Küresel dinamikler dış ticareti sürekli şekillendiriyor. Kimi zaman açık kimi zaman da örtülü bir şekilde yapılan ambargolar, bu rotalarda çalışan firmaları yakından ilgilendiriyor. UTİKAD Denizyolu Çalışma Grubu Üyesi Ahmet Aytoğan, bu noktada riskli bölgelerle faaliyetleri olan şirketler için altın değerindeki önerilerini maddeler halinde paylaştı.
Uluslararası gelişmeler, ülkeler arası ilişkiler ve bölgesel sorunlar lojistik sektörünün sorunlar listesinde her zaman üst sıralardaki yerini korur. Gerek taşımacılık süreçlerinde izlenen rotalar gerekse ürünlerin ulaştırılacağı hedef bölgeler, lojistik zincirinin halkaları için bazı tehlikeleri de beraberinde getiriyor. UTİKAD tam da bu noktada üyeleri için rehber niteliğinde bir çalışmaya imza attı. Denizyolu Çalışma Grubu bünyesinde, UTİKAD Eğitmeni ve Denizyolu Çalışma Grubu Üyesi Ahmet Aytoğan tarafından ‘riskli ülkeler’ olarak nitelendirilen destinasyonlara taşımacılık faaliyetinde bulunan üye firmalar için altın değerinde tedbir önerileri sıralandı.
1- Riskli ve ambargo olduğu değerlendirilen ülkeler ile yapılacak sevklerde, en az sorumluluk alınacak şekilde anlaşma yapılmalı (INCOTERMS; FOB / FCA / EXW vb.) yani navlun sözleşmesinden kaçınılmalı. Destinasyon acentesinin navlun sözleşmesi ile hareket edilmesi tavsiye ediliyor.
2- Şirketlerde seçicilik: Finansal istihbarat yapılmalı; güçlü ve kalıcılığı netleşmemiş olan firmalarla çalışılmamalı.
3- Eşya seçiciliği 1: Mal bedeli ucuz hiçbir ürün firmanın güvenirliliği ve kalıcılığı onaylanmamışsa taşınmamalı.
4- Eşya seçiciliği 2: Mal bedeli bir sorun anında (mal çekilmemesi, demuraj - liman ardiyesi oluşması vb.) müşterinin sizinle irtibatta kalmak zorunda olmayacağı bir bedel ise taşıma kabul edilmemeli.
5- Eşya seçiciliği 3: Al bedeli düşük veya hiç bedel olmasa dahi firma kalıcı ve güvenilir ise eşya taşıması yapılabilir.
6- Eşya taşıma görüşmeleri yapılırken Suudi Arabistan, Fas vb. örtülü ambargo uygulayan ülkelerin durumlarına dikkat çekilerek olası olumsuzlukların müşterilere "yazılı" iletilmesi kritik öneme sahip.
7- Bu ve benzeri ülkelere düzenlenecek taşıma senetleri eşya bedelinin tahsilinde yüzde yüz güven yoksa asla ve asla "seawaybill" olmamalı. Kesin olarak konşimento düzenlenmeli. Düzenlenen konşimentonun da "devredilemez" "straight - not negotiable" şeklinde düzenlenmemesi öneriliyor. Konşimentonun "Emre = to order" olması ihracatçıya güven sağlar. Ama ödeme gerçekleşip to order konşimento gönderilirken shipper cirosu unutulmamalı. Yapılacak cironun da "tam ciro" şeklinde yapılması öneriliyor.
UTİKAD Dergi'nin 23. sayısına ulaşmak için
tıklayınız.
UTİKAD Dergi'nin 24. sayısı çok yakında sizlerle!