Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / TÜRKİYEDE Kİ SAĞLIK VERGİSİ YABANCI GEMİLERİ CEZALANDIRIYOR

TÜRKİYEDE Kİ SAĞLIK VERGİSİ YABANCI GEMİLERİ CEZALANDIRIYOR

TÜRKİYEDE Kİ SAĞLIK VERGİSİ YABANCI GEMİLERİ CEZALANDIRIYOR21.07.2009

Avrupa Birliği limanlarında uygulanmaktan vazgeçilen 'Sağlık Vergisi'ni Türkiye sürdürüyor. Bu yüksek oranlı verginin durumun yabancı gemiler için Tevfik yerine ceza olduğu ifade ediliyor.

 

EUROCAG-Avrupa RoRo Taşıyıcıları Eylem Grubu Başkanı James W. Dempster Sanitary Dues-Sağlık Vergisi'nin dünya genelinde artık hemen hiçbir temel gerekçesi kalmadığını ve AB limanlarında artık böyle bir verginin yer almadığını belirterek, Türkiye'deki uygulamayı eleştirdi. Dempster, Türkiye'nin dünyanın en pahalı tarifeyle birinci sırada yer aldığını belirterek "Türkiye'de hiçbir hizmet sunulmadan alınan sağlık vergisi nedeniyle Türk limanlarını kullanan yabancı gemiler teşvik yerine cezalandırılmaktadır" dedi.

AB limanlarında alınmaktan vazgeçilen Sağlık Vergisinin Türkiye'de liman ücretlerinin yaklaşık üçte birini oluşturduğunu kaydeden James W.Dempster, Avrupa limanları arasında sefer yapan RoRo tipi gemi çalıştıran armatörlük firmalarının 11 yıldan beri sektörün birliği olarak hizmet verdiklerini söyledi.

Uğrak yaptıkları limanlar arasında Türk limanlarının da yer aldığını işaret eden Dempster " Türk limanlarında kalmış olan Sağlık Vergisi'nin varlığı kadar, bir de akıl almayacak kadar yüksek bir tarifenin uygulanması bizim sıkıntılarımızı ve rahatsızlığımızı artırmaktadır. Değil ki tüm liman hizmetlerinin yüzde 30 'u gibi bir oranın Sağlık Vergisi oluşu da şaşırtıcı gelmektedir.

Sağlık Vergisi adı altında bir verginin dayatılmasının AB Denizcilik Komitesi ve bağlı komiteler arasında derin tartışma ve şikâyet konusu olmaya devam ettiğini belirten Dempster, bu konuda 2007 yılından itibaren Belçika 'da Türk Büyükelçiliği 'ne dahi bir rapor iletildiğini ve raporun Ankara'daki yetkililere ulaşmasını beklediklerini, fakat hiçbir cevap alınmadığını söyledi.

 

Hizmet vermeden vergi

Hiçbir hizmet sunulmadan alınan bu verginin hiç olmazsa kabul edilebilecek bir seviyeye indirilmesi için Türkiye'de Ulaştırma Bakanlığı dâhil ilgili kuruluşlarla 2007 yılında bir toplantı yaptıklarını belirten Dempster, Türk yetkililerin kendilerine hak verdiğini ve Sağlık Vergisi'ni önemli ölçüde düşüreceklerini söylediklerini, fakat bugüne kadar bir değişiklik olmadığı gibi daha da artırıldığını açıkladı.

Türk limanlarına uğrak yapan gemilere yönelik Sağlık Vergisi'nin geçen sene yüzde 7 düşürmesine rağmen bu yılbaşında yüzde 15 artırılmasının derin şaşkınlık yarattığını işaret eden Dempster, maliyetleri kısmak istedikleri küresel ekonomik kriz ortamında bu artışın çok olumsuz etkiler yarattığını söyledi.

Sağlık Vergisi konusunu Deniz Ticaret Odası yetkilileri ile ortaklaşa gündeme getirmek istediklerinde Deniz Ticaret Odası gibi Türk kuruluşların geri çekildiklerini vurgulayan Dempster "AB limanlarında artık alınmamasına rağmen Türkiye'de liman ücretlerinin önemli bir kısmını oluşturan Sağlık Vergisi'nden Türk denizcilik örgütlerinin şikâyetçi olmamaları AB- Eurocag ve diğer AB denizcilik örgütleri nezdinde bazı sorulara neden oluyor'' dedi.

 

Cezalandırılıyoruz

Türk limanlarını kullanarak ülke ekonomisine destek veren gemileri teşvik etmek yerine cezalandırıldığını'' ileri süren Dempster, Sağlık Vergisi'nin Türk Hazinesi için vergi ihtiyacı açısından bir kaynak görülmesinin anlaşılır ölçülerin dışında olmasının dahi kabul edilemez bir durum yarattığını vurgulayarak, Sağlık Vergisi'nin yarattığı olumsuz ortamı yatıştırmak adına, kabul edilebilir sınırlara çekilmesi için Türkiye'deki ilgililere gönderdikleri raporlara cevap dahi verilmediği belirtti.

Çaresizlik karşısında sorunu AB Komisyonu'nun gündemine getirdiklerini aktaran Dempster, AB'nin taşıma araçlarından ileri gelen karbondioksit salınımının düşürülmesi hedefine uygun olarak kara taşımacılığını özendiren uygulamalara karşı çıktığını hatırlatarak, "Çok güçlü TIR filosunu sahip olan Türkiye'nin RoRo hatlarından daha fazla yararlanabilmesi için yakın limanlar arası taşımaların rekabet gücünü artıracak önlemler alması gerekir. Rekabet gücünü artırmak dediğimizde alabildiğine yüksek tutulan Sağlık Vergisi'nin durumu da yer almaktadır. " dedi.

EUROCAG ve Avrupa Topluluğu Gemi Sahipleri Birliği'nin (ECSA) Mayıs ayı verilerine göre 17 bin dwt net taşıma kapasiteli 180 metrelik bir gemi Türk limanlarından yaklaşık 16 bin avroya hizmet alabilirken, bunun yüzde 30'unu oluşturan 4 bin 800 avro Sağlık Vergisi 'ne gidiyor.

AB limanlarında artık uygulanmayan Sağlık Vergisi, aynı büyüklükteki bir gemi için İsrail'in Aşdod limanında 81 avro ve Mısır'ın İskenderiye limanında 45 avro düzeyinde iken

EUROCAG üyelerinin son 3 yılda Türkiye'ye ödedikleri sağlık vergisi toplamı 7 milyon dolara ulaşıyor.

 

 

Eurocag-Avrupa RoRo Gemileri Birliği Eylem Grubu

1998 'den beri sektörün sivil toplum örgütü olarak hizmet veren Eurocag bünyesinde

Cobelfret Ferries N.V, Flota Suardiaz, Finnlines, "K" Line European Sea Highway Services (KESS), The Grimaldi Group Naples, Neptune Lines of Greece, The United European Car Carriers (UECC), Transfennica Ltd, Mitsui O.S.K. Louis Dreyfus Lines, Van Uden Lines, Stena RoRo AB, DFDS Tor Line ve Norfolk Line yer almakta.

Kaynak: Referans Gazetesi