Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Ekonomi / İş Dünyası / ‘TAŞIMALARI HIZLANDIRAN ADIMLAR İHRACATÇIYA AVANTAJ SAĞLIYOR’

‘TAŞIMALARI HIZLANDIRAN ADIMLAR İHRACATÇIYA AVANTAJ SAĞLIYOR’

‘TAŞIMALARI HIZLANDIRAN ADIMLAR İHRACATÇIYA AVANTAJ SAĞLIYOR’27.12.2024"Ürünleri zamanında ve sorunsuz bir şekilde ulaştırmak, ihracatçılarımızın rekabet gücünü artırıyor" diyen Uludağ İhracatçı Birlikleri'nin (UİB) Koordinatör Başkanı Baran Çelik, yüksek lojistik maliyetleri, gümrük süreçlerinde gecikmeler ve taşımacılık altyapısındaki yetersizlikler gibi alanlarda yapılacak iyileştirmelerin ihracatçıya hem zaman hem de rekabet avantajı sağlayacağını söyledi.

Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) açısından 2024 yılı nasıl geçti?
Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) olarak, Türkiye'nin Genel Sekreterlik bazında en fazla ihracat yapan ikinci birliğiyiz. Bu güçlü konumumuzu güçlendirmek ve ülke ihracatına maksimum katkıyı sunmak için gayret gösteriyoruz. Bu bağlamda 2024 yılına da büyüme hedefiyle başladık. Geldiğimiz noktada 11 aylık periyotta ihracatımız geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,47'lik artışla 34 milyar 993 milyon 82 bin dolara ulaştı. 2024 yılını 38 milyar doların üzerinde bir ihracat rakamı ile kapatacağız.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği'nin (OİB), ocak-kasım dönemi ihracatı, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 6,61’lik artışla 29 milyar 225 milyon 960 bin dolar oldu. Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB), bu dönemde 1 milyar 176 milyon 790 bin dolar ihracat gerçekleşti. Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği'nin (UHKİB), 11 aylık ihracatı ise 806 milyon 950 bin dolar seviyelerinde gerçekleşti. Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB), ihracatı da yüzde 7,01’lik artışla 281 milyon 152 bin dolar oldu. Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB), yılın 11 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,90'lık artışla 193 milyon 847 bin dolar seviyelerinde dış satışa imza attı.

Dünya genelinde yaşanan resesyon, yakın coğrafyalarımızda gerçekleşen savaşlar ve bu nedenle yaşanan gerginliğe rağmen bu ülkenin gücüne inanan ve geleceğine katkı sunmak için durmadan çalışan ihracatçılar olarak, ülkemize değer katmaya devam ediyoruz. Çalışmanın ve üretmenin gücüne inanarak, ülke ekonomisinin lokomotifi olmayı sürdüreceğiz.

TALEPTEKİ DARALMA VE ÜRETİM MALİYETLERİ İHRACATI VURDU
İhracatçılar 2024 yılında özellikle en çok hangi alanlarda zorluklar yaşadı?

Yıl genelinde hem küresel ekonomi hem de gelişmekte olan ülkeler açısından zorlu bir süreç oldu. Bir yandan resesyon süreçleri, diğer yanda yakın coğrafyalarımızdaki savaşlar talep yaratma noktasında baskı yarattı. Dolayısıyla kıyasıya rekabetin yaşandığı global pazarda talep daralmaları oldu. Başta tekstil ve hazır giyim sektörlerimiz olmak üzere ihracatçılarımız yüksek maliyetler nedeniyle fiyat tutturmakta zorlandı. Ülkemizde yüksek enflasyon nedeniyle enerji, hammadde ve işçilik ücretlerindeki artışın üretim maliyetlerini olumsuz etkilemesi de önemli diğer nedenler oldu. Kurun baskı altında tutulması nedeniyle üreticilerimiz ve ihracatçılarımız fiyat oluşturmakta zorlandı. Bu olumsuzluklara rağmen sektörümüz yılmadan çalışmaya, üretmeye ve geliştirmeye devam etti, edecek.

UİB olarak 2025 yılı hedefiniz nedir?
UİB olarak temel hedefimiz her yıl bir önceki yılın üzerinde bir ihracat rakamına ulaşmak. 2025 yılına da bu hedefle başlayacağız. Amacımız maksimum ihracat katkısıyla ülke ekonomimize destek olmak. Bunu sağlayabilmemiz için ihracatçılarımızın rekabet gücünü artırmamız gerekiyor. 2024 yılındaki tüm zorlukları değerlendirdiğimizde Türk ihracatçılarının, rekabetin güçleştiği koşullarda dahi ülke ekonomimize değer kattığını görüyoruz. Ancak ihracat rekorları kıran sektörlerimiz kamu teşvik taleplerinde zorlanırken, küresel bazda daralan ve fiyat rekabetçiliğini kaybeden sektörlerimiz de enflasyona paralel kur talebine henüz karşılık alabilmiş değil.

