XXX. Hafta Kuru Yük Piyasa Raporu
GENEL BAKIŞ
BDI DEĞERLENDİRMESİ
Endekslerin değişik yönlerde hareketi ile diğer bir karışık hafta daha yaşandı. Cape endeksinin % 13’ün üzerinde değer kaybetmesiyle BDI % 5,5’un üzerinde gerileyerek haftayı 3345 puandan kapattı. Diğer bütün endeksler ise çıkıştaydı. En büyük çıkışı % 6 ile panamax endeksi başardı.
Çin’in demir cevheri ithalatının yavaşlaması nedeniyle capesize kazançlarında düşüş yaşanması sürpriz olmadı. Ayrıca 2009 yılında teslim edilmesi planlı 172 capesize yeni inşa gemiden 49’unun piyasaya girmesi de capesize kazançlarını olumsuz etkiliyor.
BDI |
|
|
|
|
PTESİ |
SALI |
ÇARŞ |
PERŞ |
CUMA |
3511 |
3455 |
3407 |
3355 |
3345 |
PİYASA HABER&YORUMLARI
Hindistan bu yıl G.Afrika kömürünün % 30’unu ithal ediyor
"Yılın ilk yarısında G.Afrika tarafından gerçekIeştirilen 28 m ton civarındaki kömür ihracatının yaklaşık 9 milyon tonu yani % 30’u Hindistan’a yapıldı. Bu durum önemli bir değişikliği gösteriyor. İki yıl öncesine kadar yani Hindistan kömür talebi patlama yapmadan önce hemen hemen bütün G.Afrika kömürü Avrupa’ya satılıyordu. Eğer kömür ticareti yılın ikinci yarısında da aynı yönde giderse yıl sonunda Hindistan’ın G.Afrikadan kömür ithalatı 18 milyon tonu bulacak. 2008 yılında 10 milyon ton civarındaki Hindistan kömür alımı ile karşılaştıracak olursak neredeyse iki katı bir artış sağlanmış olacak.
G.Afrika'nın kömür terminali olan Richards Bay’a bu yıl gelen gemilerin çoğunu Hindistan pazarı tarafından kullanılan 50.000 ton dwt kapasitesindeki handymax gemiler oluşturuyor.
G.Afrika’dan kuzeybatı Avrupa'ya olan satışlar ise azalıyor. Amsterdam-Rotterdam ve Antwerp’e yılın ilk altı ayında yapılan kömür taşımaları 6 milyon tondan az oldu."
Çin Demir ve Çelik Birliği’ne göre kontrat görüşmeleri yakında sona erecek
Çin Demir ve Çelik Birliği (CISA) ikinci Başkanı Li Xiaowei Çin çelik fabrikaları ve üreticiler arasında sürdürülen demir cevheri görüşmelerinin 10 gün içersinde sonuçlanabileceğini açıkladı. Li Çin tarafının % 33’lük indirim oranını kabul etmesinin imkansız olduğunu da ekledi. Bu yılki kontrat görüşmeleri tarihin en uzun ve en zorlayıcı görüşmeleri oldu. Bazı Çin çelik fabrikaları anlaşma imzalanana kadar geçiçi olarak % 33 lük indirimi kabul ettiğini açıkladı.
Avustralya'nın satışları düştükçe, Çin-Brezilya demir cevheri ticareti kabarıyor
Brezilya’dan Çin’e olan gemi bağlantıları temmuz ayında rekor kırarken, Çin’deki Rio Tinto üst düzey yöneticilerinin tutuklanmaları ile meydana çıkan gerginlik sonucunda Avustralya’nın Çin’e olan spot satışları sekteye uğradı. Avustralya’nın ana cevher limanlarından Çin’e olan gemi bağlantıları ikinci çeyrekte ortalama 40’tan Temmuz ayında 12 adete düştü. Mart ayında bağlantılar 55 gemi ile rekor kırmıştı. Brezilya’dan Çin’e olan taşımalar ise rekor düzeyde arttı böylece bu ay 31 gemi bu rotada bağlantı yaptı.
2009 siparişlerinin sadece çeyreği teslim edilebildi
Broker'ların tahminine göre, kuru yük sipariş defterinin %35'i 2010 yılına sarkacak. Bu tahminlere göre, 2009 yılında denize inmesi beklenen kuru yük gemilerinin çeyreği bu yılın ilk yarısında teslim edildi. Diğer bir değişle SSY tarafından açıklanan verilere göre, Haziran ayına kadar toplam 967 sipariş geminin sadece 230 adedi teslim edilebildi. Fakat, yılın ilk çeyreğinden sonra gemi yapımlarının ve teslimlerin hız kazandığı da SSY tarafından belirtiliyor. SSY'a göre, bu gidişi bir trend olarak görmek şu an çok doğru değil; fakat 2009 yılının son aylarında daha fazla geminin teslim edilebilmesi olasılığı mevcut.
CAPESIZE
Avustralya batı sahili ve Brezilya'dan yüklerin azalması nedeniyle Cape piyasasında geçtiğimiz hafta günlük kazançlar 63.075 $'dan 55.193 $'a indi. Avustralya batı sahilinden 15-20 gemi bağlandı. Pasifik round seferlerinde günlük TC kazançları 47.000 Usd civarına indi. 13 Usd 'ye gerileyen navlunlar, kiracılara da düşük gelince ve armatörlerin de geri çekilmesiyle haftanın son günü düşük 13 $'lar ve 14 $'lar önerildi. Dolayısıyla armatörler gemilerini Brezilya'dan günlük 50.000 $ kazançla 80-90 günlük seferlere bağlamak ya da yüksek 40.000 $ kazanç ile 30 günlük bir Pasifik round seferine bağlamak arasında kararsız kaldılar. Yılın son çeyreğinde ne olacağı konusunda durum hala belirsizliğini koruduğu için, armatörler hangi seçimi yapmaları gerektiğini şu an bilmiyorlar. Brezilya piyasası da bu bölgeye doğru balastlayan ve yükleme için Ağustos ortasından itibaren hazır olacak 10 civarında gemi olduğu için belirsizliğini koruyor.
PANAMAX
Atlantik bölgesinde fazla sayıda gemi olmadığı, bol mineral ve hububat yükü olduğu için geçtiğimiz hafta Panamax kazançları arttı. Kontinent'in kuzeyinde spot gemilerin günlük kazançları 40.000 $ olurken, Akdeniz'de spot gemiler ve Transatlantik rotalarının günlük kazançları 35.000 $ oldu. Kontinent'te 73.000 dwt'lik bir geminin 1 yıl için günlük 2.5000 $'dan bağlanmasıyla periyod işinin de hız kazandığı görüldü. Sonuç olarak kazançlar arttı ve belli bir noktada sabitlendi.
SUPRAMAX/HANDYMAX/SIZE
Birkaç haftalık artıştan sonra, geçtiğimiz hafta Handymax piyasası nefes almak için bir ara vermiş oldu. Supramax'larda, Kuzey Atlantik'te kaaznçları sabit seyir ederken, Atlantik içi seferler için çok fazla talep yoktu. Meksika Körfezi'nden Kontinent ve Akdeniz'e kazançlar günlük 35.000 Usd civarında seyrederken, doğuya olan seferler için 40.000 Usd'yi buldu. Güney Amerika çıkışlı işlerde Hint Okyanus'u na doğru balastlayan gemilerle beraber, tüm destinasyonlara küçük bir gevşeme olurken, Batı Afrika'ya doğru gelen spot gemilerin piyasada ters bir etkisi oldu. Geçtiğimiz hafta bu tonaj aralığında, düşük 20.000 Usd kazançların görüldüğü, Batı Akdeniz teslim (3-5 ay) kısa periyod işleri arttı. Pasifik piyasası geçtiğimiz hafta umut vericiydi ve kuzey Pasifik round seferleri günlük 17.500 ve 18.000 Usd'den bağlandı. Hafta sonuna doğru her ne kadar kiracılar da kısa periyod işlerine hevesli gibi görünse de biraz daha çekimser davrandılar. Bu hafta kazançlarda değişiklik beklenmiyor çünkü belli miktarda yük olmasına rağmen bu talebi karşılayacak kadar spot gemi de piyasada mevcut.
COASTER
Coaster piyasasında buğday yükleri arttığı için nehir tipi gemilen kazançları artıyor.
