Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / GEMİLERİN UZAK MESAFEDEN TAKİBİ ÖNEM KAZANDI

GEMİLERİN UZAK MESAFEDEN TAKİBİ ÖNEM KAZANDI

GEMİLERİN UZAK MESAFEDEN TAKİBİ ÖNEM KAZANDI 12.08.2009

MDTO Genel Sekreter Yardımcısı Halil Delibaş, gemilerin uzak mesafeden takibiyle birlikte gemilerin başına gelebilecek vahim olayların da önüne geçtiğini söyledi.

Gemilerin Uzak Mesafeden Takibi önem Kazandı

Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) Genel Sekreter Yardımcısı Halil Delibaş, gemilerin uzak mesafeden takibiyle birlikte liman devleti denetiminde tutulmasının, söz konusu gemilerin başına gelebilecek vahim olayların da önüne geçtiğini söyledi.

Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) Genel Sekreter Yardımcısı Halil Delibaş, gemilerin uzak mesafeden takibiyle birlikte liman devleti denetiminde tutulmasının, söz konusu gemilerin başına gelebilecek vahim olayların da önüne geçtiğini söyledi.

Bugün gelinen noktada dünya ölçeğindeki uluslararası yüklerin yüzde 90'lık bir bölümünün deniz yoluyla taşındığının altını çizen Halil Delibaş, 'dev bir sektör' olarak yorumladığı denizciliğin nasıl daha güvenli, daha hızlı, daha ekonomik ve çevreyi daha az etkileyerek yapılacağı konusunun öncelikli gündem olması gerektiğini söyledi.

Gerek Türkiye, gerekse de denizden alınacak pay adına gemilerin ve sektörün durumunun önemli olduğuna dikkat çeken Delibaş, 'Paris Memorandumu' kapsamında yıllarca 'çok riskli ülkeler' sınıfında bir başka ifadeyle de 'kara liste'de yer alan Türk deniz ticaret filosunun, ortaya konulan açılım ve yapılan çalışmalarla birlikte önce gri listeye, ardından da beyaz listeye alındığını hatırlattı. Delibaş,

"Bu süreçte beyaz listedeki yerimizi önce korumak, sonra da daha aşağılara çekmek yine ilgili tarafların hedefi olmalı ve bu kapsamda tedbirlerin uygulanması sağlanmalıdır. Denizcilik adına işletmecilere, gemi personeline, denizcilik idarelerine, klas kuruluşlarına ya da benzerşekilde yetki verilmiş kuruluşlara önemli görevler düşüyor. Bunla birlikte gündeme gelen yeni uygulamalarla ilgili idari, eğitim, teknik anlamda bir dizi işlemin aksatılmadan uygulanması şart" dedi.

Delibaş, 61 yıl önce kurulan Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün (IMO) bu noktada önemli bir misyon üstlendiğini ifade ederek, söz konusu örgütün en önemli komitelerinin başında 'Deniz Emniyeti Komitesi'nin geldiğini, komitenin önderlik ettiği sözleşmelerin temelini de, 'Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi'nin oluşturduğunu anlattı.

Denizde can güvenliğinin sağlanmasına yönelik hazırlanan ve 1 Temmuz 2004 tarihinde uygulamaya giren sözleşmeye bağlı olarak, deniz ticaretinin terörist faaliyetlerden etkilenmesinin önüne geçilebilmesi için bir dizi yeni uygulama başlatıldığına işaret eden Delibaş, bunun da ilgili liman ve bayrak devletlerince de dikkate alınıp uygulandığını dile getirdi.

Gemilerin emniyetle takibinde bir dizi tedbirlerin alındığını anlatan Delibaş, deniz korsanlığının artmasıyla birlikte 'Gemilerin Uzak Mesafeden Takibi Sistemi'nin (LRIT) devreye konulduğunu ve Denizcilik Müsteşarlığı tarafından da bu sistemin uygulanmasının zorunlu kılındığını belirtti.

Gemilerin uzak mesafeden takibi için eski ve yeni inşa edilen gemiler dahil 1 Temmuz 2009 tarihi itibarıyla sistemin fiilen devreye girdiğini vurgulayan Halil Delibaş, bu kapsamda da denetimlere bilgili ve eğitimli olarak hazır olunması uyarısında bulundu.

Delibaş, "Burada güncel anlamda dikkat çeken nokta; özellikle gemilerimizin korsanlara hedef olması ve halen bir gemimizin korsanların elinde pazarlığa konu olması, kuralların da ötesinde emniyet ve güvenlik tedbirlerini alıp harfiyen uygulamamızı gösteriyor" diye konuştu.

Gemilerin, liman devleti denetiminde tutulmasının söz konusu gemilerin başına gelebilecek vahim olayların da önüne geçtiğini savunan Delibaş, gemi personelinin çok dikkatli olması, korsanların olduğu bölgelerde mevcut tedbirlere kişisel ve gemi bazında Denizcilik Müsteşarlığı'nca yayımlanan kurallara dikkat edilmesi uyarısında bulundu.

MDTO Genel Sekreter Yardımcısı Halil Delibaş, açıklamasını şöyle sürdürdü: "Riskli bölgelerden geçmeden önce Denizcilik Müsteşarlığı'nın güvenlik birimlerini mutlaka bilgilendirmeleri hayati önem taşıyor.

Emniyet olmadan adım atmak, sefere çıkmak mümkün değil. Kısaca önce emniyet, sonra yine emniyet. Temennimiz, Türk bayraklı ya da diğer bayraklı gemilerin böyle bir durumla karşılaşmamaları. Ancak her şeye rağmen olası riskler için, 'Gemilerin Uzak Mesafeden Takibi Sistemi' ve buna benzer sistemlere de her zaman ihtiyacımız var."

 

Kaynak: Denizhaber