Türk fırkateynlerinin demir attığı Somali'deki korsanlara yapılan operasyonlar, fotoğraflar ve görüntülerle haber bültenlerine yansıdı. Korsanlar nedeniyle fotoğraflara yansımayan gemilerin sayısı ise her gün artıyor. Çünkü korsanlar nedeniyle Kızıldeniz'i kullanmaktan korkan gemiler dümenlerini kırdı. Artık Kızıldeniz'den geçmeyerek Afrikayı dolaşan gemilerin sayısı artıyor. Özellikle değerli yükler taşıyan tankerler.
ZAMAN EN ÖNEMLİ KAYIP
Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete güvenlik nedeniyle Afrikayı dolaşarak Cape Town üzerinden taşıma yapan ortalama bir geminin ortalama günlük maliyetinin 6 bin dolar olduğunu belirterek, "Bu alternatif rotayı izleyen gemiler 25 günlük bir ek süreye ihtiyaç duyuyor. Bu rakamlar armatöre 150 bin dolarlık bir ek maliyet anlamına geliyor" dedi. Deniz taşımacılığı şirketlerleri için maliyetten çok zaman kaybının önemli olduğunu söyleyen Halim Mete, müşterilerin mallarını kısa sürede göndermek istediklerini belirtiyor. Kızıldeniz rotasının takip edilmesi halinde ise navlun fiyatlarında artış söz konusu. Neredeyse iki katına çıkan navlun fiyatları da müşterinin hanesine ek maliyet olarak yansıyor. Bazı firmalar ise zaten azalan talep nedeniyle bu ek maliyetleri fiyatlara yansıtamıyor ve ceplerinden 'korsan parası' çıkıyor. Buna bir de korsanlara verilen fidye ve sigorta maliyetlerindek artış eklenince cepten çıkan para biraz daha artıyor. Buna en iyi örneklerden biri korsanlar tarafından kaçırılan Suudi gemisi MV Sirius star oldu. Gemide bulunan 100 milyon dolarlık petrol için 25 milyon dolar istemişti.
Kaynak: Sabah Gazetesi