BAĞLANTILAR
CAPESIZE
Cape Camellia' 2002 170000/10 Port Hedland/Qingdao 1/15 Aug $14.25 fio scale/30000sc - BHP Billiton
Aigaion' 2004 170000/10 Port Hedland/Qingdao 5/15 Aug $14.75 fio scale/30000sc - BHP Billiton
C H S Magnificence' 2006 170000/10 Port Hedland/Qingdao 5/15 Aug $14.75 fio scale/30000sc - BHP Billiton
STX Freesia' 2009 170000/10 Port Hedland/Qingdao 1/15 Aug $14.75 fio scale/30000sc - BHP Billiton
China Act' 1991 160000/10 Tubarao/Qingdao 15/30 Aug $37.50 fio scale/30000sc - Louis Dreyfus
Elegant Star' 2005 177216 dwt dely retro Beilun 16 July trip via West Australia redel China $62500 daily-BHP Billiton
C'. Laurel' 1990 151380 dwt dely Caofeidian 28/30 July 2 laden legs redel Singapore-Japan rge $46000 daily – Noble
C.Harmony' 1994 149321 dwt dely ex dry dock Guangzhou 24/26 July trip via Brazil redel China $46000 daily - STX Pan Ocean
Maha Anosha' Cosco relet 2009 169102 dwt dely Cape Passero 3/5 Aug transatlantic round voyage redel Skaw-Passero $60000 daily - Swiss Marine
PANAMAX
Fair Lady' 2005 76608 dwt dely Oita 23/26 July trip via Nopac int petcoke redel Singapore-Japan rge $24250 daily - PCL
Maritime Baqui' 2006 76300 dwt dely Dunkirk 23/25 July 2 consecs via Murmansk redel Continent $36000 daily – Suek
Yue Dian 6' 2995 75400 dwt dely Huangpu 24/26 July trip via Indonesia redel China $20000 daily – cnr
Samjohn Amity' K2 relet 1998 74744 dwt dely Hong Kong end July trip via Indonesia redel India $21000 daily - STX Pan Ocean
Pacific Eagle' 2004 73592 dwt dely Corpus Christi 27/29 July trip via Mobile redel Turkey $31500 daily + $600000 bb – Cerrahgill
Aenaos' 1998 72413 dwt dely Taichung spot trip via ECSouth America + Persian Gulf redel PMO $20625 daily - Transgrain
Full Spring' 1994 69587 dwt dely Singapore 24/26 July trip via Richards Bay redel Skaw-Cape Passero $16000 daily - Norden
Gem of Haldia' 1982 64930 dwt dely Paradip ppt trip via EC India redel China $24000 daily – Seawin
Maria Bottiglieri' 1995 75265 dwt dely Shekou 24/27 July trip via EC Australia redel EC India $22000 daily - BHP Billiton
Tian Bai Feng' 2000 74000 dwt dely Guangzhou spot trip via Dampier redel China $22000 daily - Grand China
Bremen Max' 1993 73503 dwt dely Hong Kong in d/c 26/30 July trip via EC Australia redel China $21000 daily - BHP Billiton
Beilun Seal' 1997 69614 dwt dely Zhouhai 25/27 July trip via Australia redel China $21000 daily - Rio Tinto
Costa Ilios' 1982 62343 dwt dely aps US Gulf 9/11 Aug trip via Turkey int coal redel Cape Passero $23500 daily + $600000 bb – Sigma
Achilles' 2004 76878 dwt dely Nagoya 29/31 July trip via Newcastle redel China $22000 daily – Oldendorff
Nordtrave' 2001 75230 dwt dely Portbury 25/27 July 2 consecs via Baltic redel Continent $36000 daily – Suek
Gaurav Prem' 2005 73901 dwt dely Rotterdam spot trip via Narvik redel China $48000 daily – Bertling
C.Journey' 1995 73035 dwt dely Lanshan 24/26 July trip via Australia redel Japan $21000 daily - 'K' Line
Samjohn Spirit' CTP relet 1994 71730 dwt dely Shanghai 4/6 Aug trip via Tanjung Bara redel China $19000 daily – Danzas
Power Loong' 1992 69618 dwt dely Zhoushan 28/30 July trip via Indonesia redel S.Korea $20500 daily - S.Korean chrtr
3 Maj' 1988 64850 dwt dely Huangpu ppt trip via Indonesia redel China $16000 daily – cnr
HANDYMAX/SIZE
Tupi Maiden' 1992 38852 dwt dely Port Said prompt trip via Black Sea redel Persian Gulf $24500 daily – Cosmotrade
Seagate' 1989 28836 dwt dely Lagos prompt 2 laden legs trading via South America redel Atlantic $12500 daily – cnr
Efi Theo' 1997 45423 dwt dely Indonesia 1/5 August trip via Australia redel Black Sea $10500 daily – Aquavita
Konkar Theo' 1994 45232 dwt dely North China spot trip via Australia redel Singapore-Japan $14500 daily – cnr
Nona Bulker' 2009 31922 dwt dely Surabaya prompt trip via Australia and Persian Gulf redel PMO $15000 daily – cnr
Mardi Gras' 2006 28399 dwt dely Taiwan end July trip via Australia redel Taiwan $10600 daily – TNT
African Lion' 1995 26300 dwt dely Lianyungang 26/28 July trip redel Pakistan/WCIndia $10500 daily – cnr
Sophia' 1996 45758 dwt dely Cartagena Columbia early August trip redel Continent $32000 daily – Copenship
DS Commander' 1994 45518 dwt dely Continent early August 3/5 months trading redel worldwide approx $24000 daily – Oldendorff
Darya Sur' 1997 28814 dwt dely Haldia 26/31 July trip redel China $15000 daily - Bagadiya Brothers
Anthia' 2002 28736 dwt dely wwr San Nicolas (Argentina) 29 July/5 Aug trip redel Casablanca $11750 daily + $245000 bb - Oldendorff
PERIOD
Ugo De Carlini' newbuilding 176500 dwt dely Singapore-Japan rge Jan/July 2010 5 years trading redel worldwide $31500 daily - Minmetals
Ascanius' 2004 76878 dwt dely Dalian 28 July/2 Aug 4/6 months trading redel worldwide $22500 daily - Oldendorff
Ligari' 2004 75583 dwt dely Antwerp end July 4/6 months trading redel worldwide $34000 daily – United
Energy' 1996 69255 dwt dely Tianjin 19/21 July bop 1/30 Oct 2009 redel worldwide $21000 daily – Cargill
Selendang Mayang' 1997 29302 dwt dely Cigading in d/c 7/12 August 90/110 days trading redel Singapore-Japan rge $10500 daily - STX Pan Ocean
Cape Camellia' 2002 170000/10 Port Hedland/Qingdao 1/15 Aug $14.25 fio scale/30000sc - BHP Billiton
Star of Dubai' Rizzo-Bottiglieri-De Carlini Armatori Spa relet 2008 83611 dwt dely Fangcheng spot 5/7 months trading redel worldwide $24750 daily - Swiss Marine
Belgrano' 2004 76759 dwt dely Nantong 23/25 July 3/5 months trading redel worldwide $22500 daily - 'K' Line
Coronado' 2000 75706 dwt dely Far East mid Aug 27/30 months trading redel worldwide $18250 daily - S.Korean chrtr
Anangel Omonia' Komrowski relet 1996 73519 dwt dely Hamburg 10/12 Aug min 60 days/15 Nov redel worldwide $32000 daily – Bunge
White Diamond' 2008 53538 dwt dely Haldia end July/end August 3/5 months trading redel worldwide $18400 daily – Cosco
COASTER
3000 mts cement in sling bags Zonguldak/Rostov 7.5 Usd pmt
3000 mts wheat Yeisk/Bsea 18.00 Usd pmt
Sale, Purchase and Demolition
30. hafta yine Yunan ve Çin’li alıcıların aktif olduğu bir hafta olarak geride kaldı. Uzak Doğu’dan diğer alıcıların da devreye girdiğini görebiliyoruz. Gemi fiyatlarında da piyasadaki güvenin yavaş yavaş oturması ile birlikte artış takip edilebiliyor. Bir süredir alıcı arayan Balsa 51 ve 55’in raporlanan satışını aşağıdaki listede görebilirsiniz. 70,000 Dwt’lik Cedar 1 ve Cedar 2 ile 43,700 Dwt’lik Cedar 5 gemilerinin en bloc bir şekilde Danimarka’lı alıcılara satılması da raporlanan satışlardan. Söküm sektöründe, sub-kontinent bölgesinde geçtiğimiz haftalarda fiyatların bir miktar düşmesi sebebiyle satışların bazılarının düştüğü ve tekrar görüşüldüğü duyulan haberlerden.
