utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Denizyolu
/
KIZILDENİZ KRİZİNİN KAZANANI TANKER PİYASASI
KIZILDENİZ KRİZİNİN KAZANANI TANKER PİYASASI
Yıl Seçiniz
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
21.03.2024
Kızıldeniz saldırıları nedeniyle rota değiştiren gemilerin yakıt kullanımını artırması ve gemilerde tutulan petrol stoklarının çoğalması, tanker piyasasındaki yükselişi hızlandırdı. Navlun endeksi iki haftada yüzde 37 arttı.
Fırsatı değerlendiren yerli armatörlerden biri olan Yasa, Polaris isimli suezmax gemisini üç yıllığına ExxonMobil’e rekor fiyattan kiraladı. En az iki yıl daha karlı olması beklenen tanker piyasasına Türkiye’den yeni oyuncular giriyor.
Ukrayna savaşıyla birlikte petrol transferinin boru hatlarından denize kaymasıyla yükselişe geçen tanker piyasası, Kızıldeniz krizinin de kazananı oldu. Husi saldırıları nedeniyle rotayı Ümit Burnu’na çeviren gemilerin yakıt kullanımını artırması, gemilerde tutulan petrol stoklarının çoğalması ve ABD ekonomisinin güçlenmesi tanker gemi ihtiyacını artırdı. Artan gemi talebine karşın, arzın ise düşük seviyede kalması tanker navlunda yeni ralli yarattı. Türk oyuncular da büyüyen bu pazarda karlı yatırımların peşine düştü.
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), daha güçlü bir ABD ekonomisi ve Kızıldeniz saldırıları nedeniyle yön değiştiren gemilerin artan yakıt kullanımını gerekçe göstererek 2024 petrol talebi tahminini 110.000 varil/gün artırarak 1,3 milyon varil/gün'e yükseltmişti. Küresel ‘onshore’ petrol stokları 2016'dan bu yana en düşük seviyede kalırken, Kızıldeniz çevresindeki rotadan sapmalar gemilerde tutulan petrol stoklarında artışa yol açtı.
Enerji devleri petrol taşıyıcılarını nadiren görülen fiyatlarla birkaç yıllığına kiralıyor. Clarksons'un son raporuna göre ExxonMobil, Yasa Holding'in 158.200 dwt'lik Yasa Polaris isimli suezmax gemisini üç yıllığına kiralamak için günlük 50 bin dolar ödemeyi kabul etti. VesselsValue'nun verilerine göre, son yıllarda başka hiçbir suezmax, bu uzunlukta bir anlaşmadan bu kadar para kazanmadı. Yasa, scrubber donanımlı ve LNG'ye hazır Yasa Polaris'i 2022 yılında DH Shipbuilding'den teslim almıştı.
Yeni inşa fiyatı uçtu
Yunan Xclusive Shipbrokers’in raporuna göre, tanker sektöründe sipariş defterinin filoya oranı (gemi sayısına göre) şu anda %8,7 seviyesinde. Bu oran 2020 ve 2021 yıllarındaki seviyelere yaklaşmakla birlikte, 2014 ve 2019 yılları arasında gözlemlenen ortalama sipariş defterinin filoya oranının neredeyse yüzde 40 altında kalıyor. 2024 başından bu yana 67 tanker siparişi verilmiş olmasına rağmen, henüz bu sayının yetersiz olduğu belirtiliyor. Aktif tanker filosunun yaklaşık yüzde 50'sinin 16 yaş ve üzeri eski gemilerden oluşması da mevcut arzın verimli bir şekilde kullanılamamasına neden oluyor. Öte yandan artan talep, yeni inşa fiyatlarını da rekor seviyeye taşıdı. Bu alandaki en büyük gemiler olan VLCC (Very Large Crude Carrier) yeni inşa fiyatı 2008 finansal kriz sonrası en yüksek seviyeye ulaştı. Baltic Clean Tanker (BAIT) endeksi, son iki haftada yüzde 36’nın üzerinde artarak 1.283 puana yükseldi.
Yerli filo büyüyor
Yerli armatörler bir yandan mevcut tankerlerini kârlı bedellerle enerji şirketlerine kiralarken diğer yandan, bu alana yeni oyuncular giriyor. Son olarak geçtiğimiz gün yerli kruvaziyer işletmecisi Camelot Maritime, önceki gün 3038 DWT kapasiteli bir kimyasal tankeri filosuna katarak bu pazara girdiğini duyurdu. Camelot Maritime Genel Müdürü Kaptan Gürbüz Can, "Maritime olarak fizibl gördüğümüz projeleri detaylandırıyor ve yatırım odaklı yaklaşımlarımız doğrultusunda yatırımımızı gerçekleştiriyoruz" dedi.
Aysel Yücel - ekonomi.com
Kaynak:
lojiport.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans