Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / ÇİN’İN YENİDEN DÜNYA PAZARLARINA DÖNMESİ, TÜRKİYE’NİN ELİNİ ZAYIFLATIYOR

ÇİN’İN YENİDEN DÜNYA PAZARLARINA DÖNMESİ, TÜRKİYE’NİN ELİNİ ZAYIFLATIYOR

ÇİN’İN YENİDEN DÜNYA PAZARLARINA DÖNMESİ, TÜRKİYE’NİN ELİNİ ZAYIFLATIYOR27.04.2023İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, pandemi döneminde küresel tedarik zincirindeki bozulmanın etkisiyle Avrupa'nın tedarik merkezi haline gelen Türkiye'nin, Çin'in yeniden dünya pazarlarına dönmesi nedeniyle, tedarikçi konumunu korumakta giderek zorlandığını dile getirdi.

İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi nisan ayı meclis toplantısında konuşan İzmir Şubesi Başkanı küresel deniz taşımacılığında 2022 sonundan itibaren başlayan navlunlarda düşüş eğiliminin hız kestiğini aktararak, "Şangay Konteyner Endeksi, 21 Nisan haftasında yüzde 3,4 artarak 20'lik konteyner için 1037 dolara yükseldi. Ancak gemi sahiplerinin verdiği yeni konteyner gemi siparişlerinin toplamda 7,54 milyon TEU ile rekor seviyeye yükselmesi, gemi arz kapasitesinde aşırı büyüme yaratabilir. Konteyner taşımacılığında belirli hatların global çaptakilerin büyük oranda gemileri sürmesi demek navlunların bir miktar daha geriye geleceğini gösteriyor. Hurdaya çıkacak gemiler de var. Gemi sahipleri mümkün olduğunca yavaşlatmaya çalışıyor ama navlunların lehinde bir dengelenme olacak" dedi.

Limanlarda elleçlenen yük miktarının mart ayında gerilemeye devam ettiğini dile getiren Öztürk, "Denizcilik Genel Müdürlügü'nün açıkladığı istatistiklere göre, toplam yük miktarı yüzde 6,6; elleçlenen konteyner ise yüzde 5,8 azaldı. Pandemi döneminde küresel tedarik zincirindeki bozulmanın etkisiyle Avrupa'nın tedarik merkezi haline gelen ülkemiz, Çin'in yeniden dünya pazarlarına dönmesi, Türk ihracatçısının rekabetçi olmaktan çıkması nedeniyle, tedarikçi konumunu korumakta giderek zorlanıyor. İhracatımızın yüzde 50'sinin Avrupa'ya olduğunu düşünürsek lojistik açısından önemli noktadaydık. Bu avantajı kullanamaz hale geldik. Ümit ediyorum değişir ama ihracatçıların beklentilerinin bir miktar karşılanması gerekiyor" diye konuştu. Tahıl koridoru yeni darboğazlara neden oldu Denizcilik Genel Müdürlüğünün açıklamasına göre, Tahıl Koridorunda bugüne kadar yüzde 30'u Türk bayraklı olmak üzere 901 gemiyle dünyaya 28 milyon tondan fazla tahıl taşındığını hatırlatan Öztürk, "Gemilerin denetlenmesinin geciktirilmesi nedeniyle bu ay içinde istanbul Boğazında deniz trafiği kilitlenirken, bu koridoru kullanmayan Türk armatörleri de olumsuz etkilendi. Darboğazı aşmak için oluşturulan bir güzergah ne yazık ki yeni darboğazlara neden oldu. 18 Mayıs’ta sona ermesi öngörülen anlaşmanın uzatılıp uzatılmayacağı merakla bekleniyor" diye konuştu.

Kaynak: transmedya.com