Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / YURDUN DÖRT BİR YANINI DEMİRYOLU İLE BULUŞTURUYORUZ

YURDUN DÖRT BİR YANINI DEMİRYOLU İLE BULUŞTURUYORUZ

YURDUN DÖRT BİR YANINI DEMİRYOLU İLE BULUŞTURUYORUZ23.07.2023Demiryolu ağının geliştirilmesi amacıyla kuzey-güney ve doğu – batı yönlü demiryolu projeleri hakkında Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Hasan Pezük; mevcut durum, devam eden projeler ve gerçekleştirilecek hedefler hakkında detaylı açıklamalarda bulundu.

Mevcut durumda, 11 bin 668 km’si konvansiyonel, 2 bin 32 km’si YHT, 219 km’si hızlı tren hattı olmak üzere toplam 13 bin 919 km demiryolu hattına sahip olduklarını söyleyen Hasan Pezük, mevcut hatların yüzde 58’ine tekabül eden 8 bin 46 km’sinin sinyalli, yüzde 51 ‘ine tekabül eden 7 bin 142 km’sinin ise elektrikli olduğunu belirtti.

Türkiye’nin vizyon projelerinden biri olan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren projesinin tamamlanarak 26 Nisan 2023 tarihinde hizmete alındığını söyleyen Pezük, güzergâh boyunca Elmadağ, Kırıkkale, Yerköy, Yozgat, Sorgun, Akdağmadeni, Yıldızeli, Sivas’ta olmak üzere toplam 8 gar ve istasyon inşa edildiğini ve 405 km uzunluğundaki Ankara-Sivas arasında 12 saat olan demiryolu seyahat süresi 2 saat olduğu açıklamasında bulundu.

‘Yapımı Sürmekte Olan Projelerimiz’
Devam eden projeler hakkında ise ayrıntılı bilgilendirmelerde bulunan Hasan Pezük, "508 km’lik Ankara-İzmir Hızlı Tren projesinin, Banaz-Eşme-Salihli-Manisa arasındaki 177,5 km’de altyapı işleri Teşekkülümüzce yürütülmekte olup altyapı işlerinde yüzde 57 fiziksel ilerleme sağlanmıştır. Altyapı işlerinde kalan altyapı, üstyapı ve EST işleri AYGM’ce yapılan ihale kapsamında tamamlanacaktır. Projenin tamamlanması ile 824 km olan mesafe 624 km’ye 14 saat olan seyahat süresi YHT ile 3 saat 30 dakikaya inecek, 4 kat kapasite artışı sağlanacaktır.

Bursa-Osmaneli Hızlı Tren projesinin Bursa-Yenişehir kesimindeki altyapı işleri önemli ölçüde tamamlanmış olup, projenin kalan altyapı ve üstyapı işleri ise AYGM’ce yapılan sözleşme kapsamında tamamlanacaktır.

Mersin-Adana-Gaziantep Hızlı Tren projesi kapsamındaki GAZİRAY projesi tamamlanarak hizmete alınmıştır. Projenin Mersin-Adana arasındaki 3. ve 4. hat altyapı işleri tamamlanmıştır. Adana-Ceyhan altyapı ve üstyapı işleri, Toprakkale- Bahçe tünelli kesim ve Bahçe-Nurdağ varyantı altyapı işleri Teşekkülümüzce devam etmektedir. Proje kapsamında kalan altyapı işleri, üstyapı ve üstyapı işleri AYGM’ce yapılan ihaleler kapsamında tamamlanacaktır." dedi.

Yapımı devam etmekte olan bir diğer proje olan Halkalı –Kapıkule hakkında konuşan Pezük, 229 kilometrelik Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren projesinin ilk etabı olan 153 kilometre uzunluğundaki Çerkezköy-Kapıkule kesiminde yapım çalışmaları devam etmekte olup yüzde 63,33 fiziki ilerleme sağlandığını ve projenin finansmanında 275 milyon Euro Avrupa Birliği Hibe Fonunun tamamının kullanıldığını açıklamasında bulundu. Pezük, "Projenin bileşenleri olan Kapıkule gar tevsiatı yapım işinin ihalesi ile ilgili çalışmaları devam etmektedir. Güzergâh üzerindeki 4 adet yeni istasyon yapım ile Çerkezköy ve Edirne garlarının Hızlı tren işletmeciliğine uygun hale getirilmesi ile ilgili ihale yapılacaktır.

