Türkmenistan devletinin almış olduğu tedbirler nedeniyle kapalı tutulan sınır kapıları kullanılan yolu tek yöne indirmiş, zorunlu olarak Azerbaycan üzeri güzergah kullanılmak durumunda kalınmıştır.
Bir süredir dünya genelini etkisi altına alan pandemi bir çok sektörü olumsuz yönde etkilediği gibi nakliye sektöründe de oldukça olumsuz etkiler meydana gelmiştir. Ülkelerin kendi bünyelerinde aldıkları tedbirler sebebiyle lojistik alanında zaman zaman aksaklıklar meydana gelmiştir. Ülkemizin en yoğun ticari çalışmaları içerisinde bulunduğu ülkelerden biri olan Türkmenistan tedbir alma konusunda oldukça sıkı kurallar getirmiş, salgının başladığı ilk günlerde almış oldukları sınır kapılarını kapatma önlemleri günümüz itibarı ile kısmi şekilde halen devam etmektedir.
Alınmış olan bu sıkı tedbirlerden dolayı Türkiye’den Türkmenistan’a taşımacılık çalışmalarında kullanılan standart güzergahlar da değişiklikler meydana gelmiştir. Ülkemiz genelinde lojistik faaliyetlerini sürdürmekte olan Türkmenistan nakliye firmaları ortaya çıkan bu değişikliklerden hoşnut olmasalar da başka bir formül bulunamadığından ortaya çıkan durumu kabullenmek durumunda kalmışlardır.
Ülkemizden Türkmenistan’a yapılan sevkiyatlarda ağırlıklı olarak kullanılmakta olan güzergah İran üzeri kullanılan yoldur. Bu yol taşınmakta olan yükün teslimat süresinin oldukça kısa zamana tekabül etmesine sebep oluyorken Gürcistan, Azerbaycan üzeri kullanılan yol hem maliyetin artması hem de varış süresinin uzamasına sebep olmaktadır.
Türkmenistan devletinin almış olduğu tedbirler nedeniyle kapalı tutulan sınır kapıları kullanılan yolu tek yöne indirmiş, zorunlu olarak Azerbaycan üzeri güzergah kullanılmak durumunda kalınmıştır. Taşıma yapan nakliye araçlarının Azerbaycan’ın Bakü limanından Türkmenistan’a hareket eden roro gemileri ile geçmeleri gerekmekte iken Türkmen sınırları içerisine sadece dorse gönderimine izin verilmektedir. Tır çekicisinin Bakü limanında dorsenin yükü teslim edip gelmesini beklemesi gerekmektedir. Türkmenistan nakliye hattının bu denli zorlaştırıldığı dönem içerisinde ülkeye yapılan ihracatın da nakliye çalışmalarının da normal seviyelerin altına düştüğü görülmektedir.
İçinde bulunduğumuz süreç içerisinde dünya genelinde etkisinin azaldığı görülen salgının bir çok ülke tarafından alınan tedbirlerin esnetilmesi neticesine ulaşmıştır. Bu vesile ile Türkmenistan devleti de aldığı sıkı tedbirlerde esnekliğe gitmiş, İran üzeri güzergahın kullanımına direk servis değil de sınır kapılarından aktarmalı veya dorse göndermeli geçişlere müsaade etmeye başlamıştır.
Kısmi olarak alınan esneklik kararları dahi Türkiye-Türkmenistan hattının yeniden eski hareketliliğine kavuşmasına yetmiştir. Alınan kararlar neticesinde ülkeye yapılan ihracat oranları tekrar yükselişe geçmiş, yapılan nakliye çalışmaları da eski yoğun günlerine kavuşmaya başlamıştır.
Haber: Mehmet Ali BAL
Kaynak:
lojiport.com