-Tiflis-Kars demir yolunun 2023'e kadar Türkiye ile Azerbaycan arasındaki ticaret hacmini 4,4 milyar dolardan 15 milyar dolara çıkarma hedefine çok önemli katkı sağlayacağını aktardı.
"Demiryolu Uzunluğu 16 Bin 675 Kilometreye Çıkacak"
Bakan Karaismailoğlu, demiryollarına yapacakları yeni yatırımlarla, Cumhuriyetin 100. yıl dönümüne ilişkin hayata geçirecekleri hedeflere değinerek, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Yüksek hızlı tren, hızlı tren ve konvansiyonel hatlardaki yeni yatırımlarımızla, 12 bin 803 kilometre olan demiryolu uzunluğumuzu 16 bin 675 kilometreye çıkaracağız. Halen 1.213 kilometrelik YHT hattımızla nüfusumuzun yüzde 42'sine verdiğimiz hizmeti, yeni yüksek hızlı tren ve hızlı tren hatlarının tamamlanmasıyla birlikte yurt sathına yayacağız. Mevcutta 175 milyon tren-kilometre olan kapasitemizi, 342 milyon tren-kilometreye ulaştıracağız. Karasal yük taşımacılığında demiryolu payını yüzde 5,15'ten, yüzde 7'ye, 2035'te ise yüzde 22'ye ulaştıracağız."
Karaismailoğlu, 2023 vizyonu doğrultusunda yolcu taşımacılığında demiryolu payını yüzde 1,3'ten yüzde 3,8'e çıkarmayı hedeflediklerini söyledi.
Demiryollarında yolcu ve yük taşımacılığının artırılmasıyla sağlanacak tasarruftan bahseden Karaismailoğlu, ayrıca kazaların ve gürültü kirliliğinin azalacağını anlattı.
"Demiryolları Reformunu Başlatıyoruz"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, demiryollarında daha önce açıkladıkları Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı'ndan bahsederek, şu ifadeleri kullandı:
"Türkiye'nin demiryolları reformunu başlatıyoruz. Demiryollarımızın coğrafi hakimiyet alanını ve kapsamını genişletecek bu reform süreci fiziki bir büyümeyi getirecek. Bunun yanı sıra teknolojik altyapı ve hizmet süreçleri bakımından gelişmiş, dijitalleşmiş, güvenli bir demiryolu ağına sahip olacağız. Yerli ve milli teknolojileri üretmek, hat kapsama alanımızı genişletmek, mevcut hatlarımızı rehabilite etmek, hizmet odaklı, akıllı ve katma değerli taşımacılığı geliştirmek üzere büyük bir hızla çalışıyoruz."
Karaismailoğlu, 2023 hedeflerine değinerek, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Türkiye'nin en güvenilir ulaşım markası olmak, Avrupa'nın en fazla yük ve yolcu taşıyan demiryolu markası olmak, ekspres hatlarla Avrupa'nın öncü deneyim, kültür odaklı turizm hatlarına sahip olmak ve mutlak müşteri memnuniyetini esas alan sadakat programını geliştirerek, modern bir müşteri ilişkileri yönetim modeline sahip olma hedeflerimiz doğrultusunda çalışmalarımızı sürdüreceğiz."
Karaismailoğlu, bu çalışmaları Türk Demiryolu Zirvesi ile bir kez daha ön plana çıkardıklarını sözlerine ekledi.
Fatih Belediye Başkanı Ergün Turan ise yaptığı konuşmada, demiryollarının ülkelerin gelişmesinde oynadığı rolü anlattı.
Turan, "Yüksek hızlı tren projeleri olmak üzere toplu taşımacılık anlayışını üst perdeye taşıyan yurdumuzu demir ağlarla örmeye devam eden demiryolu taşımacılığı kapasitesini artıran adımlara gururla şahit oluyoruz." dedi.
Kara Tren Uğurlandı, Hızlı Tren Karşılandı
Programın açılışının ardından Bakan Karaismailoğlu ve beraberindeki heyet, 1960'ta Eskişehir'de üretilen ve zirve için Sirkeci Garı'na getirilen "kara treni" İzmir'e uğurlamak için perona geçti.
Karaismailoğlu, burada yaptığı konuşmada, Sirkeci Garı'nın İstanbul ve Türkiye için öneminden bahsederek, şu ifadeleri kullandı:
"Hatta dünya için ne kadar önemli olduğunu anlatmaya gerek yok. İnşallah burada çok güzel işler yapıp, burayı hayata, İstanbullulara, Fatihlilere kazandıracağız. Bugün bu Demiryolu Zirvesi'ni Sirkeci Garı'nda yapmamızın önemli bir gereği vardı. Sirkeci Garı'nın İstanbul için verdiği hizmetleri hatırlamak gerekiyor. O yüzden burası tarihine, kültürüne yakışır biçimde vatandaşımızın kullanımına açılacak. Bugün itibarıyla burada, 4 gün boyunca, demiryolu vizyonumuzu anlatan çok güzel bir program gerçekleştireceğiz."
Karaismailoğlu, uğurlanan "Karakurt" treninin 1960'ta Eskişehir'de tamamen yerli imkanlarla ve yerli mühendislerle imal edildiğini kaydederek, "Artık yeni nesil teknolojilerle aynı fabrikada hibrit lokomotifler üretilmeye başlandı. Vatandaşlarımız Türk demiryolu tarihini bundan sonra Sirkeci Garı'nda izleyebilecek." dedi.
Konuşmanın ardından demiryollarında yaşanan tarihsel gelişmeyi göstermek adına kara tren uğurlanırken, yüksek hızlı tren karşılandı.
Kaynak: www.tcddtasimacilik.gov.tr