"Satışı raporlanan gemiler:
175075 Dwt, 92 Poland Blt, Star Alpha (bc), Usd 20.0 M Çin’li alıcılar
174234 Dwt, 06 SWS-Chn Blt, Mineral Hong Kong (bc), Usd 61.3 M Yunan alıcılar
150877 Dwt, 94 Sanoyas Hishino-Jpn Blt, Usd 30.0 M Brezilya’dan alıcılar (Vale)
149498 Dwt, 90 CSBC-Chn Blt, Grand Ocean (bc), Usd 20.0 M Çin’li alıcılar
82992 Dwt, 06 Tsuneishi-Philippines Blt, Clipper Suffolk (bc), Usd 39.5 M Çin’li alıcılar
76602 Dwt, 02 Imabari-Jpn Blt, Belisland (bc), Usd 30.0 M (2011 Q1’e kadar 13.800/gün TC ile)
64165 Dwt, 83 Hitachi-Jpn Blt, Pearl of Sharjah (bc), Usd 6.5 M Yunan alıcılar
56000 Dwt, 05 Mitsui Tamano-Jpn Blt, Medi Dublin (bc), Usd 31.0 M Viyetnam’lı alıcılar (Vinalines)
40940 Dwt, 84 Hitachi-Jpn Blt, Thor Alliance (bc), Usd 4.5 M Çin’li alıcılar
30838 Dwt, 96 Naikai Zosen-Jpn Blt, Yucatan (bc), Usd 13.9 M Yunan alıcılar
27315 Dwt, 08 Zhejiang Zhenge-Chn Blt, Elliot Aconcagua (bc) +"
"26800 Dwt, 09 Zhejiang Zhenge-Chn Blt, Elliot Avon (bc), Usd 36.0 M en bloc Italyan alıcılar
23245 Dwt, 87 Germany Blt, Jaco Triumph (bc), Usd 3.0 M
11274 Dwt, 82 Taihei-Jpn Blt, Tan Binh 20 (bc), Usd 1.5 M
8186 Dwt, 76 Watanabe-Jpn Blt, Kareem F (bc), Usd 980,000 Birleşik Arap E.’nden alıcılar
7833 Dwt, 97 Imabari-Jpn Blt, Hawaiian Eye (bc), Usd 6.5 M Viyetnam’lı alıcılar
7110 Dwt, 85 UBE-Jpn Blt, Jia He Guan (bc), Usd 1.2 M Çin’li alıcılar
6830 Dwt, 96 Sasebo-Jpn Blt, Balsa 51 ve Balsa 55 (bc) Usd 8.0 M en bloc Turk alıcılar
5896 Dwt, 86 Croatia Blt, Srakane (bc), Usd 1.6 M Turk alıcılar
4706 Dwt, 91 Turkey Blt, ST Champion (bc), Usd 2.5 M"
"12829 Dwt, 1049 Teu, 06 Daesun-Korea Blt, Sunrise Express (kntr), Usd 14.0 M Çin’li alıcılar
284480 Dwt, 93 Hyundai-Korea Blt, Front Duchess (tanker), Usd 19.0 M
147273 Dwt, 94 Spain Blt, Welwind (tanker), Usd 10.0 M Çin’li alıcılar
95843 Dwt, 91 Namura-Jpn Blt, Tohyuh (tanker), Usd 5.5 M Singapur’lu alıcılar
9867 Dwt, 90 Spain Blt, Sevillan Reefer (reefer), Usd 3.7 M Yunan alıcılar (Roswell Navigation)
4192 Dwt, 82 Kitanihon-Jpn Blt, Antartic (reefer), Usd 3.0 M Güney Kore’li alıcılar
4156 Dwt, 83 Kitanihon-Jpn Blt, Arctic (reefer), Usd 2.0 M Güney Kore’li alıcılar"
"Söküm/Geri dönüşüm için satışı raporlanan gemiler:
Contaz Carrier (kntr), 5358 Ldt, 83 Blt, Usd 250/Ldt Hindistan’a
Contaz Trader (kntr), 5358 Ldt, 83 Blt, Usd 250/Ldt Hindistan’a
Global Patriot (mpp), 14203 Ldt, 78 Blt, Usd 265/Ldt as is Durban Hindistan’a
MOL Golden Wattle (kntr), 13921 Ldt, 86 Blt, Usd 270/Ldt Çin’e
MOL Glory (kntr), 13260 Ldt, 86 BLt, Usd 270/Ldt Çin’e
Rossel Current (tween), 8800 Ldt, 81 Blt, Usd 245/Ldt Hindistan’a
Temira (bc), 12555 Ldt, 78 Blt, Usd 272/Ldt Çin’e"
Kaynak: Lojiport