2025 yılında beklentilerimizin karşılık bulacağı, desteklerin sağlanacağını düşünüyoruz. Sektörlerimizin potansiyelini ihracat rakamlarına daha fazla yansıtması için teşvik taleplerimizin de ekonomi yönetiminden karşılık bulmasını beklemekteyiz. Çünkü elde ettiğimiz başarılarımız, ülkemizin ekonomisine hem istihdam hem döviz geliri olarak yansıyor. Kur-enflasyon-faiz gibi üretimi, yatırımı ve ihracatı doğrudan etkileyen kalemlerde alınacak pozisyon ihracatımızda belirleyici olacaktır.

EN ÇOK KARA VE DENİZYOLU TERCİH EDİLİYOR
İhracatın büyümesinde lojistik nasıl bir rol oynuyor? UİB üyeleri ihracatta hangi taşıma modlarını kullanıyor?

Lojistik, ihracatın büyümesinde gerçekten çok önemli bir yer tutuyor. Ürünleri zamanında ve sorunsuz bir şekilde ulaştırmak, ihracatçılarımızın rekabet gücünü artırıyor. UİB üyelerimiz, özellikle Avrupa’ya ihracatta kara ve deniz taşımacılığını sıkça tercih ediyor. Kara taşımacılığı hız sağlarken, deniz taşımacılığı büyük hacimli yüklerde maliyet avantajı sunuyor. Son yıllarda demiryolu taşımacılığı da çevreci bir alternatif olarak dikkat çekiyor. Bozulabilir ya da değerli ürünlerde ise soğuk zincir taşımacılığı gibi özel yöntemler öne çıkıyor. Tüm bu çözümler, ihracatçılarımız için hem zaman kazandırıyor hem de işleri kolaylaştırıyor.

İhracat taşımalarında karşılaşılan en temel sorunlar neler? Bu sorunların çözümüne ilişkin hangi alanlarda iyileştirmelerin yapılması gerekiyor?
İhracat taşımalarında en sık karşılaşılan sorunların başında lojistik maliyetlerin yüksekliği, gümrük süreçlerindeki gecikmeler ve taşımacılık altyapısındaki eksiklikler geliyor. Özellikle artan yakıt fiyatları ve navlun ücretleri, ihracatçıların rekabet gücünü olumsuz etkileyebiliyor. Gümrüklerde yaşanan yoğunluk ve bürokratik işlemler de ürünlerin teslimat sürelerini uzatabiliyor. Bazı rotalarda taşımacılık altyapısının yetersizliği, özellikle demiryolu ve liman bağlantılarında sorunlara yol açıyor.

Bu sorunları çözmek için öncelikle lojistik maliyetlerini düşürecek teşvikler ve destek mekanizmaları geliştirilmeli. Gümrük işlemlerinin dijitalleşmesi ve süreçlerin hızlandırılması da büyük önem taşıyor. Ayrıca, demiryolu taşımacılığını geliştirecek yatırımlar ve limanlarda kapasite artırımı gibi altyapı iyileştirmeleri yapılmalı. Özetle, taşıma süreçlerini hızlandıran ve maliyetleri düşüren her adım, ihracatçılarımıza hem zaman kazandırır hem de rekabet avantajı sağlar.

‘ÇEVRE DOSTU ÇÖZÜMLERE İHTİYAÇ VAR’
İhracatçı ve lojistikçi arasındaki bağların güçlendirilmesi için UİB olarak siz neler yapıyorsunuz?

UİB olarak öncelikle tarafları bir araya getiren etkinlikler ve platformlar düzenliyoruz. İş birliği geliştirme toplantıları, sektörel çalıştaylar ve lojistik firmalarıyla yapılan bilgi paylaşımı oturumları sayesinde, ihracatçılar ihtiyaçlarını doğrudan lojistikçilere iletebiliyor. Ayrıca, sektördeki yenilikler ve çözümlerle ilgili eğitim programları düzenleyerek, üyelerimizin güncel bilgilere kolayca erişmesini sağlıyoruz.

Bu alanda daha fazlasını yapmak için iletişim ve şeffaflık temelinde daha fazla iş birliği fırsatı yaratılabilir. Örneğin, ortak dijital platformlar ile taşıma planlaması ve süreç takibi kolaylaştırılabilir. Ayrıca, lojistik altyapısının geliştirilmesi ve maliyetlerin düşürülmesi için ihracatçı ve lojistikçiler birlikte hareket edebilir. Güçlü bir bağ, her iki tarafın da daha verimli ve kazançlı çalışmasını sağlar. Biz de bu bağları güçlendirmek için elimizden gelenin en iyisini yapmaya devam ediyoruz.

Günümüzde üretimde yaşanan dönüşümü kaçırmamak Avrupa pazarıyla ticari ilişkilerimizi geliştirmek açısından çok önemli. Üretimde dijitalleşme ve karbon azaltımı gündemini takip ederek güvenilir ve gelişmiş bir üretim merkezi olan konumumuzu sürdürmeye devam etmeliyiz. Lojistik altyapı güçlendirilirken çevreye dost yatırımlar ve sürdürülebilirlik göz önünde bulundurulmalı. Bu nedenle demiryolu taşımacılığının öneminin giderek artacağını düşünüyoruz. AB ülkelerine yönelik ihracatımızda karbon vergisi ile karşılaşmamak için süratle gerekli adımları atmalıyız.

Kaynak: lojistikhatti.com