Projenin Ispartakule- Çerkezköy ve Halkalı - Ispartakule kısımları AYGM tarafından ihale edildi, sözleşmeler imzalandı ve çalışmalar başladı" dedi.
Hasan Pezük, Konya- Karman hızlı tren projesinin devam olan 135 km’lik Karaman - Ulukışla hızlı tren hattında altyapı ve üstyapı işleri devam ettiğini ve elektrifikasyon işleri için Haziran ayı sonunda ihale yapılması ve sinyalizasyon yapım çalışmalarının altyapı, üstyapı ve elektrifikasyon işlerine paralel olarak tamamlanmasının planlandığını belirtti. Hasan Pezük sözlerine şöyle devam etti, "Ankara-İstanbul arasındaki tamamlama işleri kapsamındaki 14 km’lik Doğançay Ripajı-1 kesimindeki çalışmalar tamamlanarak 250 km/saat hızla işletmeciliğe 22 Haziran 2022 tarihinde geçilmiştir. 12 km’lik Doğançay Ripajı-2 kesimi ve T-26 tüneli kesimindeki yapım çalışmaları devam etmektedir.

Bu projelerle birlikte Sivas-Zara, Sincan – Yenikent- Kazan Soda, KONYARAY, Köseköy-Gebze yapım işleri ile 555 km’de elektrifikasyon, bin 460 km’de sinyalizasyon çalışmaları devam etmektedir.

Ayrıca yük taşımacılığının artırılması kapsamında lojistik merkez ve iltisak hattı yapım çalışmaları kapsamında Sivas ve Boğazköprü lojistik merkezleri, Niğde Andaval yük merkezi ile Gelemen Tekkeköy iltisak hattı bağlantılarının yapımları devam etmektedir."

"Amacımız Yurdun Dört Bir Yanını Demiryolu ile Buluşturmak"
Türkiye’nin dört bir yanını demiryolu ağı ile buluşturma çalışmalarını sürdüklerini belirten Hasan Pezük açıklamalarına şöyle devam etti: "Yapım projeleri ile birlikte 2053 Ulusal Ulaştırma Ana Plan hedefleri kapsamında demiryolu ağının geliştirilmesi amacıyla Kuzey-Güney ve doğu batı yeni demiryolu koridorunu oluşturacak olan Erzincan – Erzurum - Kars, Antalya - Burdur/Isparta – Afyonkarahisar – Kütahya - Eskişehir ve Antalya – Konya – Aksaray – Nevşehir - Kayseri, Samsun - Kırıkkale, Gaziantep – Şanlıurfa - Mardin gibi yeni hızlı tren hatlarına ilişkin proje hazırlama ve yapıma yönelik planlama çalışmaları da sürdürülmektedir."

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızca hazırlanmış olan 2053 Ulaştırma ve Lojistik ana planı ve bu planda belirlenen hedefleri dikkate alarak yol haritalarını belirlediklerini söyleyen TCDD Genel Müdürü Hasan Pezük sözlerini amaçlanan şu hedeflerle bitirdi: "

•Demiryolu hat uzunluğunun 28 bin 590 km’ye çıkartılması,
•Yolcu taşımacılığı payı yüzde 0,96’dan yüzde 6,20’ye,
•Yük taşımacılığı payı yüzde 5,08’den yüzde 21,93’e çıkartılması,
•Yüksek Hızlı Tren ve Hızlı Tren bağlantısına sahip olan il sayısının 8’den 52’ye yükseltilmesi,
•Yıllık yük taşımacılığının 448 milyon tona ulaşması,
•Lojistik merkez sayısının 12’den 26’ya çıkartılması,
•Toplam enerji ihtiyacının yüzde 35'inin yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılanması olarak belirlenmiştir."

Kaynak: tcdd.gov.tr