Bakan Çağlayan, Rusya'nın “4 bonus belge sistemi”ni kaldırması nedeniyle, taşımaların üçüncü ülke araçları ve UBAK Belgeli araçlarca yapılabildiğini kaydetti.
Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, MHP Hatay Milletvekili İzzettin Yılmaz'ın Türk TIR'larının Rusya'ya geçememe nedenine ilişkin soru önergesini yanıtladı. Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, Rusya'nın tek taraflı olarak Türk plakalı araçlara uyguladığı “4 bonus belge sistemi”ni kaldırması nedeniyle taşımaların 3'üncü ülke araçları ve UBAK belgeli Türk araçlarınca yapılabildiğini belirtti. Çağlayan, “Taşıma pazarındaki bu sıkışıklık fiyatlara yansımakta, ihracatçılarımız yüksek miktarda navlun ücreti ödemek zorunda kalmaktadırlar” dedi.
ÜÇÜNCÜ ÜLKE MUAMELESİ
Rusya'ya yönelik ihracatın yüzde 40'ının karayolu ile yapıldığını belirten Çağlayan, 2008 yılında toplam 38 bin 700 karayolu taşımasının gerçekleştirildiğini söyledi. Bunlardan 17 bin 926'sının Türk plakalı araçlarla, 3 bin 271 adedinin Rus plakalı araçlarla ve yaklaşık 17 bin 500 adedinin de üçüncü ülkeler plakalı araçlarla yapıldığını belirtti. “2008 yılı sonuna kadar uygulanan ve 5 bin adet sabit ve her bir Rus aracının Türkiye'den yüklenmesi karşılığında alınan 4 bonus belge sistemi kapsamında gerçekleştirilen taşımacılık, sektörümüzü tam olarak tatmin etmemekle birlikte Rusya taşımalarındaki etkinliğimizin sürmesini sağlamıştır” diyen Çağlayan, şunları kaydetti:
ANLAŞMA GEÇERSİZ SAYILDI
“Bununla birlikte 20-21 Nisan 2009 tarihinde gerçekleştirilen toplantıda Rusya Federasyonu tarafı bugüne kadar üzerinde mutabık kalınmış bütün hususları tek taraflı olarak geçersiz saymış, Türk tarafının anlaşmalardan doğan geçiş belgesi haklarını vermeyeceğini beyan etmiştir” dedi. Rus tarafının her bir 500 Rus taşıması karşılığında, bu taşımaların bitimini takiben Türk tarafına 500 ilave kota verilmesini öngören yeni bir sistem önerisinde bulunduğunu kaydeden Bakan Çağlayan sözkonusu görüşmelerin herhangi bir uzlaşmaya varılmaksızın sonuçlandığını ifade etti.
Bizi kırmızı hatta aldılar
Bakan Çağlayan Rusya'ya ülkeye yönelik ihracatımızda, genel ticaretimizde küresel ekonomik krizden kaynaklanan gerilemenin üzerinde bir düşüş yaşanmasının temel sebebini de şöyle açıkladı: “Rusya Federasyonu'nun Türk ihraç ürünlerini kırmızı hatta alarak uzun zaman kayıplarına ve dolayısıyla maliyet artışlarına sebebiyet veren gümrük uygulamalarıdır. Taşımacılık pazarı her ülke firmalarına olduğu gibi Rus firmalarına da açık olup Türk taşıma firmalarının tabi olduğu kurallar, Rus firmaları için de geçerli bulunmaktadır. Hiçbir ülke firmasına ayrımcı bir muamele hukuken ve fiilen yapılmamaktadır. Sözkonusu serbest taşımacılık piyasasında yerli veya yabancı tüm firmalar, fiyatları ve verdikleri hizmet kalitesi oranında pay almaktadırlar.” Çağlayan, 2008 yılı itibariyle Türkiye'den Rusya'ya yönelik karayolu ile ihraç taşımalarının yüzde 46'sının Türk plakalı araçlarla gerçekleştirildiğini kaydetti.
Geçiş belgesi kalmadı
Halihazırda Türk taşımacıların elinde Rus geçiş belgesinin kalmadığına işaret eden Bakan Çağlayan, taşımaların 3'üncü ülke araçları ve UBAK belgeli Türk araçlarınca yapıldığını söyledi. Bakan Çağlayan taşıma pazarındaki bu sıkışıklığın fiyatlara yansıdığını, ihracatçıların yüksek miktarda navlun ücreti ödemek zorunda kaldığını vurguladı.
Kaynak: YENİ ŞAFAK |