Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / TCDD PROJEYE DOYMUYOR

TCDD PROJEYE DOYMUYOR

TCDD PROJEYE DOYMUYOR08.06.2009

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) kabuk değiştirmeye devam ediyor. Ankara-Eskişehir Hızlı Tren Projesi ile tarihi bir eşikten geçen TCDD, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yıldönümü olan 2023 yılına kadar hızlı tren demiryolu ağını bin 197 kilometreye çıkarma hedefi belirledi. TCDD, bu projeler tamamlandığında yılda 40 milyon yolcuya hizmet verilebilecek duruma gelecek. Yeni hedeflerle ibresini ileriye çeviren TCDD, son 6 yılda yaşama geçirdiği projelerin yanı sıra yeni projeler için de çalışma yapıyor.

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Transport’a, TCDD’nin projeleri hakkında çarpıcı açıklamalar yaptı. Karaman, bu çerçevede önceliği ray yenileme ve bakım-onarım çalışmalarına verdiklerini söyledi. Karaman, TCDD’nin 125 bin ton raya alacağını belirterek, “Kredi için İslam Kalkınma Bankası ile görüşme yapıldı ve sonuçlandırıldı. En yakın sürede uluslararası ihaleye çıkılacak” dedi.

“Söz konusu ihalenin tutarı 100-150 milyon dolar arasında değişecek” diyen Karaman, 125 bin ton rayla 1000 kilometre yeni yol yapılabildiğine dikkat çekti. Türkiye’de 100 yıldır el değmemiş demiryolu hatları bulunduğunu vurgulayan Karaman, “Son dönemde 535 kilometre yeni yol, 5 bin 915 kilometre yol bakımı ve 690 kilometre yol yenilemesi yapıldı. Bu alımın ardından yollarımızı yenilemeye devam edeceğiz.” dedi.

Irak pazarına yönelik ihracatta kilit rol üstlenen Güney Demiryolu Hattı’nın 81 milyon TL harcamayla yenilendiğini anlatan Karaman, “Güney Demiryolu Hattı, GAP Bölgesi’nde üretilen ürünlerin ihracı için de çok önem taşıyor. 420 kilometre uzunluğundaki Gaziantep-Nusaybin Demiryolu Hattı’nın 178 kilometrelik kesiminin, 83 kilometresi yenilendi. Geriye kalan bölüm, bu yıl tamamlanacak” diye konuştu.

Karaman, 152 yıllık İzmir-Aydın Demiryolu Hattı’nın da bu dönemde yenilendiğini anımsatarak, 132 kilometrelik hat için 32 milyon dolarlık harcamayla, alt geçitler, üst geçitler, raylar, traversler ve bağlantı noktalarının onarımının yapıldığını, hattın yenilendiğini vurguladı.

ANKARA’YA YENİ GAR

TCDD, Ankara merkezli olmak üzere Eskişehir-İstanbul, Sivas ve Konya yönüne gidecek hızlı trenler için Başkent’e görkemli son derece merkezi konumunda bulunan Ankara’ya hızlı tren garı yapacak. TCDD, Başkent’in simge yapıları arasında yer alacak gar için proje hazırlıklarını da büyük ölçüde tamamladı. Süleyman karaman, Ankara’ya inşa edilecek garın, benzerleri Avrupa’da görülen kentin cazibe merkezlerinden biri olacağını anlattı. Garda, alışveriş merkezleri, ofisler, sinema salonları, restoranlar, cafeler, oyun salonları bulunacak.

 

HIZLI TRENDE DURMAK YOK

TCDD Genel Müdürü Karaman, yapımı süren hızlı tren projelerine ilişkin de bilgi verdi. Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi’nin alt yapısının inşaatının tamamlandığını kaydeden Karaman, “Ray döşemesine başlandı. Hattın işletmeye açılmasıyla Ankara-Konya seyahat süresi 1 saat 15 dakikaya inecek. Mevcut durumunda seyahat süresi (Ankara-Eskişehir-Afyon),  10.5 saati buluyordu. 12 saat 25 dakika olan Konya-İstanbul arası yolculuk süresi de 3 saat 30 dakikaya inecek. Böylece, büyük bir sanayi ve üniversite şehri olan Konya da hızlı tren projesiyle, büyük metropol şehirler arasına girmiş olacak” dedi.

Karaman, Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi’nin, Yerköy-Yozgat-Sivas etabının temelinin atıldığını anımsattı. Projeyle, 602 kilometrelik mevcut hat, 141 kilometre kısalarak 461 kilometreye inecek. Ankara-Sivas arası Seyahat süresi de 2 saat 50 dakikaya düşecek. Karaman, Sivas Demiryolu Hattı’nın, Türkiye’nin batısından doğusuna uzanan demiryolu ağının önemli bir noktasını oluşturduğunu vurgulayarak, “Ankara-Sivas hattı aynı zamanda Avrupa’nın Kafkaslar ve Ortadoğu ülkelerinin bağlantısını sağlayan hattın üzerinde yer alıyor” dedi.

BÜYÜKŞEHİRLERE RAYLI SİSTEM DESTEĞİ

Karaman, TCDD’nin büyük şehirlerin raylı sistemlerine de destek olduğunu, bu çerçevede İzmir’de Ege Ray Projesi’ne büyük katkı sağladıklarını söyledi.

Karaman, Ankara için kritik önemde olan Başkent Ray’a da değinerek, şöyle devam etti: “Başkent Ray Projesi, banliyö standardını, metro standardına yükseltiyor. Başkent Ray ile 24 kilometrelik Ankara-Sincan ile 12 kilometrelik Ankara-Kayaş arası metro standardına kavuşacak. Günlük 131 sefer ile 40 bin yolcu taşınırken, Başkent Ray’ın hayata geçmesiyle 32 banliyö seti ile 246 sefer yapılacak ve toplam 300 bin yolcu taşınacak” diye konuştu.

LOJİSTİKTE BÜYÜK HEDEF

Karaman, Türkiye’yi Ortadoğu’nun lojistik üssü haline getirmek istediklerini söyledi.

Bu alanda 5 yılda 12 proje hazırlandı. Bunlardan ilki İzmit Lojistik Merkezi. Bunun, Türkiye’nin ihracatına 3,2 milyar dolar kazandıracağı hesaplanıyor. Projesi tamamlananlar arasında Eskişehir, Denizli, Samsun ve Kayseri Lojistik Merkezleri de yer alıyor. Bunların ekonomiye toplam katkısının 11,8 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor.

Kaynak: Transport Dergisi

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr