utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Gündem
/
SÜVEYŞ KANALI’NDAKİ GÜVENLİK KRİZİ KÜRESEL TEDARİK ZİNCİRİNİN ROTASINI DEĞİŞTİRDİ
SÜVEYŞ KANALI’NDAKİ GÜVENLİK KRİZİ KÜRESEL TEDARİK ZİNCİRİNİN ROTASINI DEĞİŞTİRDİ
Yıl Seçiniz
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
19.12.2023
Kızıldeniz’deki ticari gemilere yönelik saldırıların artması sebebiyle dünyanın önde gelen konteyner taşımacılığı şirketleri gemilerini Ümit Burnu’na yönlendirdi. Gemilerin Süveyş Kanalı’nı kullanmayacak olmaları sebebiyle gecikmelerin ve navlun ücretlerinde artışların yaşanacağı öngörülüyor.
Kızıldeniz’de gemilere yönelik artan saldırılar sebebiyle dünyanın önde gelen konteyner hatları rotalarını Ümit Burnu’na çevirdi. Birbiri ardına açıklamalar yapan konteyner hatları Kızıldeniz’in güneyi ve Aden Körfezi’ndeki güvenlik durumu ve artış gösteren saldırıların denizcilerin emniyeti ve güvenliği için endişe verici olması sebebiyle Kızıldeniz operasyonlarını askıya aldıklarını duyurdu.
Güvenlik endişeleri sebebiyle konteyner gemilerinin rotalarındaki değişikliği değerlendiren UTİKAD Başkanı Bilgehan Engin "Konteyner gemilerinin Süveyş Kanalı yerine Ümit Burnu’ndan geçecek olması hem maliyetleri hem de transit süreleri arttıracak. Süveyş Kanalı çıkış ve varış limanlarının yerine göre Asya ve Avrupa arasındaki taşımacılığı 9 gün ile 2 hafta arasında kısaltıyor. Örneğin Singapur ve Rotterdam arası mesafe Süveyş Kanalı kullanılarak yaklaşık 8.400 deniz mili iken bu rotada Ümit Burnu’nun geçilmesi halinde mesafe yaklaşık %40 artarak 11.700 deniz miline yaklaşıyor. Güvenlik endişelerinin giderilememesi halinde gemilerin yeni rotası küresel tedarik zinciri üzerinde kısa süre içerisinde baskı oluşturacak." dedi.
SÜVEYŞ KANALI KÜRESEL TİCARETİN MERKEZİNDE
1869 yılında açılarak Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayan Süveyş Kanalı gemilere Güney Atlantik ve Güney Hint Okyanusu rotası yerine daha kısa olan Akdeniz ve Kızıldeniz üzerinden Kuzey Atlantik ve Kuzey Hint Okyanusu güzergahında seyretmeyi mümkün kılıyor. Küresel denizyolu trafiğinin yaklaşık %15’inin Asya ve Avrupa arasındaki en kısa güzergah olan Süveyş Kanalı’nı tercih ediyor. Küresel ticarette ise denizyolu yaklaşık %90 oranında tercih ediliyor. 2021 yılında karaya oturarak kanaldan geçişi engelleyen Ever Green gemisinin günde 9 milyar ABD doları tutarındaki ticari mal akışını engellediği tahmin edilmekteydi.
KRİZİN ETKİLERİ SÜRECEK
Süveyş Kanalı’nın küresel ticaretteki önemli rolünün altını çizen Bilgehan Engin "Süveyş Kanal İdaresi’nden yapılan açıklamaya göre 60’a yakın gemi kanaldan geçmek yerine rotasını Ümit Burnu’na çevirmiş durumda. Pandemi döneminde rekor seviyelere ulaşan denizyolu navlunlarının normalleşme seyrinden uzaklaşacağını öngörebiliriz. Petrol firmalarının da rotalarının uzaması sebebiyle yakıt fiyatlarında da artış ihtimali söz konusu. Yüklerde Aralık ayında gecikmeler yaşanacağı ortada, ancak Ocak ve Şubat aylarında yapılacak takip eden seferlerde de zincirleme etki sebebiyle gecikmeler olabilecektir." dedi.
BÖLGEMİZİ DE ETKİLEYECEK
Süveyş Kanalı’nın ticari gemilerce tercih edilmemesinin devam etmesi durumunda Türkiye’yi çevreleyen taşımacılık koridorlarının etkileneceğini belirten Bilgehan Engin "Kısa vadede Doğu Akdeniz’deki limanlarda ve ülkemizin Akdeniz’deki limanlarında konteyner stokunun azalacağını, buna bağlı olarak boş ekipmanın azalmasını ve ihracat navlunlarının yükselmesini öngörebiliriz. İthalatta da benzer bir durum yaşanacaktır. Kahramanmaraş merkezli deprem sonrasında İskenderun Limanı’nın tam kapasiteyle çalışmaya ve operasyona geri dönememiş olmasından dolayı Mersin Limanı’nda ciddi bir yoğunluk vardı ve bu yoğunluk devam ediyor. Bu yoğunluğun kontrol altına alınması, Mersin Limanı’nın rahatlaması yine kısa ve orta vadede mümkün olacaktır. Buna ek olarak alternatif taşımacılık çözümleri de tercih edilmeye başlanacaktır. Ülkemizden Arap Yarımadası’na yönelik karayolu başta olmak üzere alternatif taşımacılık talepleri artış gösterecektir. Ülkemizin kuzeyinde ve güneyinde devam eden çatışmalar sebebiyle lojistik akışlarda yaşanan aksamalara rağmen Türk lojistik sektörü çevikliği sayesinde ihracatımızın devamlılığı için elinden geleni yapmaya devam ediyor. Sektörümüz aynı çevikliği bu süreçte de gösterecektir." diye konuştu.
BİR DİĞER KRİZ PANAMA KANALI’NDA YAŞANIYOR
Amerika'nın batı kıyıları ile Avrupa arasındaki, doğu kıyıları ile Asya arasındaki denizyolu seyir süresini büyük oranda kısaltan Panama Kanalı’nda da kuraklık sebebiyle geçiş adedi önemli ölçüde kısıtlanmış durumda. Özellikle enerji sevkiyatı için tercih edilen kanalın kısıtlı kullanımının potansiyel olarak akaryakıt fiyatları üzerinde etkili olması bekleniyor.
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans