Avrupa karayolu navlun oranları 2022 yılının ilk çeyreğinde tüm zamanların en yüksek seviyesine alıştı. Bu artışta; akaryakıt fiyatlarındaki artış, artan maliyetler, Ukrayna Savaşı, arz ve kapasite kesintileri ile mevzuat değişikliklerinin büyük etkisi oldu.
IRU’nun resmi internet sitesinde yer alan bilgiye göre Avrupa karayolu navlun oranları endeksi artan maliyet baskıları, arz ve kapasite kesintileri, mevzuat değişikliği ve Ukrayna'daki savaşın etkileriyle 2022'nin ilk çeyreğinde tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaştı. Benchmark endeks oranı bir önceki çeyreğe göre 4,3 puan artarken, 2021'in ilk çeyreğine göre 7,5 puan arttı. Ukrayna'daki savaşın etkileri maliyetleri artırmaya devam ettikçe, navlun oranlarının 2022'ye kadar yüksek kalması bekleniyor
Endekste öne çıkan notlar şu şekilde:
2022 yılının ilk çeyreğine göre Avrupa Karayolu Navlun Oranı gösterge endeksi, 2021'in 4'üncü çeyreğine göre 4,3 puan ve 2021'in ilk çeyreğine göre 7,5 puan daha yüksek olan 110,9'da gerçekleşti.
Avrupa genelinde çeyrek dönemlerde art arda yedinci kez artış gerçekleşti.
Avrupa pazarlarında yıllık ortalama %52,7 artışla artan yakıt maliyetleri ve devam eden sürücü sıkıntısı, Avrupa genelinde karayolu navlun maliyetlerini ve oranlarını artırmaya yardımcı oldu.
2021'de Avrupa genelinde 425 bin sürücü açığı vardı ve bu açık devam ediyor. Durum Ukrayna'daki savaşla daha da kötüleşti.
Enflasyondan kaynaklanan oynaklık ve Ukrayna'daki savaşın etkileri maliyetleri artırmaya devam ettikçe, navlun oranlarının 2022'ye kadar yüksek kalması bekleniyor, ancak enflasyon sabitlendikçe genel talep düşebilir ve oranlar üzerindeki yukarı yönlü baskıyı hafifletebilir.