Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / “VİZE SÜREÇLERİNE KALICI ÇÖZÜM GETİRİLMELİ”

“VİZE SÜREÇLERİNE KALICI ÇÖZÜM GETİRİLMELİ”

“VİZE SÜREÇLERİNE KALICI ÇÖZÜM GETİRİLMELİ”14.01.2025Vize sorunu TIR şoförleri ile sınırlı kalmadığı gibi hem iş insanlarını hem de öğrencileri aslında pek çok kesimi derinden etkileyen bir sorun hâline dönüştü. İş görüşmelerine, fuarlara ve kongrelere katılmak isteyen firma yöneticileri ve şirket ortakları randevu alamıyor. Vize sorunu, uluslararası arenada iş ilişkilerini ve pazarlarını büyütmek isteyen girişimcileri engelliyor ve dış ticaretimiz de doğrudan olumsuz etkileniyor. Birbirleri için önemli ticari partnerler olan AB ve Türkiye arasında kara yolu ile mal akışı önünde bir engel olarak durmaya devam ediyor ve bu sorun gittikçe büyüyor.

Vize vermeme nedenleri değişiklik gösterirken uluslararası toplantı ve görüşmeler için vize talebinde bulunan iş insanları da vize temini süreçlerinde ciddi sorunlarla karşılaşıyor. Schengen vizesi başvurularının kapalı olması ve uzun sürelere yayılan değerlendirme süreci lojistik sektörüne ek olarak dış ticaretimizi de tehdit eder boyuta geldi. AB üyesi ülkelerden şoförlere vizelerin, altı ay vize 90 gün oturum şeklinde verildiği ve bazı firma şoförlerine bir hafta vize uygulamasının da yapıldığı biliniyor. Sınır kapılarında yaşanan kuyruklarda ise şoförlerin zaman kaybetmeleri verilen vizeyi efektif bir şekilde kullanmamalarına neden oluyor. Vize başvurularının ne zaman sonuçlanacağını öngörmek de mümkün değil. Bir ayı bulan değerlendirme süreçleri uluslararası kara yolu taşımacılık sektörünü zora sokuyor. Lojistik sektörü temsilcileri olarak sorununun ivedilikle çözülmesi konusunda girişim ve çalışmaların yapılmasını talep ediyor, çözüm önerilerimizi de her platformda dile getiriyoruz.

VİZE SORUNUNUN KAPSAMI VE ETKİLERİ BÜYÜYOR

2024 yılının sonunda gelinen noktada kara yolu taşımacılığının küresel boyutta en önemli sorunlarından biri olan şoför eksikliğinin yanına vize alımında yaşanan sorunların da eklenmesi sektöre ciddi zarar veriyor. Bu sorunlar, Türk taşımacılık şirketlerinin uluslararası arenada rekabet gücünü düşürüyor ve pazar payını da azaltıyor. Malların serbest dolaşımını öngören Gümrük Birliği, şoförlerin de serbest dolaşımını mümkün kılmalı.

Sorunun çözümü için Dışişleri Bakanlığı, geçtiğimiz aylarda yüzde 16’yı aşan ret oranı ve uzayan bekleme sürelerine yönelik önerilerini AB’ye sundu. Diplomatik kaynakların paylaştığı bilgilere göre Dışişleri Bakanlığının önerileri arasında Schengen Bölgesi’ne üye olmayan Batı ülkelerinden geçerli vizesi olan Türk vatandaşlarının AB ülkelerine seyahat etmek için tekrar vizeye başvurmak zorunda kalmaması var. Brüksel’in bu formülü kabul etmesi durumunda, örneğin ABD veya Birleşik Krallık vizesi olan bir Türk vatandaşı, Schengen vizesi bürokrasisini geçerek AB ülkelerine seyahat edebilecek.

AB’ye aday olan ülkeler arasında vize muafiyeti bulunmayan tek ülke olan Türkiye, Schengen başvurularında talep edilen belgelerin de azaltılmasını istedi. AB ülkeleri, pandemiden sonra birçok konsolosluk ve büyükelçiliğe Türkiye’den yapılan vize başvurusu sayısının arttığını ve işçi açığı oluştuğunu, bunun da gecikmelere sebep olduğunu belirtiyor. AB verilerine göre, Türkiye’deki AB misyonları, 2023 yılında 1 milyon 55 bin 885 vize başvurusu aldı.

UTİKAD BAŞKANI BİLGEHAN ENGİN