Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / “ZENGEZUR KORİDORU’NUN ÖNEMİ” KONULU KONFERANS DÜZENLENDİ

“ZENGEZUR KORİDORU’NUN ÖNEMİ” KONULU KONFERANS DÜZENLENDİ

“ZENGEZUR KORİDORU’NUN ÖNEMİ” KONULU KONFERANS DÜZENLENDİ30.05.2024Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının himayelerinde Türk Dünyası Mühendisler ve Mimarlar Birliği "Zengezur Koridorunun Önemi" konulu konferansı 28 Mayıs 2024 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi.

Törene, Türk Devletler Teşkilatı Aksakallar Meclis Başkanı Binali Yıldırım, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TDMMB Genel Başkanı İlyas Demirci, MHP Genel Başkan Yardımıcısı İlyas Topsakal, Azerbaycan Cumhuriyeti Ankara Büyükelçisi Reşad Mammadov, Kuzey Marmara Otoyolu A.Ş. CEO Mehmet Cahit Turhan, UAB Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Ergün, TCDD Genel Müdürü Veysi Kurt, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Ufuk Yalçın, Sütçü İmam Üniversitesi Öğretim Üyesi Toğrul İsmail, Karadeniz Teknik Üniverstesi Öğretim Üyesi Metin Hüsem katıldı.

"Son 22 yılda yap-işlet-devret modeliyle yaklaşık 45 milyar dolarlık ulaştırma yapısını hayata geçirirken komple 275 milyar dolarlık harcama yaptık"

Konferansta konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 22 yılda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yönetiminde birçok esere imza attıklarını söyledi. Hayata geçirilen projelerde mühendis ve yönetici olarak bulunmuş olmanın gururunu yaşadığını ifade eden Bakan Uraloğlu, "Neler olduğuna bakacak olursak, Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, bunun devamındaki İstanbul-İzmir Otoyolu, Ankara-Niğde Otoyolu… Bugün bir anda gözlerimizi kapatıp da ya olmasaydı ne olurdu dediğimiz Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü" dedi.

Son 22 yılda yap-işlet-devret modeliyle yaklaşık 45 milyar dolarlık ulaştırma yapısını hayata geçirdiklerini belirten Bakan Uraloğlu, 275 milyar dolarlık da komple bir harcama yaptıklarını söyledi.

"Türk dünyasına daha kestirme yoldan oluşacak bir koridordan bahsediyoruz."

Bakan Uraloğlu, Türkiye’de 14 bin kilometreye varan demiryolu ağı olduğunu söyleyerek, "Onu inşallah 28 bin kilometreye çıkaracağız. 2 bin 251 kilometre yüksek hızlı tren hattımız var hala çalışan. Bunları öncelikle limanlara bağlayacağız. Sonrasında uluslararası koridorlar anlamında tamamlayacağız" diye konuştu.

"Türk dünyasına daha kestirme yoldan oluşacak bir koridordan bahsediyoruz" Bakan Uraloğlu, 2021 yılında yaşanan Süveyş Kanalı Krizi’ni hatırlatarak, sözlerine şöyle devam etti:

"Bakın Süveyş Kanalı’nı bir gemi tıkadı 6 gün. 10 milyar dolarlık kesinti oldu. Dünya ekonomisinde zarar oluştu. Bugün bakın, İsrail’in maalesef Filistin’de uyguladığı bir vahşet var. Hepimiz kınıyoruz ve gerçekten de Cumhurbaşkanımız bu noktada bir insan olarak, bir lider olarak yapması gereken her şeyi de yapıyor. Ülke olarak da yapmaya gayret ediyoruz. Bakın bu savaştan dolayı, oradaki katliamdan dolayı Yemen bölgesinde Kızıldeniz’in girişinde bir sıkıntı var. Husilerin oluşturduğu sıkıntı var ve nereden dolaşıyor gemiler? Ümit Burnu’ndan dolaşıyor. Biz, alternatif koridorlara ihtiyacımız var derken Kalkınma Yolu’ndan bahsediyorum. Yine Zengezur Koridoru’nu bahsediyorum. Türk dünyasına daha kolay yoldan, daha kestirme yoldan oluşacak bir koridordan bahsediyoruz. Azerbaycan tarafında ciddi mesafe alındı. Biz de bizim tarafın dediğim gibi ihalesini yaptık. Bu sene inşallah ona başlamış olacağız ve çok daha kestirme bir güzergâhla biz Türk dünyasına bu anlamda ulaşmış olacağız ve ciddi bir alternatifimiz olacak."

"Bakü-Tiflis-Kars Hattı bakın 1 yıldır kapalıydı. Sebebi orada ciddi bir onarımın yapılmış olmasıydı"

Uraloğlu, "Bakü- Tiflis- Kars Demiryolu Hattı, bir yıl aradan sonra 20 Mayıs’ta tekrar işletmeye açıldı. Bakü-Tiflis-Kars hattını Avrupa’ya bağlayan Marmaray’dan geçiriyoruz. Günde 4 sefer geçirebiliyoruz. Niye, çok yoğun bir yolcu taşıyoruz. Marmaray’da günde 650 bin yolcu taşıyoruz. Günde 350 sefer yapıyoruz. Onun için mutlaka alternatif gerekli" dedi.

Bakan Uraloğlu, Pekin’den Londra’ya giden bir yük gemisinin Ümit Burnu’ndan 45 günde geçtiğini kaydederek, "Süveyş Kanalı’ndan yaklaşık 35 günde ulaşabiliyor. Ama biz getirmeyi planladığımız Basra Körfezi’nden, havalimanından başlayacak olan güzergâhın Ova Köy sınır kapısından ülkemize, oradan 3 denize ve oradan Avrupa’ya kadar gidecek olan güzergahta ise toplam seyahat süresinin 25 güne düşeceğini sizlere aktarmak isterim" diye konuştu.

"Zengezur konusunda Ermenistan olmaz ise İran üzerinden bağlantı yapılır"

Türk Devletleri Teşkilatı (TDT) Aksakallar Konseyi Başkanı Binali Yıldırım da Zengezur Koridoru'nun Türkiye ve Türk dünyası açısından çok önemli olduğunu vurgulayarak Laçin Koridoru’nun açıldığını ve yapımını Azerbaycan'ın üstlendiğini ifade etti.

Yıldırım, "Zengezur Koridoru'nda ise Ermenistan ile sorun çözümlenmezse bu sefer İran üzerinden bu bağlantı yapılır." değerlendirmesinde bulundu.

Kaynak: tcddtasimacilik.gov.tr