Çin, Kazakistan. Hazar Denizi, Azerbaycan, Gürcistan’dan Türkiye üzerinden Avrupa’ya ulaşan Trans – Hazar Uluslararası Taşıma Güzergahının geliştirilmesi amacıyla faaliyetlerini sürdüren Trans – Hazar Uluslararası Taşıma Güzergahı Uluslararası Birliği ülke temsilcileri (TITR Uluslararası Birliği) 24 Eylül 2021 tarihinde Azerbaycan / Bakü’de bir araya geldi.
TITR’nin Genel Kurulu için bir araya gelen toplantıda birliğin daimi üyeleri olarak; Azerbaycan Demiryolları Şirketi, Azerbaycan Hazar Denizi Gemiciliği Şirketi, Aktau Uluslararası Deniz Ticaret Limanı Ulusal Şirketi, Bakü Uluslararası Deniz Ticaret Limanı Şirketi, Gürcistan, Kazakistan Ukrayna Demiryolları, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü ve birliğin ortak üyeleri olan şirketlerin temsilcileri katıldı.
Birliğin yönetim kurulu üyesi olarak genel kurul toplantısına katılan TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürü Hasan Pezük Genel Kurulun açılış konuşmasında; Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının en önemli halkasını oluşturduğu Orta Koridor’un Asya ile Avrupa kıtaları arasındaki taşımacılıktaki öneminin güçlenerek devam ettiğini ve artan bir yük talebi bulunduğunu dikkat çekerek pandemi döneminde, Orta Koridor’un dost ülkelerle ticaretin devamlılığının sağlanmasında önemli bir ulaşım kapısı olduğunu belirtti.
"Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının işletmeye açıldığı 30 Ekim 2017 tarihinden bugüne kadar 1.244.269 ton yük taşındı"
Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının işletmeye açıldığı 30 Ekim 2017 tarihinden bugüne kadar 15 Eylül 2021 itibariyle yaklaşık taşınan yük miktarının 1.244.269 tona ulaştığı bilgisini veren Pezük, BTK hattı üzerinden başlatılan Türkiye-Rusya demiryolu taşımaları ile yeni bir Kuzey-Güney koridoru oluşturularak farklı destinasyonlarda farklı ürün gruplarının taşınmasına imkân sağlandığını ifade etti.
"Marmaray, uluslararası ticarette Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının ülkemize kazandırdığı ekonomik güce ek olarak zaman ve enerji tasarrufu sağlayarak çevreci ve hızlı ulaşımın en büyük destekçisidir."
Orta Koridor’dan Çin- Türkiye- Avrupa hattında 2019 yılında başlatılan blok konteyner tren seferlerinin giderek arttığını belirten Genel Müdür Hasan Pezük konuşmasında şunları söyledi:
"15 Eylül itibariyle Çin’den Türkiye’ye 7.204 TEU konteyner ile 165.306 ton yük taşınırken Türkiye’den Çin’e 514 TEU konteyner ile 10.693 ton yük taşındı. Orta Koridor’un altın halkası olan Marmaray Boğaz Tüp Geçişinden 2020 yılı başından itibaren yük trenleri geçiş yapmaya başlarken Asya ile Avrupa kıtaları arasında kesintisiz demiryolu yük taşımacılığına adım atıldı. Kesintisiz demiryolu taşımacılığına imkan sağlayan "Asrın Projesi" Marmaray, uluslararası ticarette Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının ülkemize kazandırdığı ekonomik güce ek olarak zaman ve enerji tasarrufu sağlayarak çevreci ve hızlı ulaşımın en büyük destekçisidir. "
Pezük ayrıca, "Türkiye, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ile Orta Koridor’un etkinliğini ve verimliliğini arttıran yatırımları hızla sürdürmektedir. İnşası devam eden hızlı demiryolu hattı projelerinin yanı sıra Kars Lojistik Merkezi Mayıs 2021 ‘de tamamlanarak faaliyetlerine başlamıştır. Ayrıca taşımalardaki zaman ve maliyetleri azaltmak amacıyla yeni uygulamalara geçilmektedir. Bu kapsamda, ülkemiz tarafından Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Orta Koridor üzerinden gerçekleştirilen demiryolu yük taşımalarında 10 Eylül 2021 tarihinden itibaren CIM/SMGS ortak taşıma belgesinin kullanılmasına başlandı. Böylece, taşımalarımızda zaman ve maliyet tasarrufu sağlanmaktadır." dedi.
Genel Müdür Hasan Pezük, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü olarak dost ve kardeş ülkelerle TITR Uluslararası Birliğin çatısı altında olmaktan son derece gurur duyduklarını belirterek, " "Bugüne kadar hep birlikte, özveriyle ve dayanışma içerisinde örnek bir çalışma gerçekleştirdik. Bu çalışmalar sayesinde Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Orta Koridor, artık doğu-batı demiryolu bağlantıları içerisinde en güvenilir, en kolay, en ekonomik ve iklime en elverişli demiryolu koridoru olarak ön plana geçmektedir. Bu koridor sadece bir ulaşım yolu değil, ülkelerimizin kalkınmasına ivme kazandıran, dostluğumuzu, kardeşliğimizi pekiştiren, dayanışmamızı pekiştiren, kıtalara can suyu veren Demir İpek yoludur. Bu koridorun etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması için hükümetimiz ve bakanlığımızın yanı sıra TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü olarak büyük bir çaba gösteriyoruz. "
Kaynak: www.tcddtasimacilik.gov.tr