utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Ekonomi / İş Dünyası
/
TÜRK OTOMOTİV SANAYİSİ 2025'E ZORLU BAŞLADI
TÜRK OTOMOTİV SANAYİSİ 2025'E ZORLU BAŞLADI
Yıl Seçiniz
2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
15.03.2025
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) tarafından açıklanan 2025 yılı Ocak-Şubat dönemi verileri, Türk otomotiv sanayisinin yılın ilk iki ayında zorlu bir dönemden geçtiğini ortaya koyuyor. Üretim, ihracat ve iç pazardaki daralmalar, sektörün karşı karşıya olduğu zorlukların boyutunu gözler önüne seriyor.
Toplam otomotiv üretiminde % 9'luk bir azalma yaşanması, sektörün üretim tarafında zorlandığını gösteriyor. Özellikle ağır ticari araç üretimindeki % 54'lük sert düşüş, bu segmentte ciddi sorunlar olduğunu ortaya koyuyor. Otomobil üretimindeki % 6'lık düşüş de genel daralma eğilimini destekliyor.
İhracatta İnişli Çıkışlı Durum
İhracat adetlerinde % 4'lük bir azalma görülse de, ihracat gelirlerinin 5,9 milyar dolar seviyesinde kalması, sektörün dış pazarlardaki önemini koruduğunu gösteriyor. Ancak, ihracat pazarlarındaki rekabetin arttığı ve pazar payının korunması için çaba gösterilmesi gerektiği anlaşılıyor.
İç Pazarda Ciddi Daralma
İç pazarda % 15'lik bir daralma yaşanması, tüketici talebinin azaldığını ve ekonomik belirsizliklerin tüketici davranışlarını etkilediğini gösteriyor. Tüm ticari araç segmentlerinde görülen daralmalar, iç pazardaki genel zayıflığı teyit ediyor.
OSD verileri, Türk otomotiv sanayisinin 2025 yılına zorlu bir başlangıç yaptığını gösteriyor. Üretim, ihracat ve iç pazardaki düşüşler, sektörün karşı karşıya olduğu zorlukların boyutunu açıkça ortaya koyuyor.
Türkiye otomotiv sanayisine yön veren 13 üyesiyle sektörün çatı kurulus¸u konumunda olan Otomotiv Sanayii Dernegˆi (OSD), 2025 yılının ilk iki ayına ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Buna göre, yılın ilk iki ayında toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9 düşüşle 218 bin 991 adet olarak gerçekleşti. Otomobil üretimi ise ise yüzde 6 geriledi ve 141 bin 496 adet olarak gerçekleşti. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 224 bin 348 adedi buldu. Yılın ilk iki ayında ticari araç üretimi ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 13 oranında geriledi. Bu dönemde, ağır ticari araç grubunda üretim yüzde 54, hafif ticari araç grubunda ise yüzde 8 düşüş yaşandı. Bu dönemde, otomotiv sanayisinin kapasite kullanım oranı yüzde 62 olarak gerçekleşti. Araç grubu bazında kapasite kullanım oranları ise hafif araçlarda (otomobil + hafif ticari araç) yüzde 64, kamyon grubunda yüzde 26, otobüs-midibüs grubunda yüzde 56 ve traktörde yüzde 43 seviyesinde gerçekleşti.
İlk İki Ayda İhracat 5,9 Milyar Doları Buldu
Yılın ilk iki ayında otomotiv ihracatı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre adet bazında yüzde 4 azalarak 158 bin 168 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde otomobil ihracatı da bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 gerilerken, ticari araç ihracatı ise yüzde 1 oranında arttı. Traktör ihracatı ise 2024 yılının aynı dönemine göre yüzde 48 azaldı ve bin 652 adet olarak gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre, toplam otomotiv sanayi ihracatı, 2025’in şubat ayında yüzde 16 ile sektörel ihracat sıralamasında zirvedeki yerini korudu. Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) verilerine göre, ilk iki ayında toplam otomotiv ihracatı, 2024 yılının aynı dönemine göre yüzde 1 azalarak 5,9 milyar dolar oldu. Euro bazında ise yüzde 2 gerilemeyle 5,4 milyar euro olarak gerçekleşti. Bu dönemde, dolar bazında ana sanayi ihracatı yüzde 3 oranında azalırken, tedarik sanayi ihracatı da yüzde 2 arttı.
İç Pazar İlk İki Ayda Yüzde 15 Geriledi
2025 yılının Ocak-Şubat döneminde toplam pazar, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15 azalarak 164 bin 324 adet düzeyinde gerçekleşti. Bu dönemde, otomobil pazarı da yüzde 10 oranında gerileme yaşadı ve 131 bin 965 adet oldu. Ocak-Şubat döneminde, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla toplam ticari araç pazarında yüzde 31, ağır ticari araç pazarında yüzde 35, hafif ticari araç pazarında ise yüzde 30 daralma yaşadı. 2025’in şubat ayında otomobil satışlarındaki yerli araç payı yüzde 33, hafif ticari araç pazarında yerli araç payı ise yüzde 25 olarak gerçekleşti.
Kaynak:
lojiyol.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans